Julkaisustudio (20 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CM57-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 09.05.2025
Opintopistemäärä
20 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Marion Robinson
- Teemu Helo
- Sara Bengts
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
-
MLTIEX25KSaapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Julkaisun suunnittelu ja toteutus
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Monikielinen typografia
Kokeellinen typografia
Ideasta julkaisuksi -projekti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan Muotoiluinstituutin painettu julkaisu.
Opiskelijat johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta asiakkaalle.
Studiossa on myös teoriaopetusta ja alan käytänteitä.
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä kurssin aikana.
Ajoitus ja läsnäolo
Studio on tammikuusta toukokuun alkuun. Projekti vaatii sitoutumista sillä lopputuotteena on aidosti painettu julkaisu. Aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan.
Ensimmäisellä kerralla käydään läpi kurssin aikataulut ja tehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuussuosituksia, nettisivuja ja muita lähteitä käydään läpi kurssin aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteututuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä yritysvierailuja ja vierailijaluennoitsijoita.
Oppimisympäristö
Työskentely kampuksella. Mahdolliset ekskursiot ja vierailijaluennot.
Moodle ja zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Julkaisulla on tietty tuotantoaikataulu johon tulee sitoutua. Viimeistelyyn tulee panostaa.
Merkittävä osa opintojakson päivistä on itsenäisen työskentelyn aikaa. Opiskelijat johtavat omaa suunnitteluprosessiaan.
Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 20 x 27h = 540h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään lähiopetukseen, tiimityöskentelyyn sekä itsenäiseen työskentelyyn.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. ja 2. vsk opinnot.
Opintojaksoa koordinoi Sara Bengts, ole häneen yhteydessä mikäli herää kysymyksiä
Arviointimenetelmät
Arvosana koostuu läsnäolosta, aktiivisuudesta lähipäivillä sekä ryhmätyöskentelyssä, oppimistehtävien toteutuksen tasosta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti
Vertaisarviointi tiimityöskentelyssä opettajan arvioinnin ohella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan. Tai opiskelija ei ole suorittanut vastuullaan olevien toimenpiteiden hoitamista ja osallistunut aktiivisena jäsenenä ryhmätyönä suoritettavien ideointien sekä tehtävien suorittamiseen.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan.
• Osaa ohjatusti hakea kurssiin liittyvää ammatillista tietoa.
• On osallistunut yhteisiin opetustilanteisiin
• On hoitanut ohjattuna omalla vastuulla olleet tehtävät.
• Ei ole osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta ryhmätöiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa.
• on hoitanut hyvin omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja ideoida toimintatapoja ja kommunikoida tiimissä rakentavasti.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa ja soveltaa saamaansa palautetta.
• on hoitanut erinomaisesti omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on systemaattisesti osoittanut poikkeavaa aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta, ideointikykyä ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja innovoida toimintatapoja ja ideoita sekä kommunikoida tiimissä rakentavasti.