Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot (4 op)

Toteutuksen tunnus: KY00CX05-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 29.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 14.12.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Kieliopinnot LUT

Opettaja

  • Pirjo Rantonen
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
  • Sanna Kyyhkynen
  • Esa Laihanen
  • Hanna Vihava

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KKIE25LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2025-2026, LUT

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää koko viestintä- ja kieliosaamistaan erilaisissa akateemisissa ja työelämän tehtävissä
- tulkita, analysoida ja tuottaa alakohtaisia ja akateemisia tekstejä eri kielillä
- lukea ja kirjoittaa ruotsinkielisiä alakohtaisia tekstejä ( opintojakso: Svenska i arbetslivet, skriftlig)
- keskustella alakohtaisten tekstien aiheista ja esiintyä vakuuttavasti
- hyödyntää palautetta viestintä- ja kieliosaamisensa kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetuskielinä suomi, englanti

- lähiopetusta
- valmistatumista lähiopetukseen
- itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä
- ryhmätyöskentelyä

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus on periodien 1 ja 2 aikana.
Lähiopetuskertoja on 1-2 kertaa viikossa, yhteensä 14 kertaa (+ruotsi erikseen 7 kertaa).
Edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetukseen, koska opintojaksolla harjoitellaan viestintätaitoja.

Ruotsin luokkatapaamisissa läsnäolo vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaan paljon vuorovaikutustaitoja.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan ja/tai ilmoitetaan Moodlessa.

Oppimisympäristö

Moodle sekä tarvittaessa Teams tai Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot 4 op -opintojakson yhteydessä opiskellaan myös
- Svenska i arbetslivet (samhälle), skriftlig 2 op

Yhteensä 6 op vastaa 162 tuntia opiskelijan työtä.
Lähitapaamiset 28 tuntia (+ruotsi 14 tuntia).

Sisältö

- omien kieli- ja viestintätaitojen kartoitus 
- akateemisen lukemisen strategiat ja tiivistäminen
- tiedonalakohtaiset kirjoittamisen perustaidot (esim. lähteiden käyttö ja merkintä, lähteisiin viittaminen Harvardin viittaussysteemin mukaisesti, lähteiden keskusteluttaminen, argumentointi)
- kirjoittamisprosessi ja sen hallinta
- kielen- ja tekstinhuolto, kirjoittamisen apuvälineet ja tukimateriaalit, tekoälytyökalujen eettisesti kestävä käyttö tekstin tekemisen tukena 
- tiivistäminen ja referointi, kommentoiva referointi, argumentointi
- opiskeluessee, oppimispäiväkirja tekstilajeina  
- vertaispalautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen tekstien kehittämisessä 
- ruotsin alakohtaiset asiatekstit (lukeminen, kirjoittaminen ja puhuminen) 

Arviointimenetelmät

Suomen kieli ja viestintä, englanti ja muut vieraat kielet: Arviointi oppimistehtävien perusteella.
Svenska i arbetslivet (samhälle), skriftlig: Moodle-palautukset ja valvottu Exam-tentti; arviointiasteikko 1-5.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Viestintä, englanti ja muut vieraat kielet:
Oppimistehtäviä ei ole suoritettu tai ne eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Suomen kieli ja viestintä, englanti ja muut vieraat kielet:
Hyväksytty - Oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Hylätty - Oppimistehtäviä ei ole suoritettu tai ne eivät vastaa tehtävänantoa.
Svenska i arbetslivet (samhälle), skriftlig: arviointiasteikko 1-5.



Arvosana 1:

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arvosana 3:

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arvosana 5:

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.