Tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CD71-3030
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 17.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
- Tuuli Mirola
- Minna Ikävalko
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRHOTRA23SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 23S Lappeenranta
-
LLPRIT23STietojenkäsittelyn koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
- tehdä perusteltuja valintoja ja käyttää soveltuvia menetelmiä (aineiston hankinta, aineiston analysointi).
- raportoida tutkimusprosessin sekä tulokset ja johtopäätökset.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot kampuksella, harjoitustehtäviä sekä itsenäistä opiskelua.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan viikoilla 2 - 16 (vko 9 hiihtoloma, ei luentoja)
Ensimmäinen välitentti viikolla 8 lukujärjestyksen mukaan.
Toinen välitentti viikolla 16 lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajien jakama materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei muita suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimisympäristö
Luennot ja Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Luennot
Itsenäinen opiskelu
Kaksi välitenttiä / uusintatentit
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen liittyvät käsitteet.
Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Erilaiset laadulliset tutkimusmenetelmät (mm. case-tutkimus, diskurssianalyysi, grounded theory). Aineiston (teoreettinen ja empiirinen) hankinta. Aineiston analyysi. Tutkimusraportin sisältö.
Määrällisen tutkimuksen perusteet. Määrällisen aineiston hankkiminen. Kyselylomake ja kysymystyypit. Otantamenetelmät ja otoskoko. Määrällisen aineiston kuvailu: luokittelu, taulukointi, graafinen esittäminen. Suoran jakauman tunnusluvut: sijainti- ja hajontaluvut, luottamusväli, muita tunnuslukuja. Tilastollinen riippuvuus: lineaarinen korrelaatio, ristiintaulukointi ja khi-toiseen testi. Analysointityökaluna Excel.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden opinnot tai vastaava hyväksytysti suoritettuina.
Arviointimenetelmät
Välitentit/uusintatentti
Hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen täytyy välitenteistä tuleva yhteinen arvosana tai uusintatentti suorittaa vähintään arvosanalla 1.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan sillon, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1= Opiskelija ymmärtää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää kuinka teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa kerätään . Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston sisällön kuvailemiseen soveltuvia analysointimenetelmiä ja lukea niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3= Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä eri tapoja käyttää tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa kerärä teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa.Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineistoon sopivia analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa tuottaa tutkimusraportin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa perustellusti valita aineistonkeruumenetelmän ja kerätä tutkimukseen sopivan teoreettisen ja empiiririsen tutkimusaineiston .Opiskelija osaa perustellusti käyttää ja soveltaa tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisissä tutkimustilanteissa. Opiskelija osaa saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa syvällisen tutkimusraportin.