Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY26-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen

Opetusryhmät

  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja kampuksella (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen opiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS25KM
    Sosionomikoulutus 25KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkotyöpaja
  • Työpaja kampuksella
  • Itsenäinen opiskelu

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
– jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä osana ihmiskäsitystä
– selittää yksilön kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheiden merkityksen yksilön elämäntilanteeseen
– tunnistaa asiakkaan tavoitteellisen psykososiaalisen tukemisen taustalla vaikuttavia ihmisen elämänkulkuun liittyviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu sekä kampuksella lähiopetuksena että verkkotyöpajoissa. Lisäksi oppimistehtävätyöskentelyä oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä ja opiskelijatiiminä tehtäviä tehtäviä sekä moodle-tentti.
Opetustapahtumiin tulee osallistua, ja ensimmäisessä kontaktitapaamisessa kampuksella on erityisen tärkeää olla paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista.

Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä (tiimitehtävä) opintojaksojen päättyessä.

Ajoitus ja läsnäolo

- 15.1. klo 8-16 KAMPUS, yhteinen aloitus KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa
- 12.2. klo 12-16 VERKKO
- 13.2. klo 12-16 VERKKO
- 12.3. klo 12-16 VERKKO
- 14.3. klo 12-16 itsenäinen työskentely ja tiimiopiskelu
- 7.4. klo 8-16 VERKKO, yhteinen päätösseminaari KASVUYMPÄRISTÖT-opintojakson kanssa

Kaikissa opetustapahtumissa tulee olla paikalla. Opettajat eivät tee poissaoloja korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ensisijaiset teokset:
- Pulkkinen, L., Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY (myös aiemmat painokset käyvät)
- Sinkkonen, J. 2022. Kiintymyssuhteet elämänkaaressa (myös aiemmat painokset käyvät)

Vaihtoehtoiset teokset:
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context (vaihtoehto Sinkkosen kirjaan)

Lisämateriaali:
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
- muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei vaihtoehtoista suoritustapaa

Uusintamahdollisuudet

Ensisijaisesti seuraavalla toteutukselle osallistuminen. Neuvoteltava opintojakson opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus
Zoom
Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- työpajat (verkko/kampus) 1 op
- oppimistehtävät 3 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op

Sisältö

- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus, temperamentti
- yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, kehitystehtävät ja
kehityksen haasteet elmänkulun eri vaiheissa.
- Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- Kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä

Arviointimenetelmät

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo opiskelutilanteissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti (hyv/hyl)
- Aikataulun noudattaminen

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1 tai ei lainkaan noudata annettua aikataulua.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elämänkulkua ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elämänkulun kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elämänkulun psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Noudattaa hyvin aikatauluja, dialoginen osallistuminen aktiivista. Tieteellisen, tutkimukseen perustuvan tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.