Siirry suoraan sisältöön

Ratkaisukeskeisyys työ- ja elämäntaitona (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CM96-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 13.04.2025

Ajoitus

02.05.2025 - 31.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 300

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö / Ripa (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)

Ryhmät

  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)
  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö

Pienryhmät

  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö / Ripa

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee ratkaisukeskeiset toimintaperiaatteet ja niiden hyödyt käytännössä
- osaa soveltaa positiivisen psykologian lähestymistapaa ja vahvuusperustaista toimintaa työssä sekä omassa elämässä
- tunnistaa tarinoiden ja uskomusten merkitykset ihmisten pystyvyysprosesseissa ja saa toimintamalleja pystyvyyden tukemiseen
- ymmärtää resilienssin käsitteen yksilön ja yhteisön elämässä, ja oppii resilienssiä tukevia keinoja
- tiedostaa läsnäolon ja näkökulman merkitykset hyvinvoinnissa sekä rakentavassa yhteistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

verkkoympäristö, itsenäinen opiskelu

Ajoitus ja läsnäolo

3.5.-31.7.2025
Opettajien vapaajakson aikana 16.6.-10.8.2025 opiskelija etenee opintojaksolla itsenäisesti, tällöin ei arviointia
Arvioinnit tapahtuvat ennen 12.6.2025 sekä 11.8. alkaen elokuun 2025 ajan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirvihuhta, H.& Litovaara, A. 2004. Ratkaisun taito. Tammi.
Katajainen, A., Lipponen, K. & Litovaara, A. 2004. Voimavarat käyttöön. Duodecim.
Lipponen, K .2020. Resilienssi arjessa. Duodecim.
Uusitalo-Malmivaara, L. 2015.(toim.) Positiivisen psykologian voima. Ps-kustannus.
Saukkola.K. & Laane, T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen. KirsiConsulting.

vapaavalintainen kirjallisuus:

Furman, B. & Ahola, T. 2007. Onnistuminen on joukkuelaji. reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti.
Ojanen, M. 2018. Onnellisuuksien oivaltaja. Mitä tiede kertoo onnesta? PS-kustannus.
Oksanen J. ja Sollasvaara. R. 2017-2019. (toim.) Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille. Autismisäätiö.
Savikuja, T. & Puustjärvi, A.2022. (toim.) Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.

Oppimisympäristö

verkkoympäristö

Sisältö

-ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja taustateoriat
-positiivinen psykologia, vahvuudet ja voimavarat
-minäpystyvyyden merkitys, pystyvyyden tukemisen keinoja
-läsnäolon taito vuorovaikutuksessa ja oman hyvinvoinnin tukemisessa
-yksilön ja yhteisöjen resilienssi, yhteisöjen merkitys resilienssin ja pystyvyyden taustalla
-tarinoiden merkitys yksilön ja yhteisöjen uskomuksissa, narratiivinen lähestymistapa
-toimivan vuorovaikutuksen rakentaminen haasteellisissa tilanteissa, läsnäolon merkitys
-ratkaisukeskeisiä käytännön sovelluksia yksilön ja yhteisöjen kanssa
-oma hyvinvointi: ratkaisukeskeisyys ja näkökulman merkitys hyvinvoinnissa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

-ei vaadita

Arviointimenetelmät

-hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

-opiskelija ei tutustu kurssimateriaaleihin
-opiskelija ei palauta tehtävää määräaikaan mennessä, tai tehtävä ei täytä ohjeen mukaisia vaatimuksia

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

-opiskelija tutustuu kurssin materiaaleihin itsenäisesti
-opiskelija palauttaa ohjeen mukaan tehdyn kurssitehtävän määräaikaan 31.7.2024 mennessä