Perustason ensihoito II ja ammattitaidon arviointi I (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CG07-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Monika Mäisti
- Anssi Hapuli
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 6 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRAVOEH25KAvoin AMK, Sairaanhoitajasta ensihoitajaksi polkuopinnot 25K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Verkkoluento 2
- Verkkoluento 3
- Verkkoluento 4
- Verkkoluento 5
- Verkkoluento 6
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä vammapotilaalle systemaattisen tilanarvion
- erottaa korkea- ja matalariskiset vammamekanismit ja ymmärtää niiden vaikutukset potilaan tilaan ja hoidon suunnitteluun
- valita tarkoituksenmukaiset tukemis-, siirtämis- ja hoitovälineet sekä -menetelmät, ja käyttää niitä turvallisesti
- ymmärtää viranomaisyhteistyötahojen roolit ja radioliikenteen perusteet yleisimmissä ensihoitotilanteissa
- osoittaa hallitsevansa ensihoitotyöhön liittyvät keskeiset tiedolliset ja taidolliset perustason ammattitaitovaatimukset ja kykenevänsä työskentelemään turvallisesti sairaalan ulkopuolella
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssiin sisältyy:
Verkkoluennot (tallenteet Moodleen)
Vammamekanismiryhmätehtävä
Vammamekanismi-seminaaripäivä
Simulaatiopäivät x 2
Exam-tentti
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin simulaatioissa on 100% läsnäolovaatimus edellytyksenä kurssin hyväksytylle suorittamiselle. Pakolliset poissaolot ja korvaavuudet neuvotellaan toteutuksen opettajien kanssa tapauskohtaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alanen, P. Jormakka, J., Kosonen, A., Saikko S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Helsinki: Sanoma Pro. Luku 4.
Naarajärvi, S., Telkki, T. 2019. Perustason ensihoito. Luvut 5 ja 8 soveltuvin osin.
Duodecimin Ensihoito-opas (uusin painos tai Terveysportti). Perustason välilehtien vamma-osiot.
Kuisma, M., Holmström, P., Nurmi, J., Porthán, K., Taskinen, T. 2017 (tai uudempi). Ensihoito. Helsinki: Sanoma Pro. Luvut 5. ja 6. soveltuvin osin
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö
Lähipäivät kampuksella
Simulaatiotilat
Ulkoilma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Vammautunut potilas ensihoidossa-osa:
5op= 135h
verkkoluennot 18h
lähipäivät 16h
itsenäinen työskentely 101h
Sisältö
Vammautunut potilas perustason ensihoidossa:
Toiminta onnettomuuspaikalla
Vammamekanismit
Vammapotilaan tutkiminen, tukeminen ja siirtäminen
Vammapotilaan hoito
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tavoitteet:
Kurssin jälkeen opiskelija osaa toimia turvallisesti onnettomuuspaikalla. Opiskelija osaa määritellä perustason ensihoitotyössä tarvittavat ei-tekniset taidot ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle. Opiskelija soveltaa vammamekanismin ja tutkimisen/haastattelun avulla keräämäänsä tietoa ja tuntee korkeariskisen potilaan tunnusmerkit. Opiskelija osaa tutkia vammapotilaan systemaattisesti ja osaa käyttää hoitovälineitä tarkoituksenmukaisesti sekä suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisen tukemis- ja siirtovälineen ja käyttää sitä potilasturvallisesti. Opiskelija soveltaa kurssilla oppimiaan tietoja ja taitoja simulaatioharjoituksessa ja osaa perustella tekemänsä valinnat. Opiskelija hyödyntää toimiessaan erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä.
Ennen perustason valtakunnallisen tentin suorittamista opiskelijalla on oltava suoritettuna perustason ensihoidon muut opinnot (ensihoitopalvelu, potilaan tutkiminen, perustason ensihoito 1, perustason ensihoito 2 vammautuneen potilaan osa).
Arviointimenetelmät
Seminaaritehtävän arviointi (hyväksytty/täydennettävä)
Kirjallisten oppimistehtävien vertaisarviointi (1-5). Opettaja tarkistaa vertaisarvioinnin.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisen tehtävän ja Exam-tentin keskiarvosta..
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vammapotilaan kohtaaminen on epäjohdonmukaista. Ensiarvion ja täsmennetyn tilannearvioin tekeminen ei toteudu. Opiskelija ei osaa perustella valintojaan potilaan tutkimisessa, tukemisessa tai hoitamisessa. Opiskelijan toiminta vaarantaa potilasturvallisuuden.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa, mutta toiminta ei aina ole johdonmukaista. Ensiarvion ja/tai tarkennetun tilanarvion tekeminen on haparoivaa tai toteutuu vain osittain. Hoitoprotokollan edellyttämät haastatteluun ja tutkimuksiin liittyvät asiat jäävät toteutumatta. Opiskelijan toiminta on potilasturvallista, mutta ei osaa perustella kaikkia valintojaan. Vammapotilaan tukeminen ja/tai siirtäminen on epävarmaa. Tarvittavan hoitoteknologian hallinta on epävarmaa. Toiminta ei ole itsenäistä vaan vahvasti työpariin tukeutuvaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa ja tehdä oikein ensiarvion. Tiedonkeruu ja anamneesin tekeminen onnistuvat opetetulla tavalla potilasta haastattelemalla. Tarkennettuun tilanarvioon tarvittava tutkiminen on loogista ja johdonmukaista. Kerätyn tiedon perusteella aloitettu ensihoito on oikea. Hoitoteknologian ja tukemisvälineiden käyttö onnistuvat turvallisesti. Opiskelija kykenee tekemään itsenäisiä päätöksiä ja johtamaan muita. Opiskelija käyttää hoitotilanteessa potilasturvallisen työskentelyn edellyttämiä ei-teknisiä taitoja sekä hyödyntää erilaisia tarkistuslistoja tai muistisääntöjä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kohdata vammapotilaan ensihoitotilanteessa varmoin ottein ja tehdä potilaan ensiarvion oikein. Tiedonkeruussa ja anamneesin tekemissä opiskelija etenee luontevasti ja johdonmukaisesti. Opiskelija osaa tutkia potilaan kattavasti ja analysoida kriittisesti hankkimiaan tietoja. Opiskelija käyttää tukemisvälineitä sujuvasti ja turvallisesti. Potilaan hoitaminen on varmaa ja opiskelija kykenee perustelemaan annetun hoidon. Tilanteeseen liittyvä kommunikointi on selkeää, kohdistettua ja varmistettua. Johtaminen ja päätöksenteko on varmaa. Hoitamisessa ja raportoinnissa opiskelija käyttää varmentavia tarkistuslistoja ja muistisääntöjä.