Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet (teknik + handel), skriftlig (2 op)

Toteutuksen tunnus: KR00DA09-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 13.04.2025

Ajoitus

02.05.2025 - 01.09.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Kieliopinnot LUT

Opettaja

  • Marleena Vilminko

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)
  • KKIE24LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Svenska i arbetslivet, skriftlig (2 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 3 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen. Tämän kurssin pari on KR00CP79-3007 Svenska i arbetslivet (teknik+handel), muntlig 1 op.

Toteutus: Etätapaamiset sekä itsenäinen työskentely digitaalisessa oppimisympäristössä. Opintojakso suoritetaan osallistumalla aktiivisesti tapaamisiin, tekemällä annetut oppimistehtävät ja esitykset hyväksytysti sekä läpäisemällä hyväksytysti kirjallinen ja suullinen tentti. Kirjallista ja suullista ruotsin kielen taitoa harjoitellaan ja kehitetään erilaisten harjoitustehtävien avulla. Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.

Opintojakson sisältönä on viestinnällisiä kirjallisia ja suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa. Lisäksi keskeistä on hallita yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Alakohtainen materiaali on sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen (kirjallisia ja suullisia tehtäviä). Opintojakson tehtävien suorittaminen ja aktiivinen itsenäinen työskentely on oleellista oppimistavoitteiden kannalta.

Kurssilla vaadittava taitotaso on B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Ajankäyttö ja kuormitus on laskettu taitotason B1 perusteella.

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Ajoitus ja läsnäolo

Etätapaamiset toukokuussa. Tarkempi aikataulu näkyy lukujärjestyksestä TimeEditistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali sähköisessä muodossa opintojaksokohtaisessa Moodlessa. Myös opiskelija tuottaa materiaalia Moodleen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollisuus suorittaa osallistumatta opintojakson opetukseen, mikäli opiskelija katsoo, että hänellä on kiitettävän tason osaaminen opintojakson osaamistavoitteissa. Valinnainen suoritustapa käsittää kirjallisen ja suullisen osion ja edellyttää myös opiskelijan koulutusohjelman alakohtaisen sanaston hallintaa. Hyväksytty suoritus vastaa kyseisen opintojakson 3 opintopisteen suorittamista. Tarkemmat tiedot oman alasi ruotsin opettajalta.

Uusintamahdollisuudet

Suullinen ja kirjallinen lopputentti opintojakson päätyttyä. Kaksi uusinta- sekä yksi korotusmahdollisuus kalenterivuoden sisällä ensimmäisestä kaikille yhteisestä tenttikerrasta.

Oppimisympäristö

Etätapaamiset sekä itsenäinen työskentely Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan työtä sisältäen etätapaamiset sekä itsenäistä työtä. Ajankäyttö ja kuormitus on laskettu taitotason B1 perusteella.

Sisältö

Alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Lähtötaso B1. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa. Opiskelijan kannattaa osallistua lähtötasotestiin Moodlessa mieluiten jo orientaatioviikolla opintojen alussa. Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli lähtötasokokeen tulos on alle 50 % oikein, tai jos opiskelija ei ole kirjoittanut ruotsia yo-kirjoituksissa tai ruotsin yo-arvosana on A-C.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen taito: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tentti
Suullinen taito: suulliset esitykset ja tehtävät, suullinen tentti
Kirjallisesta ja suullisesta osaamisesta tulee kummastakin oma erillinen numeerinen arvosana (5-0).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.