Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY26-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen

Opetusryhmät

  • Verkkotyöpaja tiimit 1 & 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja tiimit 3 & 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIAVOVASOS24K
    Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomiopintokokonaisuus 24K, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkotyöpaja tiimit 1 & 2
  • Verkkotyöpaja tiimit 3 & 4

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
– jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä osana ihmiskäsitystä
– selittää yksilön kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheiden merkityksen yksilön elämäntilanteeseen
– tunnistaa asiakkaan tavoitteellisen psykososiaalisen tukemisen taustalla vaikuttavia ihmisen elämänkulkuun liittyviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

OPINTOJAKSO TOTEUTUU OSANA IHMISEN ELÄMÄNKULKU YHTEISÖISSÄ 15 OP -MODULIA.

Moduli toteutuu työn opinnollistamisena ja on suunnattu ryhmälle HLTIAVOVASOS24K. Toteutukseen sisältyy verkkotyöpajoja, tentti sekä itsenäisesti tehtäviä yksilö- ja tiimitehtäviä. Modulin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista verkkotyöpajoihin sekä tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista. Verkkotyöpajoissa edellytetään aktiivista osallistumista, ja niissä osoitat oman osaamisesi modulin sisällöistä.


TOTEUTUSTAPA OPI JA KEHITÄ -MALLISSA
Kun suoritat opintoja työssä oppien, sinulla on ensisijainen vastuu omasta oppimisestasi ja opintojen edistämisestä aikataulussa.

Opi ja kehitä -mallissa tukenasi on työpaikaltasi nimetty työelämämentori, sekä modulin opettajat.

Lisää tietoa toteutustavasta löydät Opi ja kehitä -käsikirjasta. Opintojakson tarkempi kuvaus löytyy moodlesta.

Ajoitus ja läsnäolo

Toteutus ajoittuu tammi-maaliskuulle 2025 osana Ihmisen elämänkulku yhteisöissä 15 op -modulia.

Läsnäoloa edellyttävät verkkotyöpajat:

Tiimit 1 & 2​
-Ti 14.1. klo 12.30 - 14​
-Ti 21.1. klo 12.30 – 14​
-Ti 4.2. klo 12.30 – 14​
-Ti 18.2. klo 12.30 – 14​
-Ti 11.3. klo 12.30 – 14​
-Ti 25.3. klo 12.30 – 14

Tiimit 3 & 4​
-Ti 14.1. klo 12.30 - 14​
-Ti 28.1. klo 12.30 – 14​
-Ti 11.2. klo 12.30 – 14​
-Ti 4.3. klo 12.30 – 14​
-Ti 18.3. klo 12.30 – 14​
-Ti 25.3. klo 12.30 – 14​

Muutokset mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali:
Ihmisen kasvu ja kehitys:
- Pulkkinen, L. , Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2022. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY (myös aiemmat painokset käyvät) Saatavissa myös e-kirjana.
- Sinkkonen, J. 2022.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa (myös aiemmat painokset käyvät) Saatavissa myös e-kirjana ja äänikirjana.

Muu oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen jonkin toisen opiskelijaryhmän toteutuksiin.

Työelämäyhteistyö

Modulissa toteutetaan työssä oppimisen Opi ja kehitä -mallia.

Uusintamahdollisuudet

Yksittäisten osaamisten uusintanäytöistä sovittava erikseen opettajien kanssa. Modulin opintojen on oltava suoritettuna ja opintorekisterissä 31.5.2025 mennessä.

Oppimisympäristö

Oma työpaikka, moodle, zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttö koko modulissa (15 op):
Verkkotyöpajat 1 op
Oppimistehtävät (sekä itsenäiset, että omassa työssä suoritettavat) 14 op

Sisältö

Ihmisen kasvu ja kehitys -teemoja:
- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus, temperamentti
- yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät
- kehitystehtävät elämänkulussa
- kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edellyttää aiempaa sosiaali- ja kasvatusalan koulutusta ja työsuhdetta Järvenpään varhaiskasvatuksessa.

Arviointimenetelmät

Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen
Yksilön kasvu ja kehitys: Opiskelija jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä, sekä niihin vaikuttavia tekijöitä.
Elämänkulku ja tuki: Opiskelija tunnistaa elämänkulun merkityksen ja psykososiaalisen tuen tarpeet.

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät ja tentti: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Aikataulun noudattaminen

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen

Yksilön kasvu ja kehitys: Opiskelija jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä, sekä niihin vaikuttavia tekijöitä.

Elämänkulku ja tuki: Opiskelija tunnistaa elämänkulun merkityksen ja psykososiaalisen tuen tarpeet.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elämänkulkua ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elämänkulun kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elämänkulun psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Noudattaa hyvin aikatauluja, dialoginen osallistuminen aktiivista. Tieteellisen, tutkimukseen perustuvan tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.