Ohjelmoinnin perusteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CB48-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
3.5 op
Toteutustapa
13 % Lähiopetus, 87 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Antti Salopuro
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIIT24STietojenkäsittelyn koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää sovelluskehitysympäristöä
- soveltaa ohjelmoinnin perusrakenteita
- toteuttaa modulaarisen vuorovaikutteisen sovelluksen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Käänteinen luokkahuone: Opiskelijat perehtyvät kulloiseenkin aiheeseen opettajan tarjoaman materiaalin tai muun materiaalin avulla ennen kontaktiopetusta. Lähitunneilla ratkotaan annettuja ohjelmointitehtäviä opitun perusteella joko yksin tai yhdessä toisten opiskelijoiden kanssa. Opettaja tukee ja auttaa tarvittaessa.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin aloitusoppitunti on viikolla 2 (6.1. - 10.1.2025). On suositeltavaa, että kaikki kurssille osallistuvat ovat mukana aloitussessiossa riippumatta siitä, miten kurssin aikoo suorittaa. Lähiopetukseen osallistuminen on myös hyvin suositeltavaa, mutta kurssi on opiskeltavissa myös joko osittain tai kokonaan itsenäisesti, kuitenkin seuraten ohjeistettua opiskeluaikataulua. Lähiopetukseen osallistuminen ei siis ole pakollista.
Mikäli opiskelija etenee kurssilla muita nopeampaan tahtiin, voi kurssitenttiä pyytää opettajalta myös yleistä aikataulua aikaisemmin. Tämä kuitenkin vaatii, että vähintään viisi opiskelijaa osallistuu tenttiin samaan aikaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaalia on tarjolla kurssin Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi suorittaa osoittamalla osaamisensa loppukoetta vastaavalla testillä.
Kurssin voi myös suorittaa vaihtoehtoisesti tekemällä opettajan kanssa yhdessä sovitun ohjelmointiprojektin, jolla opiskelija voi osoittaa kurssin osaamistavoitteet saavutetuiksi. Projektista on sovittava etukäteen ja opiskelijan on pystyttävä keskustelussa osoittamaan että hän itse tekee ko. projektin.
Oppimisympäristö
Materiaali (videot, esitykset, harjoitustehtävät)on tarjolla kurssin Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arviolta 110 tuntia opiskelua, 8 - 10 tuntia viikottain. Tarvittava aikamäärä voi vaihdella runsaastikin eri opiskelijoiden välillä.
Sisältö
Yleiset ohjelmistokehityksessä käytettävät kehitystyökalut ja -ympäristöt, ohjelmoinnin perusrakenteet
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei etukäteisvaatimuksia. Jos opiskelija haluaa käyttää omaa tietokonettaan tehtävien ratkaisemiseen, suositellaan vahvasti Windows -käyttöjärjestelmää ja tietokonetta, jossa on mahdolisimman suuri näyttö ja jonkin verran laskentatehoa, jotta kehitysympäristö jaksaa toimia kunnolla. Kurssilla tarvitaan ohjelmistona Visual Studio kehitysympäristö (mieluiten uusin versio, mutta vanhemmatkin käyvät), ilmainen Community versio käy hyvin. Luokkatiloissa olevat välineet ovat kuitenkin suositeltavia ja erityisesti tarkoitukseen suunniteltuja. Ohjelmointitehtävien ratkaisuiden palauttamiseen tarvitaan toimiva verkkoyhteys.
Arviointimenetelmät
Lopputentti, jossa opiskelija ratkaisee harjoitustehtävien kaltaisia ohjelmointitehtäviä. Tekemällä ahkerasti kurssin aikana harjoitustehtäviä, voi kerätä bonuspisteitä, joilla tentin arvosanaa voi parhaimmillaan korottaa yhdellä arvosanalla.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa ratkaista yksinkertaisia ohjelmointitehtäviä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa ratkaista joitakin yksinkertaisia ohjelmointitehtäviä käyttäen joitakin ohjelmoinnin perusrakenteita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia ohjelmointitehtäviä käyttäen kaikkia ohjelmoinnin perusrakenteita
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaista vaativampia ohjelmointitehtäviä ja käyttää ratkaisussa tehtävään parhaiten soveltuvia ohjelmoinnin rakenteita