Special Interest Tourism-teemamatkailun mahdollisuudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00DE31-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4.5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Johanna Heinonen-Kemppi
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO25-26Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- Hahmottaa matkailun eri teemoja ja matkailun muotoja
- Kuvata asiakkaiden erilaisia motiiveja ja niiden yhteensopivuutta teemamatkailun sisältöihin
- Yhdistää matkailun trendejä teemamatkailun muotoihin ja sisältöihin
- Arvioida omaa osaamistaan erilaisten teemamatkailun muotojen toteuttajana
- Suunnitella asiakkaille erilaisiin teemoihin liittyviä matkailun sisältöjä
- Hyödyntää paikallisia resursseja vastuullisesti ja osallistua eri teemaisten matkailupalvelujen tuottamiseen
- Kehittää asiantuntijuuttaan teemamatkailun eri osa-alueilla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkko-opetuksena pääasiassa luennoilla tapahtuvilla keskustelu- ja oppimistehtävillä, joita alustaa etukäteisquiz ja luennonjälkeinen pohdintatehtävä
Ajoitus ja läsnäolo
Maanantai 25.8.2025 Moodle ja ennakkomateriaalit sekä luentojen ennakkoquizit aukeavat viimeistään
Maanantai 1.9.2024 klo 12 Luennon 1 ennakkoquiz sulkeutuu
Maanantai 1.9.2024 klo 17 - 9. verkkoluento Zoomissa
* Johdanto erityisryhmien teemamatkailuun ja asiakkaiden motiiveihin: Lyhyt alustus- Opiskelijat pohtivat pienryhmissä oppimaansa ja siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia, esittäen lopputuloksensa session päätteeksi
Tehtävän 1 ohjeistus
Perjantai 12.9..2025 Tehtävän 1 palautus
Maanantai 15.9.2025 klo 12 Luennon 2 ennakkoquiz sulkeutuu
Maanantai 15.9.2025 klo 17 - 19. verkkoluento Zoomissa Matkailun trendit ja erityisryhmien teemamatkailun muodot: Lyhyt alustus- Opiskelijat laativat pienryhmissä esityksen, jossa he yhdistävät trendit annettuun erityisryhmään ja tämän teemamatkailun muotoihin ja sisältöihin
Tehtävän 2 ohjeistus
Perjantai 26.9.2025 Tehtävän 2 palautus
Maanantai 29.9.2025 klo 12 Luennon 3 ennakkoquiz sulkeutuu
Maanantai 29.9.2025 klo 17 - 19. verkkoluento Zoomissa
* Paikallisten resurssien vastuullinen hyödyntäminen erityisryhmien teemamatkailussa: Lyhyt alustus- Opiskelijat miettivät vastuullista teemamatkailua ja paikallisten resurssien hyödyntämistä huomioiden ekologinen, ekonominen, sosio-kulttuurinen ja poliittinen kestävyys annetulle caselle
Tehtävän 3 ohjeistus
Perjantai 10.10.2025 Tehtävän 3 palautus
Maanantai 13.10.2024 klo 17 - 19 verkkoluento Zoomissa
* Oman osaamisen arviointi ja asiantuntijuuden kehittyminen:
Opiskelijat reflektoivat osaamistaan ja osaamisen kehittymistä eri osa-alueilla pienissä ryhmissä sekä miettivät miten voivat hyödyntää ja keittää asiantuntjuuttaan jatkossa.
Tehtävän 4 ohjeistus
Perjantai 24.10.2025 Tehtävän 4 palautus
Sunnuntai 23.11.2025 Rästitöiden tai parannettujen versioiden palautus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tässä taustamateriaalia, lisää Moodlessa
Beyond Destinations—Special Interest Tourism https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13032917.1997.9687118?casa_token=_XmFoZsB364AAAAA:xxldQ00hwcPaF5G_sLqRbARzLL6H4Hz9sSVisSydRgXjccBO9CxEDQXokEN7WKiSwToNwbr3UXztfM
Positioning spice tourism as an emerging form of special interest tourism: perspectives and strategies https://link.springer.com/article/10.1186/s42779-021-00086-4
Consumer Tribes in Tourism Contemporary Perspectives on Special-Interest Tourism https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-15-7150-3
How Special Is Special Interest Tourism https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0047287505276588?casa_token=FNm1t1GdzMAAAAA:lY54hbaOu3Smrs1Biibi61uKr-5mIVPCpUarCVoOEQGvisZph8wty_lUmLWDpA0IhFJnbM8_wKq
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksen voi halutessaan suorittaa tenttimällä em. kirjallisuus
Työelämäyhteistyö
Kurssilla käytävät caset ovat yhteydessä oikeisiin yrityksiin ja destinaatioihin
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti kirjatenttinä
Opiskelijoilla on mahdollisuus kurssin päätteeksi parantaa kaikkien tehtävien arvosanoja annetun palautteen perusteella
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin mitoitus on 27 tuntia per opntopiste eli 81 tuntia. Opintojakso kestää 13 viikkoa eli noin 6.5 tuntia viikossa.
Arviointimenetelmät
Arviointiasteikko on 0 - 5
Kaikki osat tulee suorittaa hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi
Luentoja edeltävienennakkotehtävien suoritus hyväksytysti - 15 % arvosanasta
Kurssitehtävä yritykselle (voidaan tehdä ryhmissä, siksi osallistuminen suotavaa), joka jaettu osiin seuraavasti
* Tehtävä 1 - 15 % arvosanasta
* Tehtävä 2 - 15 % arvosanasta
* Tehtävä 3 - 15 % arvosanasta
* Tehtävä 4 - 15 % arvosanasta
Akateeminen blogi kurssin teemasta (yksilötyö) 25 % arvosanat
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei osoita ymmärrystä aiheesta. Vastaukset ja tehtävät ovat puutteellisia tai virheellisiä. Reflektio puuttuu tai on hyvin pinnallista. Osallistuminen luennoille ja keskusteluihin on hyvin vähäistä tai puuttuu kokonaan eikä ole tehnyt täydennystehtäviä. Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä tai saanut niistä hyväksyttyä arvosanaa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osoittaa perustason ymmärrystä ja analysointikykyä. Reflektio on pinnallista ja käsittelee aihetta yksinkertaisella tasolla. Tehtävissä ja vastauksissa on joitakin virheitä tai puutteita. Osallistuminen luennoille ja keskusteluihin on satunnaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Osoittaa hyvää ymmärrystä ja kykyä analysoida aihetta. Reflektio on kattavaa ja käsittelee aihetta syvällisemmin. Tehtävät ja vastaukset ovat selkeitä, johdonmukaisia ja suurimmaksi osaksi virheettömiä. Osallistuminen luennoille ja keskusteluihin on säännöllistä ja aktiivista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osoittaa erinomaista ymmärrystä ja analysointikykyä. Reflektio on syvällistä, kriittistä ja monipuolista. Tehtävät ja vastaukset ovat hyvin perusteltuja ja virheettömiä. Osallistuminen luennoille ja keskusteluihin on erittäin aktiivista ja johdonmukaista, ja opiskelija kontribuoi merkittävästi keskusteluihin.