Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten palveluiden muotoilu hyvinvointialalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CX14-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu

Opettaja

  • Arja-Tuulikki Malin

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- mitata ja arvioida digitaalista käyttäjäkokemusta
- parantaa monikanavaista digitaalista palvelua tietoon perustuen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan työelämälähtöisenä kehittämistehtävänä. Opiskelijat voivat toteuttaa tehtävän oppilaitoksen valmistelemasta aiheesta tai toteuttaa myös oman tehtävän yksilö- tai ryhmätyönä. Aihe tulee hyväksyttää etukäteen opettajalla. Ryhmiin ilmoittautuminen ennakkoon ja omien aiheiden ilmoittaminen viimeistään 9.1.2025 Moodlessa (avataan 7.1 mennessä).

Opetus toteutetaan virtuaalisesti. Kontaktipäivät järjestetään Zoomissa ja niihin tulee osallistua. Opetusmenetelmät: tutkiva oppiminen, työelämälähtöinen oppiminen, itsenäinen opiskelu, ryhmätyö, luennot.

Ajoitus ja läsnäolo

Ryhmiin ilmoittautuminen / omien aiheiden ilmoittaminen 9.1.2025 mennessä
Opintojakson kick-off 13.1 klo 9-16
1. Kontaktipäivä 17.2 klo 9-16 Kehittämissuunnitelmien esittelyt ja palaute.
2. Kontaktipäivä 11.4 klo 9-16 Kehittämisratkaisujen esittely.
Opintojaksotehtävän palautus 9.5 mennessä,

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ilmoitetaan Moodelssa.

Työelämäyhteistyö

Opetus integroidaan työelämän kehittämistehtäviin

Uusintamahdollisuudet

Ks. tutkintosääntö.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom, Hyvinvointialueen toimipaikat, Teams (ryhmien työskentely)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 1 op
Opintojakson tehtävät + opiskelu itsenäisesti ja ryhmissä 4 op

Sisältö

digitalisaatio ja teknologia hyvinvointipalveluissa, digitaalisten palveluiden kehittäminen, digitaalinen asiakaskokemus, johtamisen digitaaliset järjestelmät ja keinot, palvelumuotoilu, design brief

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Hyvinvointialan palvelumuotoilun (yamk) -opiskelijoille. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja väh 10 op ja tuplatimantti-mallin hallintaa.

Opintojakson vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)

Arviointimenetelmät

Moodlessa määriteltyjen tehtävien arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty, 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut opintojakson tehtäviä tai tehnyt niitä hyväksytysti osana ryhmän työskentelyä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa presentaation projektista.Hyödyntää prensentaatiossa visuaalisuutta.
- tekee ehdotuksia palvelun parantamiseksi projektissa hankitun käyttäjäymmärryksen pohjalta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadukkaisiin lähteisiin perustuvaa digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa.
- käyttää monipuolisesti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalista viestintää korostavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta.
- tekee konkreettisia, käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta hyödyntää monipuolisesti ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä.
- käyttää monipuolisesti, oivaltavasti ja perustellusti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalisesti oivaltavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta.
- tekee perusteltuja ja oivaltavia käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi.