Sosiaalinen osallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY25-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Pipsa Murto
- Outi Kokko-Muhonen
Ryhmät
-
HLTIAVOVASOS24KAvoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomiopintokokonaisuus 24K, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa asiakastyössä
- selittää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sosiaalialan työssä
- tulkita haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta
- analysoida eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita ja prosesseja osana kansalaisyhteiskuntaa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
OPINTOJAKSO TOTEUTUU OSANA IHMISEN ELÄMÄNKULKU YHTEISÖISSÄ 15 OP -MODULIA.
Moduli toteutuu työn opinnollistamisena ja on suunnattu ryhmälle HLTIAVOVASOS24K. Toteutukseen sisältyy verkkotyöpajoja, tentti sekä itsenäisesti tehtäviä yksilö- ja tiimitehtäviä. Modulin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista verkkotyöpajoihin sekä tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista. Verkkotyöpajoissa edellytetään aktiivista osallistumista, ja niissä osoitat oman osaamisesi modulin sisällöistä.
TOTEUTUSTAPA OPI JA KEHITÄ -MALLISSA
Kun suoritat opintoja työssä oppien, sinulla on ensisijainen vastuu omasta oppimisestasi ja opintojen edistämisestä aikataulussa.
Opi ja kehitä -mallissa tukenasi on työpaikaltasi nimetty työelämämentori, sekä modulin opettajat.
Lisää tietoa toteutustavasta löydät Opi ja kehitä -käsikirjasta. Opintojakson tarkempi kuvaus löytyy moodlesta.
Ajoitus ja läsnäolo
Toteutus ajoittuu tammi-maaliskuulle 2025 osana Ihmisen elämänkulku yhteisöissä 15 op -modulia.
Läsnäoloa edellyttävät verkkotyöpajat:
Tiimit 1 & 2
-Ti 14.1. klo 12.30 - 14
-Ti 21.1. klo 12.30 – 14
-Ti 4.2. klo 12.30 – 14
-Ti 18.2. klo 12.30 – 14
-Ti 11.3. klo 12.30 – 14
-Ti 25.3. klo 12.30 – 14
Tiimit 3 & 4
-Ti 14.1. klo 12.30 - 14
-Ti 28.1. klo 12.30 – 14
-Ti 11.2. klo 12.30 – 14
-Ti 4.3. klo 12.30 – 14
-Ti 18.3. klo 12.30 – 14
-Ti 25.3. klo 12.30 – 14
HUOM! Verkkotyöpajojen ajankohdat löytyvät AH00CY26-3010 Ihmisen kasvu ja kehitys -koodilla Time Editistä, https://cloud.timeedit.net/lut-saimia/web
Muutokset mahdollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sosiaalinen osallisuus:
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. (soveltuvin osin) Saatavissa myös e-kirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen jonkin toisen opiskelijaryhmän toteutuksiin.
Työelämäyhteistyö
Modulissa toteutetaan työssä oppimisen Opi ja kehitä -mallia.
Uusintamahdollisuudet
Sovittava erikseen opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Oma työpaikka, moodle, zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttö koko modulissa (15 op):
Verkkotyöpajat 1 op
Oppimistehtävät (sekä itsenäiset, että omassa työssä suoritettavat) 14 op
Sisältö
Sosiaalinen osallisuus -teemoja:
-sosiaalinen osallisuus
-arvoja sosiaalialan työssä
-kansalaisyhteiskunta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edellyttää aiempaa sosiaali- ja kasvatusalan koulutusta ja työsuhdetta Järvenpään varhaiskasvatuksessa.
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvioinnissa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät: arviointi hyv./täyd., ellei toisin ilmoiteta
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen
Ihmiskäsitys ja arvomaailma: Opiskelija osaa selittää oman ihmiskäsityksensä, arvomaailmansa sekä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon merkityksen asiakastyössä.
Sosiaalinen osallisuus ja eriarvoisuus: Opiskelija osaa selittää sosiaalista osallisuutta ja analysoida eriarvoisuutta ja hyvinvointia tuottavia rakenteita kansalaisyhteiskunnassa.