Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaamisen syventäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU15-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 13.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna-Leena Mikkonen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkotyöpaja
  • Kenttä

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:

Ennakkotehtävä annetun aineiston ja oman ohjauskokemuksen pohjalta.

Lukujärjestystietojen mukaisesti lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella, itsenäistä työskentelyä ja aineistoon perehtymistä, oppimistehtäviä, ohjausharjoituksia kentällä sekä Zoom-verkkotyöpaja.

-Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisen ryhmänohjausharjoitus pienryhmätyönä (tutustuminen, aineiston hankinta, suunnitelma, ohjauksen toteutus ja raportointi). Ohjausten toteutus Kosken koululla Imatralla.
-Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus)

Ajoitus ja läsnäolo

Ennakkotehtävä opintojakson aloituskertaan mennessä.

Opintojakson opetutapahtumat sijoittuvat viikoille 3, 7 ja 11.

Ohjausharjoitukset kentällä:
Kenttäpäivät 12.2. ja 12.3. Kosken koululla Imatralla.

Verkko-ohjausharjoitus ja opintojakson päätös Zoomissa viikolla 11.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen:
Opintojakson opinnollistaminen edellyttää täysipäiväistä työsuhdetta sosiaali- tai kasvatusalalla opintojen aikana. Opinnollistajalla tulee olla lisäksi nimetty työelämämentori, joka työskentelee samassa yksikössä opinnollistajan kanssa. Hänellä tulee olla sote- tai kasvatusalan tutkinto.
Opinnollistaja tekee suunnitelman lomakkeelle, jonka saat sähköpostitse opettajalta (sanna-leena.mikkonen@lab.fi). Lomake täytetään huolella ohjeiden mukaan. Erityisen tarkasti on kuvattava, miten (ja millä aikataululla) opintojakson tavoitteet käytännössä aiotaan toteuttaa omassa työssä.
Tavoitteiden suunnittelussa huomioidaan opintojakson yleistavoitteet, arviointikriteerit sekä sosionomin kompetenssit. HUOM: opinnollistamisesta EI tehdä eAhot- hakemusta Pepissä! Kun opettaja on hyväksynyt opinnollistamissuunnitelman, saat sähköpostitse tiedon hyväksymisestä ja voit aloittaa opinnollistamisen.
Opintojaksoon vaadittava osaaminen tulee näyttää kirjallisesti ja suullisesti. Kirjallinen näyttö on raportti, johon tulee hyödyntää aiheeseen liittyvää teoriaa annettujen ohjeiden ja vaatimusten mukaisesti. Suullisessa näytössä esitellään oma käyttöteoria erillisen ohjeen mukaan. Näyttöön valmistellaan esitysdiat.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen Kosken koululla Imatralla.

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lprn kampuksella. Kosken koulu Imatralla. Moodle- ja Zoom-alustat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:

Ennakkotehtävä 1,5 op

Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus) 1 op. Verkkotyöpajaan osallistuminen ja siihen valmistava tehtävä.

Ryhmän- ja yksilönohjausharjoitus Kosken koululla keskittyen valittuun ohjauksen lähestymistapaan 2,5 op. (Tutustumiskäynti, aineiston keruu, suunnittelu, ohjaustyöpajapäivän ohjaukseen osallistuminen ja kirjallinen raportointi)

Sisältö

Ohjauksen vuorovaikutusorientaatiot ja interventiotyylit.
Myönteinen tunnistaminen sosiaalipedagogisen ohjauksen työmenetelmänä ja asenteena.
Sosiokulttuurinen innostaminen ja luovat työmenetelmät yhteisöllisen resilienssin vahvistajina.
Verkko-ohjauksen soveltaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu hyväksytysti vähintään yksi harjoittelu sekä opintojaksot:
Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa. LIsäksi hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista yksilö- ja ryhmänohjaustyöpajoihin ohjeiden mukaan.

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty