Kaupallistamisen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CY20-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
10.09.2025 - 03.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 120
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riitta Forsten-Astikainen
Opetusryhmät
- LLPRLII25SK (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
- LLPRLII25SL (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
- LLPRLII25SM (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRLII25SKLiiketalouden koulutus 25S, kaupallistaminen, Lappeenranta
-
LLPRLII25SLLiiketalouden koulutus 25S, laskentatoimi, Lappeenranta
-
LLPRLII25SMLiiketalouden koulutus 25S, markkinointi, Lappeenranta
Pienryhmät
- LLPRLII25SK
- LLPRLII25SL
- LLPRLII25SM
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää kaupallistamisen peruskäsitteet ja osaa analysoida yritysten toimintaympäristöjen vaikutuksia tuote- ja palveluideoiden syntyyn.
- hallitsee markkinatutkimuksen perusteet ja kohderyhmien segmentoinnin ja ymmärtää näiden merkityksen tuotekehitykselle ja liiketoiminnan strategiselle suunnittelulle.
- osaa tuotekehitysprosessia ideasta prototyyppiin/pilotointiin ja pystyy suunnittelemaan hinnoittelustrategioita, jotka vastaavat markkinoiden vaatimuksiin ja edistävät yrityksen kilpailukykyä.
- tunnistaa brändityön merkityksen osana kaupallistamista ja osaa suunnitella markkinointikampanjoita, jotka tukevat yrityksen kaupallisia tavoitteita.
- ymmärtää kestävän kehityksen ja eettisten periaatteiden merkityksen kaupallistamisprosessissa ja osaa soveltaa näitä periaatteita tuote- ja palvelukehityksessä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan sekä osallistumalla lähiopetukseen eli luennoille että tekemällä Moodle-alustalla olevat tehtävät. Luentojen osuus kurssista on 40 % ja oppimistehtävien 60 %.
Kurssisisällön teemoja käsitellään luennoilla ja opiskelija tekee itsenäisesti Moodlessa tehtäviä, jotka perustuvat luentohin sekä annettuun kurssimateriaaliin. Kurssimateriaali sisältää sekä sekä suomalaista että ulkolaista kirjallisuutta ja videoita. Tehtävät ovat lyhyitä esseitä tai monivalintatehtäviä sekä opintojakson teemojen yhteenvetona kurssin päätteeksi harjoitustyöraportti annetun ohjeistuksen mukaan.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi toteutetaan aikavälillä 10.9. - 3.12.2025
Luentoja on 12 kertaa kaksi tuntia kerralla.
Luennoilla on läsnäolovelvoite.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina ovat kotimaiset ja ulkolaiset artikkelit ja muu kirjallisuus, videot sekä opettajan itse tuottama materiaali.
Lähdekirjallisuus löytyy Moodlesta joko pdf-muodossa tai linkkeinä.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso kuormittaa tasaisesti keskimäärin 6-8 tuntia viikossa 12 viikon ajan. Opintojakson tehtävät avautuvat sitä mukaa kun teema/asia on käsitelty luennolla.
Sisältö
Kurssi sisältää seuraavia teemoja kaupallistamisesta:
Johdanto kaupallistamiseen
• Kaupallistamisen määritelmä ja merkitys liiketoiminnassa.
• Toimintaympäristön analyysi, mistä ideat
Markkinatutkimus ja kohderyhmän analyysi
• Markkinatutkimuksen perusteet ja sen rooli tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.
• Kohderyhmän määrittely ja segmentointi, kuluttajakäyttäytyminen
Tuote- ja palvelukehitys
• Tuotekehitysprosessi: ideasta prototyyppiin.
• Palvelumuotoilun perusteet ja palveluiden kehittäminen.
Hinnoittelustrategiat
• Hinnoittelun perusteet ja erilaiset hinnoittelumallit.
• Hinnoittelun vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen ja kilpailukykyyn.
Brändäys ja markkinointiviestintä
• Brändin rakentaminen ja brändäyksen periaatteet.
• Markkinointiviestintä
Jakelukanavat ja myynnin hallinta
• Erilaisten jakelukanavien hyödyntäminen tuotteiden ja palveluiden kaupallistamisessa.
• Myynnin strategiat ja niiden soveltaminen käytännössä.
Digitaalinen kaupallistaminen
• Digitaalinen myynti ja markkinointi, sosiaalinen media
Kestävä kehitys ja eettiset periaatteet kaupallistamisessa
• Kestävän kehityksen huomioiminen tuote- ja palvelukehityksessä.
Case-esimerkit ja soveltavat analyysit.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu läsnäoloon luennolla ja oppimistehtäviin. Luennoilla on läsnäolovelvoite.
Kokonaisarviossa läsnäolon osuus on 20 % ja oppimistehtävien 80 %. Arviointia sovelletaan yksilökohtaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa perustason ymmärrystä kaupallistamisen peruskäsitteistä ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytäntöön. Analyysit ja suunnitelmat ovat yksinkertaisia tai osin puutteellisia, ja käytännön toteutus on suppeaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää kaupallistamisen keskeiset käsitteet ja osaa soveltaa tietoaan toimintaympäristöjen, tuotekehityksen ja markkinointistrategioiden perustasolla. Analyysit ovat melkko tarkkoja ja suunnitelmat realistisia, mutta osaamisessa on vielä kehitettävää syvällisemmän strategisen ymmärryksen ja käytännön soveltamisen osalta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee kaupallistamisen monipuolisesti ja ymmärtää syvällisesti sen strategisen merkityksen. Hän kykenee itsenäisesti suunnittelemaan ja toteuttamaan monimutkaisia projekteja, jotka vastaavat markkinoiden vaatimuksiin. Analyysit ovat perusteellisia ja suunnitelmat innovatiivisia, osoittaen korkeaa osaamista ja ammattitaitoa kaupallistamisprosessin kaikissa vaiheissa.