Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY26-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Outi Kokko-Muhonen
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen opiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja kampuksella (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS25KMSosionomikoulutus 25KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
- Itsenäinen opiskelu
- Työpaja kampuksella
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
– jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä osana ihmiskäsitystä
– selittää yksilön kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheiden merkityksen yksilön elämäntilanteeseen
– tunnistaa asiakkaan tavoitteellisen psykososiaalisen tukemisen taustalla vaikuttavia ihmisen elämänkulkuun liittyviä tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu sekä kampuksella lähiopetuksena että verkkotyöpajoissa. Lisäksi oppimistehtävätyöskentelyä oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä ja opiskelijatiiminä tehtäviä tehtäviä sekä moodle-tentti.
Opetustapahtumiin tulee osallistua, ja ensimmäisessä kontaktitapaamisessa kampuksella on erityisen tärkeää olla paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista.
Ajoitus ja läsnäolo
- ma 3.2. klo 8-12 aloitus KAMPUKSELLA
- to 6.2. klo 12-16 VERKKO
- ke 5.3. klo 12-16 VERKKO
- to 10.4. klo 8 - 12 VERKKO
- pe 11.4. klo 12-16 itsenäinen työskentely ja tiimiopiskelu
- pe 9.5. klo 8-14 päätösseminaari VERKOSSA
Kaikissa opetustapahtumissa tulee olla paikalla. Opettajat eivät tee poissaoloja korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ensisijaiset teokset:
- Pulkkinen, L., Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY (myös aiemmat painokset käyvät)
- Sinkkonen, J. 2022. Kiintymyssuhteet elämänkaaressa (myös aiemmat painokset käyvät)
Vaihtoehtoiset teokset:
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context (vaihtoehto Sinkkosen kirjaan)
Lisämateriaali:
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
- muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Uusintamahdollisuudet
Ensisijaisesti seuraavalle toteutukselle osallistuminen. Neuvoteltava opintojakson opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Lahden kampus, Mukkulankatu 19
Zoom
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- työpajat (verkko/kampus) 1 op
- oppimistehtävät 3 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op
Sisältö
- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus, temperamentti
- yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, kehitystehtävät ja
kehityksen haasteet elmänkulun eri vaiheissa.
- Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- Kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo opiskelutilanteissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti (hyv/hyl)
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tasoa 1 tai ei lainkaan noudata annettua aikataulua.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elämänkulkua ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elämänkulun kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elämänkulun psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Noudattaa hyvin aikatauluja, dialoginen osallistuminen aktiivista. Tieteellisen, tutkimukseen perustuvan tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.