Toimintakyvyn arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA29-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Eija Viitala
- Marko Franicevic
- Asko Kilpeläinen
- Pirjo Knuuttila
- Juha Haavisto
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS24KMFysioterapeuttikoulutus 24KM Lahti
-
HLPRFYS24KMFysioterapeuttikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön, tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä
- luokitella ja käyttää eri toimintajärjestelmien luotettavassa arvioinnissa käytettäviä mittareita
- havainnoida luotettavasti asentoa, liikettä, liikkumista ja liikkeenhallintaa
- valita ja hyödyntää fysioterapeuttisessa tutkimisessa luotettavimpia ja tarkoituksenmukaisimpia mittareita ja menetelmiä kunkin eri toimintajärjestelmän sekä toimintakyvyn kokonaisuuden arvioinnissa
- käyttää saamiaan tuloksia kliinisessä päätöksenteossa, harjoittelun suunnittelussa ja asiakkaan ohjauksessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso integroituu 3. lukukauden muihin opintojaksoihin.
Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä
Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus etenee aikataulutetusti lukujärjestyksen mukaisesti tammi-toukokuun aikana.
Poissaolojen korvaamisesta sovitaan harjoitustunnin vastuuopettajan kanssa mahdollisuuksien mukaan etukäteen niin, että opiskelija esittää opettajalle suunnitelmansa poissaolon korvaamiseksi ja hyväksyttää sen opettajalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Ammattilaisen opas.2013. Fysioterapian rakenteinen kirjaaminen fysioterapiassa. Suomen Fysioterapeutit
2. ICF. 2004. Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. STAKES
3. Jokinen, T., Virkkunen, H.,(toim.) 2018. Potilastiedon rakenteisen kirjaamisen opas. THL
4. Keskinen, K., Häkkinen, K., Kallinen, M. 2018. Kuntotestauksen Käsikirja. Liikuntatieteellinen Seura
5. Magee, J. 2014 (tai uudempi painos). Orthopedic Physical Assesment. Saunders-Elsevier
6. Savolainen T.& Partia R. 2018. Fysioterapianimikkeistö. Kuntaliitto
7. Suni, J., Taulaniemi, A.(toim.).2012. Terveyskunnon testaus. SanomaPro
Luentomateriaali, ajankohtaisia tutkimusartikkeleita
Edeltävien opintojen sekä kuormitusfysiologian sekä toimintakyvyn arvioinnin tunneilla osoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Lahdessa yhteistyö Kiipulan ammattiopiston kanssa
Oppimisympäristö
Lappeenrannan kampus:
harjoitusluokat, liikuntasali, kuormitusfysiologian ja biomekaniikan laboratoriot.
Urheilukenttä
Vapaavalintainen (asiakaslähtöinen) ympäristö.
Lahden Kampus:
Harjoitusluokat, ryhmäliikuntatila, kuntosali
Verkkoympäristö: LAB:n moodle-alusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotyöpajat: 16h
Harjoitustunnit: 16h
Asiakastilanteeseen liittyvät kontaktitunnit: 6h
Itsenäinen opiskelu: 97h
YHTEENSÄ: 135h
Tarkempi tuntisuunnitelma jaetaan opintojakson alussa.
Sisältö
Toimintakyvyn arviointi sekä perusliikkumisen ja ADL-toimintojen analysointi.
Toimintakyvyn ICF / Kokonaisvaltaisuus / TOIMIA-tietokanta
Neurodynamiikka käsitteenä, tunnon,refleksien ja merkkilihasten testaaminen, SLUMP, SLR, PKB, sekä yläraajan päähermojen manuaaliset testit.
Kirjaaminen fysioterapiassa
Asiakastapaukset parityöskentelynä:
Kliininen päättely, testitulosten merkityksen selvittäminen asiakkaan toimintakyvyn kannalta sekä merkitys jatkotoimenpiteille.
Oppimistehtävä: Fysioterapiasuunnitelma yhteenveto tutkimistuloksista, tavoitteet, toteutus ja arviointisuunnitelma, kliininen päättely ja dokumentointi, harjoitusohjelman laatiminen ja ohjaaminen asiakkaalle.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Suositellaan ennen opintojaksoa suoritettavaksi seuraavia opintojaksoja: Biomekaniikka, kuormitusfysiologia, Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot fysioterapiassa, Elinjärjestelmien anatomia ja fysiologia.
Arviointimenetelmät
Harjoitustunneille osallistuminen, oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja kirjallisen raportin laatiminen, loppuseminaariin osallistuminen sekä opponointi.
Asiakastapaus (tutkiminen, harjoitusohjelma ja fysioterapiasuunnitelma) arvioidaan numeerisesti asteikolla 0 - 5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä tason 1 arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää sekä hengitys- ja verenkierto- että tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä, mutta niissä tapahtuvien muutosten yhdistäminen käytännön tekemiseen on vielä epävarmaa. Mittareiden ja testistöjen valitseminen ja hyödyntäminen fysioterapeuttisessa tutkimisessa on osittain epäselvää. Opiskelija perustelee ja yleistää havaintojaan epäselvästi ja ei käytä niitä loogisesti päätöksen teossa. Opiskelija tunnistaa ja nimeää erilaisia tapoja mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä, johtopäätösten tekemisessä havaintojen pohjalta on epäselvyyttä. Kokonaisvaltaisen näkemyksen hahmottuminen ja johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä epävarmaa. Opiskelija antaa palautteen mittaustuloksista yleisellä tasolla ja harjoitusohjelma ja ei ole linjassa tavoitteiden kanssa. Opiskelijalla on vaikeuksia dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu opetukseen ja ryhmätoimintaan ja pystyy rajoittuneesti arvioimaan toimintaansa opintojakson sisällä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selittää sekä hengitys- ja verenkierto- että tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä. Hänelle on osittain vielä haasteellistavalita ja hyödyntää fysioterapeuttisessa tutkimisessa yleisimmin käytetyistä mittareista ja menetelmistä luotettavimmat ja tarkoituksenmukaisimmat kunkin eri toimintajärjestelmän arviointiin. Opiskelija osaa perustella ja yleistää havaintojaan ja käyttää niitä päätöksen teossa, mutta toiminta on vielä osittain epävarmaa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys miten mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä, itsenäisten johtopäätösten tekeminen opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen on vielä haasteellista. Opiskelija osaa myös antaa palautteen mittaustuloksista sekä toteuttaa harjoitusohjelman ohjaustilanteen ja dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida omaa toimintaansa opintojakson sisällä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa yksityiskohtaisesti selittää sekä hengitys- ja verenkierto- että tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermostollisen säätelyn merkityksen ihmisen toiminnassa ja toimintakykyisyydessä. Hän osaatarkoituksenmukaisesti valita ja hyödyntää fysioterapeuttisessa tutkimisessa yleisimmin käytetyistä mittareista ja menetelmistä luotettavimmat ja tarkoituksenmukaisimmat kunkin eri toimintajärjestelmän arviointiin. Opiskelija osaa kriittisesti ja monipuolisesti perustella ja yleistää havaintojaan ja käyttää niitä loogisesti päätöksen teossa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys miten mitata ja arvioida liikkumis- ja toimintakyä ja hän tekee itsenäisesti johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen. Opiskelija osaa myös antaa yksilöllisen palautteen mittaustuloksista sekä toteuttaa vuorovaikutuksellisen harjoitusohjelman ohjaustilanteen ja dokumentoida fysioterapiaprosessin mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja ryhmätoimintaan sekä osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa opintojakson sisällä.