Lasten ja nuorten fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA39-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
-
HLPRFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Opintokäynti/ekskursio
- Tentti
- Harjoitukset R1
- Harjoitukset R2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja arvioida lapsen sensomotorista kehitystä sekä tunnistaa sensomotorisen kehityksen poikkeavuudet ja viivästymän
- kuvata lapsen erityispiirteet kuntoutujana ja lähipiirin sekä moniammatillisen yhteistyön merkityksen lapsen kuntoutuksessa
- arvioida, suunnitella ja toteuttaa lapselle sekä nuorelle yksilöllistä ja tavoitteellista fysioterapiaa
- kuvata lapsen ja nuoren fysioterapiapolun sekä apuvälinepalvelut ja valita lapsen toimintakykyä tukevat apuvälineet
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Jokaiselle kontaktiopetuskerralle valmistaudutaan ennakolta itsenäisesti opiskelemalla tai tekemällä oppimistehtävä.
Opetusmenetelmät: Luennot, tieto- ja taitopajat,oppimistehtävät Zoomissa ja kampuksella.
Opiskelija antaa opintojaksopalautteen opintojakson lopussa. Opettaja vastaa palautteeseen.
Ajoitus: Lähiopetus alkaa viikolla 10 ja loppuu viikolla 21.
Opintokäynti 13.5 (LTI).
Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii läsnäoloa kampuksella ja verkossa. Läsnäolovelvoite 80 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjaudu Duodecimin oppiporttiin ja sieltä seuraavat materiaalit:
Pihko H., Haataja L. ja Rantala H. (toim.) Lastenneurologia. 2015. Duodecim.. Tenttiin sivut 128-137, 138-145, 172-183, 210-217.
Rajantie J. , Heikinheimo M., Renko M. (toim.) Lastentaudit. 2016. Duodecim.
Arokoski J. ym (toim.) 2015. Fysiatria.Duodecim.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. LTS.
Kalso E. ym. (toim.) 2018. Kipu. Duodecim.
Lisäksi:
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys- ensimmäinen ikävuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010.Lapsen ensimmäinen vuosi. Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Livonia:Tammi.
Zukunft-Huber, B. 1991. Vauva oppii liikkumaan. Lapsen ensimmäinen vuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Muu oppikurssilla ilmoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava osaaminen hankittuna korkeakoulusta.
Uusintamahdollisuudet
Yksi uusintatentti viikolla 23.
Oppimisympäristö
Verkko-opetus ja kampusopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen ennakolta lähiopetukseen, tentit ja oppimistehtävät. Opiskelijan työtä
135 t. Lähiopetusta 48 t. Opetus verkkoympäristössä ja kampuksella.
Sisältö
Lapsen ja nuoren arviointi ja tutkiminen (sensomotorinen kehitys, ruumiin rakenne, asennon hallinta, liikkumis- ja toimintakyky,hengitystoiminnot).
Lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (skolioosi, selkäsairaudet, alaraajojen rakennepoikkeavuudet, rasitustilat, Perthesin tauti, reuma).
Neurologisten sairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (CP-vamma,, olkahermopunoksen syntymävaurio, hydrocefalus, neuromuskulaariset sairaudet, meningomyelocele, Downin oireyhtymä).
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Eri ikäinen ihminen -opintojakso (5 op)
Arviointimenetelmät
Osa 1. Moodletentti (monimuoto + soveltava osio) Yksi uusintatentti. Arviointi 0-5. 1/2 arvosanasta
Osa 2. Numeerisesti arvioitava oppimistehtävä. Arviointi 0-5. 1/4 arvosanasta
Osa 3. Moodletentti (monivalinta). Arviointi 0-5. 1/ 4 arvosanasta
Osa 4. Ennakkotehtävät tehty ja palautettu
Tentistä tulee saadaa 50 % oikein.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheide mukaisesti ja perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
Opiskelija soveltaa monipuolisesti opittuja työtapoja lasten ja nuorten fysioterapiassa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osa arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja vertailla niitä.
Opiskelija osa käyttää ammattikäsitteitä laajaalaisesti.
Opiskelija osaa valita lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida ja perustella tiedonlähteiden hyödyllisyyttä.
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja.