Syventävä harjoittelu (15 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ68-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
11.08.2025 - 23.11.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Mira Korvenoja
- Tarja Rummukainen
- Arja Sara-aho
- Mervi Hietanen
- Tuomo Nyyssönen
Opetusryhmät
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSH23KSairaanhoitajakoulutus 23K Lappeenranta
Pienryhmät
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa itsenäisesti hoitotyön menetelmiä valitsemallaan hoitotyön erityisosaamisalueella
- tehdä itsenäisiä päätöksiä ja arvioida omaa toimintaansa sairaanhoitajana ja tiimin jäsenenä
- toimia itsenäisesti tiimin johtajana
- kriittisesti analysoida ja arvioida työyksikön toimintatapoja palvelujen kehittämisen näkökulmasta
- arvioida hoitotyön laatua ja kustannustehokkuutta kestävällä tavalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoittelu hoitotyön kliinisessä ympäristössä (15 op). Opiskelija valitsee erikoisalan oman kiinnostuksen mukaisesti. Harjoittelun voi jakaa kahteen osaa, jolloin sen voi tehdä kahdella erikoisalalla 5 + 5 viikkoa molemmissa.
Syventävään harjoitteluun kuuluu pakollisena ns. syventävä simulaatiopäivä.
Simulaatiopäivän aiheet ja ilmoittautumisalusta löytyvät moodlesta Harjoittelu hoitotyön koulutukset - Lappeenrannan kampus ja sieltä välilehdeltä Sairaanhoitaja. Syventävä simulaatio on laajuudeltaan 0,5 op ja se koostuu:
- valmistautumisesta päivään
-aktiivisesta osallistumisesta simulaatioihin
-itsearvioinnista (n. yksi A-nelonen)
Syventävän simulaation 0,5 op merkitään peppiin samalla kun opiskelija saa pisteet syventävästä harjoittelusta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opiskelija valitsee syventävän harjoittelun viikot oman aikataulunsa mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käypä- hoitosuositukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalla on mahdollisuus opinnollistaa syventävä harjoittelu. Opinnositamisen ohjeet löytyvät Moodlesta : Harjoittelu hoitotyön koulutukset - Lappeenrannan kampus
Uusintamahdollisuudet
Hylätty harjoittelu on suoritettava loppuun. Arvioinnissa sovitaan montako viikkoa opiskelija on suorittanut harjoittelua ennen keskeytystä, ja monta on tehtävä lisää hyväksyttyyn harjoitteluun.
Oppimisympäristö
Valitun erikosialan mukainen hoitotyön kliininen ympäristö
Simulaatiot
Sisältö
.Itsenäinen työskentely
.Potilaan tutkiminen ja hoidon tarpeen arvionti
.Potilaan kokonaivaltaisen hoitotyön toteuttaminen ja sen tarpeen mukainen priorisointi
.Erikoisalan keskeiset kliiniset hoityön taidot
.Eettinen- ja potilasturvallinen osaaminen
.Lääkehoidon toteuttaminen ja arviointi
.Hoitosuunnitelman mukainen kirjaaminen ja dokumentointi
.Työskentely osana moniammatllista tiimiä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijan on suoritettava ennen syventävän harjoittelun alkua kaikki muut opetussuunnitelman mukaiset harjoittelut. Syventävä harjoittelu tehdään viimeisenä.
Arviointimenetelmät
Harjoittelun ohjaajalta saatava jatkuva palaute
Opiskelijan harjoittelun tavoitteiden mukainen itsereflejtio
Arvioinnit, joissa on mukana opiskelija, ohjaaja ja opettaja
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Kliininen harjoittelu hyväksytään, jos opiskelija:
Esittää henkilökohtaiset oppimistavoitteensa kliinisen harjoittelun ajalle ohjaavalle opettajalle ja kliiniselle ohjaajalle toisen viikon aikana harjoittelua.
Noudattaa yleisiä työpaikan sääntöjä, kuten on täsmällinen, noudattaa työaikoja, ilmoittaa poissaoloistaan ajallaan ja osoittaa asianmukaista käyttäytymistä työpaikalla.
Osallistuu aktiivisesti oppimiseen ja osoittaa kiinnostusta yksikköön.
Seuraa ohjaajansa vuoroja varmistaen riittävät arviointimahdollisuudet.
Näyttää edistystä oppimisessa ja työskentelee kohti asetettujen tavoitteiden saavuttamista harjoittelun aikana.
Tarjoaa turvallista potilashoitoa omien taitojensa mukaisesti.
Kliininen harjoittelu ei hyväksytä, jos opiskelija:
Ei esitä henkilökohtaisia oppimistavoitteensa ohjaavalle opettajalle ja kliiniselle ohjaajalle toisen viikon aikana harjoittelua.
Ei noudata yleisiä työpaikan sääntöjä, kuten ei ole täsmällinen, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan tai ei osoita asianmukaista käytöstä.
On useita poissaoloja, jotka johtavat hajautettuihin harjoittelun viikkoihin ja estävät merkittävästi oppimista ja ohjausta.
Ei tee samoja työvuoroja ohjaajansa kanssa, mikä tekee arvioinnin mahdottomaksi.
Ei osoita edistystä oppimisessa tai tavoitteen saavuttamisessa.
Vaarantaa potilasturvallisuuden toimillaan.