Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CD71-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 17.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus

Opettaja

  • Tuuli Mirola
  • Minna Ikävalko

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLPRHOTRA23S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 23S Lappeenranta
  • LLPRIT23S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
- tehdä perusteltuja valintoja ja käyttää soveltuvia menetelmiä (aineiston hankinta, aineiston analysointi).
- raportoida tutkimusprosessin sekä tulokset ja johtopäätökset.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot kampuksella, harjoitustehtäviä sekä itsenäistä opiskelua.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan viikoilla 2 - 16 (vko 9 hiihtoloma, ei luentoja)

Ensimmäinen välitentti viikolla 8 lukujärjestyksen mukaan.
Toinen välitentti viikolla 16 lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajien jakama materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Luennot ja Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Luennot
Itsenäinen opiskelu
Kaksi välitenttiä / uusintatentit

Sisältö

Tutkimusprosessi ja tutkimukseen liittyvät käsitteet.

Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Erilaiset laadulliset tutkimusmenetelmät (mm. case-tutkimus, diskurssianalyysi, grounded theory). Aineiston (teoreettinen ja empiirinen) hankinta. Aineiston analyysi. Tutkimusraportin sisältö.

Määrällisen tutkimuksen perusteet. Määrällisen aineiston hankkiminen. Kyselylomake ja kysymystyypit. Otantamenetelmät ja otoskoko. Määrällisen aineiston kuvailu: luokittelu, taulukointi, graafinen esittäminen. Suoran jakauman tunnusluvut: sijainti- ja hajontaluvut, luottamusväli, muita tunnuslukuja. Tilastollinen riippuvuus: lineaarinen korrelaatio, ristiintaulukointi ja khi-toiseen testi. Analysointityökaluna Excel.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden opinnot tai vastaava hyväksytysti suoritettuina.

Arviointimenetelmät

Välitentit/uusintatentti

Hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen täytyy välitenteistä tuleva yhteinen arvosana tai uusintatentti suorittaa vähintään arvosanalla 1.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan sillon, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1= Opiskelija ymmärtää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää kuinka teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa kerätään . Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston sisällön kuvailemiseen soveltuvia analysointimenetelmiä ja lukea niistä saatuja tuloksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3= Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä eri tapoja käyttää tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa kerärä teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa.Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineistoon sopivia analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa tuottaa tutkimusraportin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5= Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa perustellusti valita aineistonkeruumenetelmän ja kerätä tutkimukseen sopivan teoreettisen ja empiiririsen tutkimusaineiston .Opiskelija osaa perustellusti käyttää ja soveltaa tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisissä tutkimustilanteissa. Opiskelija osaa saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa syvällisen tutkimusraportin.