Siirry suoraan sisältöön

Iteratiivinen sovellusprojekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CB51-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

27.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Petteri Markkanen
  • Antti Salopuro

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLTIIT24S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 24S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä, toteuttaa ja raportoida projektia iteratiivisessa prosessissa
- toimia ohjelmistokehitysprojektissa erilaisissa rooleissa 
- toteuttaa suunnitelman mukaisen HTML-käyttöliittymän ohjelmointikielellä
- toteuttaa verkkosovelluksen ohjelmalogiikan ohjelmointikielellä
- poimia ohjelmallisesti tietoa rakenteisesta tekstimuotoisesta lähteestä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Sovelluskehitysprojekti. Suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä yksinkertainen verkkosovellus annetun spesifikaation mukaan.

Ajoitus ja läsnäolo

Suurin osa projektin työstä tehdään opiskelijalle ja ryhmälle sopivana aikana ja heille sopivassa paikassa. Muutama pakollinen tilaisuus sisältyy kurssiin, nämä tilaisuudet kerrotaan kurssin Moodlessa tai niistä viestitään kurssin aikana erikseen.

Kurssin alustava aikataulu:
Viikko 5, kurssin aloitus, projektisuunnitelman laatiminen, pakollinen läsnäolo
Viikko 7, projektityön aloitus, läsnäolo suositeltavaa
Viikot 7 - 17, iteratiivinen projektityö
Viikko 17, projektityön päättäminen, loppuesitykset opettajille, pakollinen läsnäolo

Näiden pakollisten tai suositeltujen läsnäolojen lisäksi projektin luonteeseen kuuluu n. kahden viikon välein tapahtuva uuden iteraation aloitus, jolloin yleensä opettajat pitävät tietoiskuja alkavaan iteratioon liittyvistä teknisistä asioista. Näihin tietoiskuihin on myös hyvin suositeltavaa osallistua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Samankaltaisen projektin toteuttaminen ja dokumentointi ryhmän jäsenenä jossain muualla. Sovittava opettajan kanssa ennen projektin aloittamista.

Oppimisympäristö

Materiaali ja tehtävät jaetaan kurssin Moodle-sivuilla

Sisältö

Projektikurssi, jossa tuotetaan pienryhmissä opettajien määrittelemä sovellus hyödyntäen iteratiivisen projektin mallia.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalta vaaditaan osaamista verkkoteknologioiden perusteista ml. HTML ja CSS sekä lisäksi ohjelmoinnin perustaidot joko aiemmin opiskeltuna tai projektin kanssa yhtä aikaa tehtävällä kurssilla.
Jos aiempaa osaamista ohjelmoinnista ei ole, opiskelijan on oltava opiskelijana opintojaksolla Ohjelmoinnin perusteet (tai vastaava). Opiskelijan edistymistä ohjelmointikurssilla myös seurataan projektin aikana ja mikäli näyttää siltä, että opiskelija ei saavuta projektissa tarvittavien taitojen osalta riittävää osaamista, voidaan opsikelijan osallistuminen tälle projektikurssille keskeyttää.

Arviointimenetelmät

Ryhmän ja yksilön suoritus ryhmän jäsenenä arvioidaan. Ryhmän arvioinnissa huomioidaan ryhmän toiminta, kommunikaatio, töiden organisointi sekä ryhmän tuottama tekninen toteutus. Yksilön osalta huomioidaan henkilökohtainen osallistuminen, vastuun ottaminen ja sen kantaminen sekä yksilölliset tiedot ja taidot. Osa arvionnista tehdään vertaisarviointina.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osallistuminen ryhmän toimintaan on heikkoa joko koko projektin ajan tai ajoittain

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan läpi koko projektin, mutta kommunikaatiossa tai tehtävistä huolehtimisessa on puutteita tai tehdyt tehtävät ovat rutiiniluonteisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osallistuu ryhmän toimintaan läpi koko projektin, kommunikoi ryhmän kanssa aktiivisesti, huolehtii saamistaan tehtävistä ja niiden aikatauluista ja osaa huolehtia soveltavista työtehtävistä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ottaa erityistä vastuuta ryhmän toiminnasta tai jostakin tavanomaista vaativammasta työkokonaisuudesta, opiskelija toimii aktiivisesti yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa huolehtien omista vastuualueistaan mutta myös auttaen muita ryhmän jäseniä.