Ikääntyneiden toimintakyvyn edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA35-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 25.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 75
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Outi Pöyhönen
- Sirpa Silaste
- Eija Viitala
- Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS24KMFysioterapeuttikoulutus 24KM Lahti
-
HLPRFYS24KMFysioterapeuttikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ikääntymisen ilmiönä ja sen mukanaan tuomat liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset
- kuvata ja soveltaa toimintakykyä tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä
- toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä ja toimia yhteistyössä asiakkaan lähipiirin kanssa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti sekä opettajajohtoisesti verkkotyöpajoissa (Zoom) ja kotikampuksilla.
Itsenäinen opiskelu sisältää ennakkotehtäviä ja oppimistehtäviä sekä valmistautumista lääketieteen osuuden Moodle-kotitenttiin sekä näyttökokeeseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson oppimistapahtumat ajoittuvat viikoille 5-17/2025.
Lääketieteen osuus opiskellaan lähtökohtaisesti aikavälillä 1.1.-31.1.2025 (ennen opintojakson aloitusta).
Oppimistapahtumat näkyvät opintojakson Moodle- pohjalla.
Opintojakso edellyttää läsnäoloa. Opiskelija vastaa itsenäisesti mahdollisten poissaolokertojensa asiasisältöjen opiskelusta. Opiskelija osoittaa osaamisensa osaamisen näytössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fysioterapiaosuus: Moodle-pohjalla oleva materiaali
Lääketieteenosuus: Oppiportissa (Geriatria)
Työelämäyhteistyö
Ikääntyneen palveluohjaus- ja ikääntyneen etäkuntoutusteemat yhteistyössä työelämän kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn lääketieteen tentin ja/tai hylätyn näyttökokeen uusimisesta sovitaan opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lappeenrannan tai Lahden kampus ja verkkoympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lääketieteen-osuus (1 op) n. 27 h
Verkko-opetus n. 11 h
Kampustunnit n. 16 h
Osaamisen näyttö n. 30 min
Itsenäinen opiskelu n. 80 h
Sisältö
Geriatria (sisältönä mm. vanhenemiseen liittyvät muutokset elimistössä, gerastenia ja sarkopenia, muistisairaudet, vanhusten mielialahäiriöt, lääkehoito)
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja kuvaaminen
Ikääntyneiden kaatumistapaturmat ja niiden ehkäisy
Muistisairaan ohjaaminen ja kuntoutus
Ikääntyneiden toimintakyvyn harjoittaminen (mm. voima- ja tasapainoharjoittelu, ravitsemuksen erityispiirteet)
Teknologia ikääntyneiden kuntoutuksessa
Ikääntyneen palveluohjaus ja neuvonta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakson Eri ikäinen ihminen suoritus edeltävästi tukee osaamisen kehittymistä tämän opintojakson aikana.
Opintojaksoon liittyvät ahot-hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettaja Outi Pöyhöselle (outi.poyhonen@lab.fi).
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana muodostuu lääketieteen osuuden tentin ja osaamisen näytön arvosanojen painotetusta keskiarvosta (lääketieteen osuus 1 op ja osaamisen näytön osuus 4 op).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opintojakson suoritteet puuttuvat (lääketieteen tentti, osaamisen näyttö, palautettavat oppimistehtävät).
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa toteuttaa ohjatusti toimintakyvyn arvioinnin ja osaa laatia toimintakykyä tukevan suunnitelman asiakkaalle. Opiskelija osaa hakea suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn arvioinnin ja osaa laatia asiakaslähtöisen toimintakykyä tukevan suunnitelman asiakkaalle. Opiskelija osaa hakea monipuolisesti suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti laaja-alaisen toimintakyvyn eri osa-alueet huomioivan arvioinnin ja osaa laatia asiakaslähtöisen asiakkaan ympäristön huomioivan toimintakykyä tukevan suunnitelman. Opiskelija osaa hakea ja soveltaa monipuolisesti suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.