Gerontologisen hoitotyön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BZ66-3043
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 23.02.2025
Ajoitus
14.04.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 85
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Miia Tyrisevä-Ryösö
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRA1NModuuli A1 nopeutettu väylä
-
HLPRSH23SMSairaanhoitajakoulutus 23SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitus R 3
- Harjoitus R 4
- Info
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ikääntyneen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä ja ennaltaehkäistä niiden vaikutusta asiakkaan hyvinvointiin
- soveltaa kokonaisvaltaista geriatrista arviointia (CGA) asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon toteutuksessa
- kuvata muistisairauksiin liittyvät erityispiirteet hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- hyödyntää teknologiaa ikääntyneen hyvän elämänlaadun ja hoidon tukemisessa
- soveltaa tietojaan geriatrisista sairauksista hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvionnissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu gerontologisen hoitotyön osuudesta (4 op) sekä lääketieteen osuudesta (Geriatria 1op).
Opintojakso toteutuu verkossa ja vahvasti opiskelijan itsenäisen opiskelun mukaisesti. Opintojakson tunnit ovat aikaan sidottuja. Nämä ovat: infoluento ja opintojaksoon liittyvät kolme työpajaa ja opintojakson tentti. Kaikkiin näihin osallistuminen on pakollista.
Verkossa toteutuvissa opetuksissa (infoluento ja työpajat) noudatetaan verkko-opiskeluun laadittuja toimintasääntöjä, jotka liittyvät verkko-opetus tilanteeseen osallistumista rauhallisesta tilasta, josta on mahdollisuus osallistua 100 % läsnäololla, kameran aukipitämistä sekä kuulokkeiden käyttöä. Mikäli näin ei toimi, ei tunneille voi osallistua.
Opintojakso etenee verkossa neljän keskeisen teeman kautta. Jokaiseen teemaan liittyy opiskelijan itsenäinen perehtyminen annettuun materiaaliin, omien tarkkojen muistiinpanojen teko ja mahdollisesti teemaan liittyvien verkkokurssien suorittaminen sekä teemoihin liittyvät työpajat. Työpajat ovat aikaan sidottuja ja ne toteutuvat verkossa. Opintojakson päättyessä pidetään numeraalisesti arvioitava tentti. Tentti on ryhmätentti ja pidetään verkossa.
Opintojaksoa voi suorittaa omaan tahtiin, kuitenkin tietyn aikataulun puitteissa. Käsiteltävät teemat ja niihin liittyvät oppimistehtävät tulee suorittaa tietyssä järjestyksessä, ennen aiheen työpajaa. Työpajaan osallistuminen edellyttää tiettyjen osasuorituksien tekoa.
Tenttiarvioinnin jälkeen pidetään yhteinen tenttipalautetilaisuus lukujärjestyksen mukaisesti verkossa (osallistuminen vapaaehtoista).
Geriatrian (1op) osuus suoritetaan Lääketieteen Moodle oppimisympäristössä heti opintojakson alussa.
Tentit:
Gerontologisen hoitotyön lopputentti lukujärjestyksen mukaisesti ryhmätenttinä verkossa. Numeraalinen arviointi asteikolla HYL/ T1- K5.
Lääketieteen, geriatrian osuus Moodlessa tietotesteinä opintojakson toteutusajan sisällä. Arviointi asteikolla hyväksytty- hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu gerontologisen hoitotyön lopputentistä (100%).
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu 14.4. - 25.5.2025 välisenä aikana. Toteutuksen vastuuopettaja on Miia Tyrisevä-Ryösö, miia.tyriseva-ryoso@lab.fi.
Verkkototeutuksessä läsnäololla tarkoitetaan sekä fyysistä että psyykkistä läsnäoloa, eli osallistut verkkotapaamisiin sellaisesta paikasta ja tilanteesta, että pystyt pitämään kameraa auki koko ajan ja osallistumaan 100 %:sti käsiteltävään aiheeseen.
Opintojakson infoluennolla (etänä) läsnäolo välttämätön. Tenttiin valmistavat työpajat 3kpl etänä lukujärjestyksen mukaisesti. Työpajoihin edellytetään 100 % läsnäoloa.
Gerontologisen hoitotyön lopputentti lukujärjestyksen mukaan verkossa. Tenttipalautetilaisuuteen osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Tenttipalaute tilaisuus etänä. Geriatrian vastuuopettajana toimii Marjut Louhelainen, marjut.louhelainen@lab.fi.
Geriatrian (lääketieteen) opinnot suoritettava yhtäaikaa Gerontologisen hoitotyön osaaminen -opintojakson kanssa itsenäisenä työskentelynä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kelo,S., Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö.
Hallikainen, M.,Immonen,A., Pihlakari,P. & Mönkäre, R. 2019. Muistisairaan hoito. Duodecim Oppiportti
Kurssilla osoitetut Oppiportin verkkokurssit.
Moodle sivustolla olevat näyttöön perustuvat artikkelit ja muu kurssisivustolle tuotettu materiaali.
Tilvis R. 2016.Geriatria. Saatavissa e-kirjana Oppiportti (Duodecim)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähihoitajatutkinnolla ja lähihoitajakoulutukseen sisältyvillä harjoitteluilla ei ole mahdollista saada osaamisen tunnustamista. Osaamisen tunnistamista voi hakea lähihoitajakoulutuksen jälkeen saavutetulla gerontologisen hoitotyön osaamisella tai vanhustyön erikoisammattitutkinnolla. Osaamisen arvioinnissa on arvioitava osaamista suhteessa opintojakson sisältöalueisiin. Huomioitavaa on, että opintojakson vaatimukset pohjautuvat sairaanhoitajan ammattitutkinnon osaamisvaatimuksiin, osaamistasoon EQF 6 ja opintojen 5. lukukaudelle.
eAhot hakemus on tehtävä ennen opintojakson alkua, viimeistään 10.12.2024 mennessä. Osoita ahot hakemuksesi opettaja Miia Tyrisevä-Ryösölle.
Toisen ammattikorkeakoulun tuottamat opintojaksot, mikäli niiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson tavoitteita ja sisältöjä. Varmista opintojakson vastaavuus miia.tyriseva-ryoso@lab.fi., ennen toisen ammattikorkeakoulun kurssin suorittamista.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle on integroitu hanketoimintaa. Tarkempi kuvaus hanketoiminnan toteutumisesta opintojakson alkaessa.
Uusintamahdollisuudet
Tenttien uusinta:
Tutkintosäännön mukaisesti, kaksi uusintakertaa.
Uusintakäytänteet tarkemmin opintojakson johdantoluennolla ja Moodle kurssisivustolla.
Lääketieteen, Geriatrian, tietotestin voi uusia tarpeen mukaan.
Oppimisympäristö
Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson toteutus vaatii opiskelijalta aktiivista itsenäistä opiskelua, itseohjautuvuutta. Opiskelija perehtyy itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin, laatii itselleen ohjaavien oppimiskysymysten kautta muistiinpanoja, tekee teemaan liittyviä verkkokursseja ja osallituu työpajoihin. Opintojakson keskeisiä teemoja on neljä ja teemat ovat 0,25 - 1,5 op laajuisia.
5op opintojakso tarkoittaa 135h työmäärää, joka jakaantuu gerontologisen hoitotyön osioon 4 op (108h) ja lääketieteen osioon 1 op (27h).
Suurin osa opiskelijan työajasta menee materiaalien itsenäiseen perehtymiseen ja omien muistiinpanojen tekoon, tulevaa tenttiä varten.
Sisältö
Vanhuspalvelulaki
Palvelutarpeen arviointi, RAI arviointi
Kokonaisvaltaisen toimintakyvyn arviointi ja sen tukeminen
Ikääntyneen ravitsemus- ja liikuntasuositus
Ikääntyneen yksinäisyys, eristäytyneisyys
Ikääntyneen äkillinen yleistilan lasku ja hoitajan näyttöön perustuva päätöksenteko
Kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi
Laadukas kotiutus
Lääkehoidon kokonaisarviointi
Päihteiden käytön arviointi ja ohjaus
Kaatumisriskin arviointi ja kaatumisten ennaltaehkäisyn keinot
Muistisairaan käyttäytymisen muutosten tunnistaminen, arviointi ja hoito
Muistisairaan itsemääräämisoikeuden tukeminen ja sen rajoittaminen
Kaltoinkohtelu
Omaishoitajuus ja omaishoitajan tukeminen
Geronteknologian mahdollisuudet toimintakyvyn tukemisessa
Lääketiede: Geriatria
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Suoritettuna ensimmäisen vuoden teoriaopinnot sekä vähintään kaksi harjoittelua; hoitotyön perusosaaminen ja sisätauti-kirurgisen hoitotyön harjoittelu 1.
Eli kokonaisuudessaan hoitotyön opintoja oltava suoritettuna vähintään noin 60 opintopistettä.
Opintojakso sijoittuu OPS:ssa viidennelle lukukaudelle, joten vaativuustaso vastaa 5 lukukauden osaamistasoa.
Arviointimenetelmät
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien suoritusta hyväksytysti sekä opintojaksoon liittyvien tenttien suoritusta hyväksytysti.
Opintojakson kokonaisarviointi muodostuu gerontologisen hoitotyön tentistä asteikolla 1-5 (painoarvo 100). Geriatrian tentin arviointi asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus on hylätty, mikäli jotain opintojaksoon kuuluvaa oppistehtävää ei ole suoritettu hyväksytysti / tai ei ole saanut hyväksyttyä suoritusta opintojaksoon liityvistä tenteistä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa
- kuvata ikääntyneen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä ja tietää miten ennaltaehkäistä niiden vaikutusta asiakkaan hyvinvointiin
- kuvata kokonaisvaltaista geriatrista arviointia (CGA) asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon toteutuksessa
- kuvata muistisairauksiin liittyvät erityispiirteet hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
-kuvata teknologian käyttöä ikääntyneen hyvän elämänlaadun ja hoidon tukemisessa
- nimetä keskeiset geriatriset sairaudet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa
- arvioida pääpiirteittäin ikääntyneen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä ja ennaltaehkäistä niiden vaikutusta asiakkaan hyvinvointiin
- tehdä kokonaisvaltaista geriatrista arviointia (CGA) asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon toteutuksessa
- hyödyntää tietoa muistisairauksiin liittyvistä erityispiirteistä hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- käyttää teknologiaa ikääntyneen hyvän elämänlaadun ja hoidon tukemisessa
- tunnistaa keskeiset geriatriset sairaudet ja hoitolinjat
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa
- arvioida kokonaisvaltaisesti ikääntyneen toimintakykyä heikentäviä tekijöitä ja ennaltaehkäistä niiden vaikutusta asiakkaan hyvinvointiin
- tehdä kattavasti kokonaisvaltaista geriatrista arviointia (CGA) asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa ja hoidon toteutuksessa
- käyttää perustellusti muistisairauksiin liittyvät erityispiirteet hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- suunnitella ja arvioida teknologian käyttöä ikääntyneen hyvän elämänlaadun ja hoidon tukemisessa
- tietää keskeiset geriatriset sairaudet ja hoitolinjat