Iteratiivinen sovellusprojekti (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CB51-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Petteri Markkanen
- Antti Salopuro
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIIT24STietojenkäsittelyn koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, toteuttaa ja raportoida projektia iteratiivisessa prosessissa
- toimia ohjelmistokehitysprojektissa erilaisissa rooleissa
- toteuttaa suunnitelman mukaisen HTML-käyttöliittymän ohjelmointikielellä
- toteuttaa verkkosovelluksen ohjelmalogiikan ohjelmointikielellä
- poimia ohjelmallisesti tietoa rakenteisesta tekstimuotoisesta lähteestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Sovelluskehitysprojekti. Suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä yksinkertainen verkkosovellus annetun spesifikaation mukaan.
Ajoitus ja läsnäolo
Suurin osa projektin työstä tehdään opiskelijalle ja ryhmälle sopivana aikana ja heille sopivassa paikassa. Muutama pakollinen tilaisuus sisältyy kurssiin, nämä tilaisuudet kerrotaan kurssin Moodlessa tai niistä viestitään kurssin aikana erikseen.
Kurssin alustava aikataulu:
Viikko 5, kurssin aloitus, projektisuunnitelman laatiminen, pakollinen läsnäolo
Viikko 7, projektityön aloitus, läsnäolo suositeltavaa
Viikot 7 - 17, iteratiivinen projektityö
Viikko 17, projektityön päättäminen, loppuesitykset opettajille, pakollinen läsnäolo
Näiden pakollisten tai suositeltujen läsnäolojen lisäksi projektin luonteeseen kuuluu n. kahden viikon välein tapahtuva uuden iteraation aloitus, jolloin yleensä opettajat pitävät tietoiskuja alkavaan iteratioon liittyvistä teknisistä asioista. Näihin tietoiskuihin on myös hyvin suositeltavaa osallistua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Samankaltaisen projektin toteuttaminen ja dokumentointi ryhmän jäsenenä jossain muualla. Sovittava opettajan kanssa ennen projektin aloittamista.
Oppimisympäristö
Materiaali ja tehtävät jaetaan kurssin Moodle-sivuilla
Sisältö
Projektikurssi, jossa tuotetaan pienryhmissä opettajien määrittelemä sovellus hyödyntäen iteratiivisen projektin mallia.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalta vaaditaan osaamista verkkoteknologioiden perusteista ml. HTML ja CSS sekä lisäksi ohjelmoinnin perustaidot joko aiemmin opiskeltuna tai projektin kanssa yhtä aikaa tehtävällä kurssilla.
Jos aiempaa osaamista ohjelmoinnista ei ole, opiskelijan on oltava opiskelijana opintojaksolla Ohjelmoinnin perusteet (tai vastaava). Opiskelijan edistymistä ohjelmointikurssilla myös seurataan projektin aikana ja mikäli näyttää siltä, että opiskelija ei saavuta projektissa tarvittavien taitojen osalta riittävää osaamista, voidaan opsikelijan osallistuminen tälle projektikurssille keskeyttää.
Arviointimenetelmät
Ryhmän ja yksilön suoritus ryhmän jäsenenä arvioidaan. Ryhmän arvioinnissa huomioidaan ryhmän toiminta, kommunikaatio, töiden organisointi sekä ryhmän tuottama tekninen toteutus. Yksilön osalta huomioidaan henkilökohtainen osallistuminen, vastuun ottaminen ja sen kantaminen sekä yksilölliset tiedot ja taidot. Osa arvionnista tehdään vertaisarviointina.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijan osallistuminen ryhmän toimintaan on heikkoa joko koko projektin ajan tai ajoittain
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan läpi koko projektin, mutta kommunikaatiossa tai tehtävistä huolehtimisessa on puutteita tai tehdyt tehtävät ovat rutiiniluonteisia
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan läpi koko projektin, kommunikoi ryhmän kanssa aktiivisesti, huolehtii saamistaan tehtävistä ja niiden aikatauluista ja osaa huolehtia soveltavista työtehtävistä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ottaa erityistä vastuuta ryhmän toiminnasta tai jostakin tavanomaista vaativammasta työkokonaisuudesta, opiskelija toimii aktiivisesti yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa huolehtien omista vastuualueistaan mutta myös auttaen muita ryhmän jäseniä.