Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY26-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Helena Hatakka
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS25KVSosionomikoulutus 25KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
– jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä osana ihmiskäsitystä
– selittää yksilön kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheiden merkityksen yksilön elämäntilanteeseen
– tunnistaa asiakkaan tavoitteellisen psykososiaalisen tukemisen taustalla vaikuttavia ihmisen elämänkulkuun liittyviä tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoissa. Opintojaksolla verkossa ryhmämuotoisesti & oman tiimin kanssa. Opintojaksolla on itsenäisiä, tiiminä tehtäviä tehtäviä sekä moodle-tentti. Verkkotyöpajat toteutuvat viikoilla 3-12.
Kaikissa verkkotyöpajoissa tulee olla läsnä.
Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkotyöpajat (osa yhteisiä Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa):
- 17.1. 4h yhteinen aloitus Kasvuympäristöt-opintojakson kanssa
- 31.1. 4h
- 13.2 .4h
- 7.3. 4h
-14.3. 4h
-21.3. 4h molempien opintojaksojen yhteinen päätösseminaari
Lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäisesti tehtävä Moodle-tentti 14.3. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus:
1. Pulkkinen, L. et al. 2024. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY. Myös vanhemmat painokset käyvät.(tentti ja oppimistehtävät) Pakollinen teos.
2. Sinkkonen, J. 2018.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. (oppimistehtävä)
Lisäksi Sinkkoselle vaihtoehtoisina teoksina:
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Myös vanhemmat painokset käyvät.
lisäksi mahdollinen muu luennoilla ilmoitettu materiaali
Uusintamahdollisuudet
Sovitaan opintojakson opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle- ja zoom-verkkoympäristöt.
Opiskelijan tulee varmistaa, että hänellä on toimiva tietokoneyhteys kuvayhteydellä varustettuna, verkkotyöpajoissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- verkkotyöpajat 1 op
- oppimistehtävät 3 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op
Sisältö
- kehityspsykologia psykologian osa-alueina, ihmisen kehityksen lainalaisuuksia
- kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina, ja kehitystehtävät
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen, dialoginen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi
- Moodle-tentti; arviointi: hyv/hyl
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen selvittää itselleen ko. kerran sisällöt. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa oppimistehtävissä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tasoa 1.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja sen ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä monipuolisesti ja soveltaen. Noudattaa hyvin aikatauluja, osallistumisaktiivisuus erittäin hyvää. Tieteellisen tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.