Siirry suoraan sisältöön

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CX94-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 02.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 11

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Noora Kukkonen
  • Päivi Viitanen
  • Tytti Lindeberg
  • Noora Pasuri-Seppänen

Ryhmät

  • HLTISH24SMU
    Sairaanhoitajakoulutus 24SMU Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan kontaktiopetuksena kampuksella. Opintojaksolla on luentoja, yksi seminaari, kaksi harjoituspäivää sekä itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.

Ajoitus ja läsnäolo

100% läsnäolovelvollisuus seminaarissa ja harjoitustunneilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson lähdemateriaalia mm.:

Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset
Matkailijan terveysopas - https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas
Patja ym. 2022. Terveyden edistäminen
THL, hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/aiheet/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/hyvinvointi-ja-terveyserot

Oppimisympäristö

Lähiopetus kampuksella, Moodle -oppimisalusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Sisältö:
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä
- terveyden ja hyvinvoinnin tekijät, terveyden edistäminen
- hyvinvointi- ja terveyserot
- asiakkaan voimavaroja vahvistavat interventiot, etäohjaus ja hoidon tarpeen arviointi
- rokotusosaaminen ja tartuntataudit
- seksuaali- ja lisääntymisterveys
- perhehoitotyö

Arviointimenetelmät

Rokotusosaaminen: tehtävä, verkkotentti ja taitopaja hyväksytty/hylätty
Seminaaritehtävä ryhmässä: arviointi T1- K5/ täydennettävä ja seminaari
Hoidon tarpeen arvioinnin ym. harjoitustunnit

Annetut tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata vain osittain perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden käsitteitä. Ammatillisen ajattelun ja näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista. Opiskelijalta puuttuu vielä taitoa perustella asioita ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden keskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää teoriaperustan merkityksen perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveydessä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja perhe- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä. Opiskelija ymmärtää terveyserojen merkityksen ja ymmärtää asiakkaan omien voimavarojen merkityksen yksilö- ja yhteisötasolla. Opiskelijalta puuttuu vielä kykyä soveltaa em. asioita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää perhe- ja yhteisölähtöisen hoitotyön ja rokottamisen periaatteet. Opiskelija ymmärtää seksuaalisuuden osana ihmisen kokonaisvaltaista kohtaamista ja hoitamista. Opiskelija osaa soveltaa teoriaperustaa perhe- ja yhteisöhoitotyössä, seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä ja ymmärtää näiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa selittää kriittisesti ja systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida terveyseroja ja asiakkaan omia voimavaroja ja niiden merkitystä yksilö- ja yhteisötasolla.