Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot (4 op)
Toteutuksen tunnus: KY00CX05-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 29.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 14.12.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Pirjo Rantonen
- Merja Naalisvaara-Jokinen
- Sanna Kyyhkynen
- Esa Laihanen
- Hanna Vihava
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE25LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2025-2026, LUT
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää koko viestintä- ja kieliosaamistaan erilaisissa akateemisissa ja työelämän tehtävissä
- tulkita, analysoida ja tuottaa alakohtaisia ja akateemisia tekstejä eri kielillä
- lukea ja kirjoittaa ruotsinkielisiä alakohtaisia tekstejä ( opintojakso: Svenska i arbetslivet, skriftlig)
- keskustella alakohtaisten tekstien aiheista ja esiintyä vakuuttavasti
- hyödyntää palautetta viestintä- ja kieliosaamisensa kehittämisessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetuskielinä suomi, englanti
- lähiopetusta
- valmistatumista lähiopetukseen
- itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä
- ryhmätyöskentelyä
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus on periodien 1 ja 2 aikana.
Lähiopetuskertoja on 1-2 kertaa viikossa, yhteensä 14 kertaa (+ruotsi erikseen 7 kertaa).
Edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetukseen, koska opintojaksolla harjoitellaan viestintätaitoja.
Ruotsin luokkatapaamisissa läsnäolo vähintään 75 %, koska tunneilla harjoitellaan paljon vuorovaikutustaitoja.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan ja/tai ilmoitetaan Moodlessa.
Oppimisympäristö
Moodle sekä tarvittaessa Teams tai Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Yhteiskunta- ja viestintätieteiden tekstitaidot 4 op -opintojakson yhteydessä opiskellaan myös
- Svenska i arbetslivet (samhälle), skriftlig 2 op
Yhteensä 6 op vastaa 162 tuntia opiskelijan työtä.
Lähitapaamiset 28 tuntia (+ruotsi 14 tuntia).
Sisältö
- omien kieli- ja viestintätaitojen kartoitus
- akateemisen lukemisen strategiat ja tiivistäminen
- tiedonalakohtaiset kirjoittamisen perustaidot (esim. lähteiden käyttö ja merkintä, lähteisiin viittaminen Harvardin viittaussysteemin mukaisesti, lähteiden keskusteluttaminen, argumentointi)
- kirjoittamisprosessi ja sen hallinta
- kielen- ja tekstinhuolto, kirjoittamisen apuvälineet ja tukimateriaalit, tekoälytyökalujen eettisesti kestävä käyttö tekstin tekemisen tukena
- tiivistäminen ja referointi, kommentoiva referointi, argumentointi
- opiskeluessee, oppimispäiväkirja tekstilajeina
- vertaispalautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen tekstien kehittämisessä
- ruotsin alakohtaiset asiatekstit (lukeminen, kirjoittaminen ja puhuminen)
Arviointimenetelmät
Suomen kieli ja viestintä, englanti ja muut vieraat kielet: Arviointi oppimistehtävien perusteella.
Svenska i arbetslivet (samhälle), skriftlig: Moodle-palautukset ja valvottu Exam-tentti; arviointiasteikko 1-5.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Viestintä, englanti ja muut vieraat kielet:
Oppimistehtäviä ei ole suoritettu tai ne eivät vastaa tehtävänantoa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Suomen kieli ja viestintä, englanti ja muut vieraat kielet:
Hyväksytty - Oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Hylätty - Oppimistehtäviä ei ole suoritettu tai ne eivät vastaa tehtävänantoa.
Svenska i arbetslivet (samhälle), skriftlig: arviointiasteikko 1-5.
Arvosana 1:
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arvosana 3:
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arvosana 5:
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.