Brändin rakentaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CI64-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tiina Pernanen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa brändin merkityksen yrityksen kilpailu- ja taloudellisen menestyksen keinona
- kuvata brändin rakentamisprosessin eri vaiheet
- tulkita erilaisia keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä
- tehdä lähtökohta-analyysejä osana brändin rakentamisprosessia
- laatia brändin rakentamissuunnitelman
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä avautuu viimeistään viikkoa ennen opintojakson alkua. Resurssiluentoja (jotka tallennetaan relevantein osin), välitenttejä ja ryhmätyönä toteutettava brändin rakentamissuunnitelma.
Ajoitus ja läsnäolo
TimeEditin mukaan Zoomissa.
Opintojakso on tiivis kokonaisuus, jonka onnistuneesti läpivieminen edellyttää vahvaa omaa ajanhallintaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan suosittelema kirjallisuus Moodle-alustalla.
Työelämäyhteistyö
Case-yritykset.
Oppimisympäristö
Zoom ja Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Opiskelija osaa
- hahmottaa brändin merkityksen yrityksen kilpailu- ja taloudellisen menestyksen keinona
- kuvata brändin rakentamisprosessin eri vaiheet
- tehdä lähtökohta-analyysejä osana brändin rakentamisprosessia
- tulkita erilaisia keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä
- laatia brändin rakentamissuunnitelman
Tämä opintojakso tukee opintojaksojen "Integroitu markkinointiviestintä" sekä "Sisällöntuotanto" -opintojaksoja.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Markkinoinnin peruskäsitteiden hallinta, esim. Asiakkuudet ja markkinointi -opintojakso.
Vaihtoehtoisesti Bergström, S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana e-kirjana kirjastosta.
Arviointimenetelmät
Opiskelija laatii ryhmätyönä kirjallisen brändin rakentamissuunnitelman. Kyseessä voi olla aloittelevan yrityksen brändin rakentamissuunnitelma tai jo olemassa olevan brändin kirkastamissuunnitelma. Lisäksi henkilökohtaisia välitenttejä. Arviointi 1-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse brändin rakentamiseen liittyvää käsitteistöä eikä prosesseja.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee brändin rakentamiseen liittyviä peruskäsitteitä ja tietää eri tilanteisiin soveltuvia ratkaisuja.
Opiskelija osallistuu ryhmätyöhön ja laatii alustavan brändin rakentamissuunnitelman. Tentit ja muut yksilötehtävät suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee brändin rakentamisprosessin vaiheet ja tekee lähtökohta-analyysejä osana prosessia. Opiskelija hyödyntää joitakin keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä.
Opiskelija pystyy luomaan toteuttamiskelpoisen suunnitelman tuotteen tai palvelun lanseeraamisen taustatueksi.
Opiskelija toimii ryhmän aktiivisena jäsenenä. Tentit ja muut yksilötehtävät suoritettu hyvin arvosanoin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää brändin merkityksen yrityksen kilpailu- ja taloudellisen menestyksen keinona. Hän hallitsee brändin rakentamisprosessin eri vaiheet ja tekee monipuolisia lähtökohta-analyysejä osana brändin prosessia. Opiskelija hyödyntää erilaisia keinoja ja painotuksia osana menestyvää brändiä.
Opiskelija pystyy luomaan kokonaisvaltaisen, toteuttamiskelpoisen suunnitelman tuotteen tai palvelun lanseeraamisen taustatueksi.
Opiskelija toimii ryhmän innovatiivisena ja vastuullisena jäsenenä. Tentit ja muut yksilötehtävät suoritettu kiitettävin arvosanoin.