Yhteisön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ62-3052
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Jaana Ahl
- Jonna Hämäläinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoseminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSH23SMSairaanhoitajakoulutus 23SM Lappeenranta
-
HLPRA1AModuuli A1
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Verkkoseminaari
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida yhteisön terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- arvioida terveyseroihin vaikuttavia tekijöitä kestävän kehityksen näkökulmasta
- arvioida ja kehittää asiakkaan voimavaroja vahvistavia interventioita moniammatillisesti
- ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksissä ja matkailijan tartuntatautien ehkäisyssä
- selittää seksuaaliterveyden moninaisuuden ja merkityksen hyvinvoinnille, tunnistaa riskitekijät ja osaa edistää seksuaaliterveyttä eri elämänvaiheissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus
Ryhmätehtävä/seminaari (100% osallistuminen)
Harjoitustunnit (100% osallistuminen)
Ajoitus ja läsnäolo
Ryhmätehtävä/seminaari (100% osallistuminen)
Harjoitustunnit (100% osallistuminen)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson tentti- ja lähdemateriaalia:
Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset
Matkailijan terveysopas - https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas
THL: Hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/
Palosuo, H., Sihto, M., Lahelma, E., Lammi-Taskula, J. & Karvonen, S. (2013). Sosiaaliset määrittäjät WHO:n ja Suomen terveyspolitiikassa.Raportti 14/2013, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 3/2017 53. vuosikerta: Terveys ja sosiaaliset erot: mitä on tutkittu ja mitä tarvitsee vielä tutkia? - https://journal.fi/sla/article/view/59163
Sihto, M. & Karvonen, S. (2016). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Sosiaali- ja terveysministeriö - https://stm.fi/seksuaaliterveys
Edistä- ehkäise- vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014- 2020 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Tuorila, H. (2013) Potilaan voimaantuminen ei horjuta vaan tukee asiantuntijaa. Duodecim 2013;129:666–71. https://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo10877
Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 4/2018 55. vuosikerta: Uudet toimintamallit hyvinvoinnin ja t
Uusintamahdollisuudet
Rokotusopetus kokonaisuus (porfolio ja tentti) verkossa hyväksytty/hylätty.
Seminaaritehtävä arvioidaan numeraalisesti T1- K5/ täydennettävä.
Oppimisympäristö
Lähiopetus ja verkko-opetus.
Sisältö
Sisältö:
- yhteisön terveyden ja hyvinvoinnin tekijät yksilö- ja yhteisötasolla
- terveyseroihin vaikuttavat tekijät kestävän kehityksen näkökulmasta
- asiakkaan voimavaroja vahvistavat interventiot
- asiakkaan rokotusohjaus ja matkailijan tartuntatautien ehkäisy
- seksuaaliterveyden moninaisuus ja merkitys eri elämänvaiheissa yksilön ja yhteisön hyvinvoinnille
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana koostuu hyväksytysti suoritetusta rokotusosioista(porfolio ja tentti), seksuaalisuus tehtävästä ja numeraalisesti arvioitavasta seminaaritehtävästä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata vain osittain yksilö- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden käsitteitä. Ammatillisen ajattelun ja hoitotyön merkityksen ymmärtäminen on puutteellista. Opiskelijalta puuttuu vielä taitoa perustella asioita ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata yksilö- ja yhteisölähtöisen hoitotyön, rokottamisen periaatteet sekä seksuaaliterveyden keskeiset periaatteet ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää teoriaperustan merkityksen yksilö- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveydessä. Opiskelija esittää perusteltuja toimintatapoja yksilö- ja yhteisöhoitotyössä sekä seksuaaliterveyden edistämisessä. Opiskelija ymmärtää terveyserojen merkityksen kestävän kehityksen näkökulmasta ja ymmärtää asiakkaan omien voimavarojen merkityksen yksilö- ja yhteisötasolla. Opiskelijalta puuttuu vielä kykyä soveltaa em asioita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää yksilö- ja yhteisölähtöisen hoitotyön ja rokottamisen periaatteet. Opiskelija ymmärtää seksuaalisuuden osana ihmisen kokonaisvaltaista kohtaamista ja hoitamista. Opiskelija osaa soveltaa teoriaperustaa yksilö- ja yhteisöhoitotyössä, seksuaaliterveyden edistämisessä ja ymmärtää näiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa selittää kriittisesti ja systemaattisesti perusteltuja toimintatapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida asiakkaan omia voimavaroja ja niiden merkitystä hoitamisessaan.