Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU19-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 06.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen

Opetusryhmät

  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitteluinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun yhteenveto (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintojaksojen yhteinen päätöswebinaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen opiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkotyöpaja
  • Harjoitteluinfo
  • Harjoittelun yhteenveto
  • Opintojaksojen yhteinen päätöswebinaari
  • Itsenäinen opiskelu

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskeltavan sisällön toteutustapa, ryhmiin jaot ja opetusmenetelmät esitellään modulin ja opintojakson ensimmäisessä verkkotyöpajassa to 23.1.2025 klo 8.15 - 15.30 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)
Opintojaksoon integroituvan harjoittelun info pe 24.1.2025 klo 12.15 - 15.30 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)

Opetus toteutuu läsnäoloa vaativina, reaaliaikaisina verkkotyöpajoina. Ajoitukset näkyvät ryhmien / toteutusten lukujärjestyksistä.

Verkossa toteutuvia, aikaan sidottuja verkkotyöpajoja järjestetään viikoilla 4 - 19 ja näissä käsitellään opintojakson teemoja, jaetaan harjoittelussa koettua, siellä suoritettuja tehtäviä ja muita oppimistehtäviä. Jokaiseen verkkotyöpajaan liittyy valmistautumista (oppimistehtävä, ennakkotehtävä tm.). Opetusmenetelmissä painottuvat toiminnalliset, vuorovaikutukselliset ja kokemukselliset työtavat. Menetelminä käytetään asiantuntijaluentoja / -tietoiskuja, taitojen harjoittamista esim. tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen, case-tehtäviä. Työpajoissa hyödynnetään vertaisoppimista.

Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivaa tietokonetta kuva- ja ääniyhteydellä, sekä hyviä verkkoyhteyksiä. Yhteisessä työskentelyssä opiskelijoiden odotetaan käyttävän tietokoneensa videokameraa. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva.

Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- edistää lapsen ja vanhempien kuulluksi tulemista ja osallisuutta varhaiskasvatuksessa, sekä vahvistaa perheiden ja muun kasvatusyhteisön yhteisöllisyyttä
- tukea lasten vertaissuhteita ja ymmärtää leikin merkityksen lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin lähteenä
- reflektoida omaa ammatillista vuorovaikutustaan, sekä perustella oman kasvatusnäkemyksensä varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja tutkimustiedon mukaisesti
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, dokumentoida, arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa ja toimintakulttuuria, tunnistaen näihin liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä
- monipuolisesti varhaiskasvatuksen pedagogisia menetelmiä ja ryhmänohjauksen taitoja
- jäsentää kasvatusyhteisön vuorovaikutukseen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä toimia varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan asiantuntijana monialaisissa yhteistyöverkostoissa


Pakollisia ja arvioitavia oppimistehtäviä ovat

Orientoiva tehtävä:
1. Minä kasvattajana -kirjoitelma 0,5 op, jossa ensisijaisena lähteenä Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Kirja löytyy e-kirjana LUT Primon kautta. Ennakkotehtävä tehdään viikoilla 2 - 3, palautus ennen aloitustyöpajaa

Orientoivat tehtävät:
1. Minä kasvattajana -essee 0,5 op - Arviointi: HYV / TÄYD, pal. ennen aloitustyöpajaa
2. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketti, palautus myöhemmin, arviointi havainnointitehtävän yhteydessä: HYV/TÄYD.

Oppimistehtävät:
1. Pedagoginen toiminta 1 op - Arviointi: T1 - K5 (40 %)
2. Pedagogisen ohjauskokemuksen dokumentointi 0,5 op - Arviointi: HYV/TÄYD.
3. Lapsihavainnointi itse kootun tietopaketin avulla 1 op - Arviointi: HYV/TÄYD.
4. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä 0,5 op - Arviointi: HYV / TÄYD
5. Oman osaamisen yhteenveto (pedagoginen osaaminen & kasvatusnäkemys) 1 op - Arviointi: T1 - K5 (60 %)

Lisäksi kokonaisuuteen liittyy muutama itsenäisesti opintojakson aikana suoritettava tehtävä.


Oppimistehtävien aikataulut löytyvät opintojakson moodlesta.
Arvioitavia tehtäviä voi uusia syksyn 2025 aikana.
Toteutuksesta kerätään palautetta viikolla 19.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkotyöpajat to 23.1., pe 24.1., ke 29.1., ke 5.2., ke 12.2., ke 5.3., ke 19.3., ke 2.4., ke 16.4., ke 23.4., ma 5.5. sekä yhteinen seminaari Tuen tarpeet varhaiskasvatuksessa -opintojakson kanssa ti 6.5.

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta läsnäoloa vaativaa opetusta n. 70 tuntia.

Verkkotyöpajoihin osallistuminen on osa opintojakson suoritusta. Opiskelija reflektoi työpajoissa oppimaansa moodleen osioon "Opit ja oivallukset".

Jos opiskelija on estynyt osallistumaan verkkotyöpajaan, hänen tulee itse hankkia teeman mukainen osaaminen / käsitellä teemaa itsenäisesti.
-Verkkotyöpajojen osalta poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka sisältää kuvauksen teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä kuvauksen omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten.

Opintojakson ennakkotehtävien tekemiseen on varattu viikot 2 - 3.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022
Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus.

Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja, lukuunottamatta yllättävien poissaolojen varalle annettua toimintaohjetta.

Työelämäyhteistyö

Autenttinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksen harjoittelussa, 350 tuntia viikkojen 5 - 18 aikana. Harjoittelussa suoritetaan varhaiskasvatuksen opintojakson oppimistehtäviä. Varhaiskasvatuksen opettajat ohjaavat näihin opintoihin integroituvat harjoittelut.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuudet sovitaan tarvittaessa opintojaksolla.

Oppimisympäristö

Verkkotyöpajat Zoomissa
Ennakkotehtävien tekeminen viikoilla 2 - 3.
Verkko-oppimisympäristöinä moodle, ZOOM -verkkokokousympäristö
Verkko-oppimistehtävät
Oppimistehtäviin sisältyy toimintaa varhaiskasvatusympäristöissä, harjoittelupaikoissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta n. 70 tuntia, loput varattu itsenäiselle opiskelulle.

Sisältö

Opintojakson keskeiset teemat:
- Varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelmaan liittyvä osaaminen
- Havainnoinnin ja pedagogisen dokumentoinnin osaaminen
- Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
- Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Vertaissuhteiden tukemisen osaaminen
- Digipedagoginen osaaminen varhaiskasvatuksessa
- Osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
- Varhaiskasvatuksen sosionomin tiimiosaaminen
- Varhaiskasvatuksen sosionomin monialaisen yhteistyön osaaminen
- Oman kasvatusnäkemyksen kehittäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: sosionomikoulutuksen 3 ensimmäisen lukukauden opinnot

Verkossa toteutettaviin työpajoihin osallistuminen edellyttää ääni- ja kuvayhteydellä varustettua tietokonetta johon opiskelijalla on järjestelmänvalvojanoikeudet. Mobiililaitteilla osallistuessa zoomin kaikki toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Tarkistathan lisävarusteiden (kuulokkeet, mikrofoni, kamera) toimivuuden ennen ensimmäistä verkkotyöpajaa.

Yhteisessä työskentelyssä opiskelijoiden odotetaan käyttävän tietokoneensa videokameraa. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Verkkotyöpajoihin osallistuaksesi tarvitset riittävän hyvän verkkoyhteyden.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamiseen opintojakson oppimistehtävissä ja verkkotyöpajoissa.

Oppimistehtävien arviointikriteerit moodlessa.
HYV / TÄYD. arvioitavissa tehtävissä hyväksymisraja H3 taso

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän yhteydessä..

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän yhteydessä.