Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet (handel), skriftlig (2 op)

Toteutuksen tunnus: KR00DA10-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 29.08.2025

Ajoitus

27.10.2025 - 12.12.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

0.5 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Ruotsi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Kieliopinnot LUT

Opettaja

  • Satu Mäkinen

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KKIE25LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2025-2026, LUT

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää viestintäosaamistaan erilaisissa työelämän tehtävissä
- tulkita, analysoida ja tuottaa tekstejä
- hyödyntää palautetta viestintä- ja kieliosaamisensa kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Svenska i arbetslivet, skriftlig (2 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 3 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen. Tämän kurssin pari on KR00CH10-3050 Svenska i arbetslivet (handel), muntlig 1 op.


Kurssilla on 70%:n läsnäolovelvoite. Tapaamisten aikataulu näkyy TimeEditissä.

Toteutus: Lähitapaamiset Lappeenrannan kampuksella sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti tapaamisiin (70% läsnäolo), tekemällä annetut oppimistehtävät ja esitykset hyväksytysti sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen tentti. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.

Opintojakson sisältönä on viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa. Lisäksi keskeistä on hallita yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Alakohtainen materiaali löytyy sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen (kirjallisia ja suullisia tehtäviä). Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.

Kurssilla vaadittava taitotaso on B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Ajankäyttö ja kuormitus on laskettu taitotason B1 perusteella.

Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Ajoitus ja läsnäolo

Opetusta 2x2h viikossa viiden viikon ajan. Käytännössä viisi ensimmäistä viikkoa opiskellaan ja periodin kaksi viimeistä viikkoa menee kirjallisen kokeeseen ja suullisiin kokeisiin. Suulliset kokeet tehdään parin kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 3 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta.

Uusintamahdollisuudet

Kaksi kertaa vuoden sisällä opintojakson päättymisestä. Hyväksyttyä arvosanaa voi yrittää korottaa kerran.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä / Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen lähitapaamiset sekä itsenäistä työtä.

Sisältö

Viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa.
Yleinen alakohtainen sanasto ja terminologia.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet

Arviointimenetelmät

Arviointi asteikolla 0-5. Jatkuva arviointi (läsnäolovelvollisuus luennoilla 70%), tehtävät ja suullinen esitys sekä suullinen ja kirjallinen tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi. Kohdekielen kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista. Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji- ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin. Kohdekielen kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti. Kohdekielen kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.