Asiakkaan toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00DA26-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 75
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
- Hanna Laine
- Sanna Spets
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS24SFysioterapeuttikoulutus 24S Lappeenranta
-
HLTIFYS24SFysioterapeuttikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• Valita toimintakykyä arvioivia menetelmiä asiakaslähtöisesti
• Mitata asiakkaan toimintakykyä luotettavasti
• Määritellä asiakaslähtöiset toimintakykyä ja osallisuutta tukevat tavoitteet
• Tunnistaa ja käyttää asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta edistävän ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä
• Kirjata asiakkaan toimintakykytiedon lähtökohtia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, oppimistehtävät, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja ryhmätehtävät ja työelämäyhteistyö mahdollisuuksien mukaan.
Opintojaksolla on yhtymäkohtia opintojaksoon 2.2 Liike ja liikkuminen toimintakyvyn tukena, joten ne kannattaa suorittaa samanaikaisesti.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso vaatii läsnäoloa. Kontaktiopetus on aikataulutettu lukujärjestykseen. Muut itsenäisesti suoritettavat sisällöt ja tehtävät tulee suorittaa opintojakson alussa määritettyjen aikataulujen sisällä. Opintojaksolla arvioidaan myös aktiivista osallistumista kontaktiopetuksessa ja opintojakson aikataulussa pysymistä.
Poissaolosta (sairaus) ilmoitetaan harjoitustunnin vastuuopettajalle ja osoitetaan, miten oppitunnin sisältö on opiskeltu.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Moodle-alustalla esitetty materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat opinnot korkeakoulussa.
Työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö mahdollisuuksien mukaan paikallisten toimijoiden kanssa.
Lahti: 31.3.2025 senioreiden testipäivä (pakollinen).
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan annettujen tehtävien ja aktiivisen osallistumisen kautta. Hylätyt tehtävät tulee täydentää/uusia.
Oppimisympäristö
Kampus, verkko-opetus ja asiakastilanteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Kontaktiopetuksen määrä on 53 h ja itsenäisen työn osuus 82 h.
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- valita toimintakykyä arvioivia menetelmiä asiakaslähtöisesti
- mitata asiakkaan toimintakykyä luotettavasti
- määritellä asiakaslähtöiset toimintakykyä ja osallisuutta tukevat tavoitteet
- tunnistaa ja käyttää asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta edistävän ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä
- kirjata asiakkaan toimintakykytiedon lähtökohtia.
Opintojakso tukee opiskelijan tutkimis- ja arviointiosaamisen, terapiaosaamisen ja ohjaus- ja neuvontaosaamisen kehittymistä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävät opinnot:
1.3 Terveys ja toimintakyky
1.4 Kehon rakenne ja toiminta
Opintojaksolla on yhtymäkohtia opintojaksoon 2.2 Liike ja liikkuminen toimintakyvyn tukena, joten ne kannattaa suorittaa samanaikaisesti.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Arvioinnissa huomioidaan aktiivinen osallistuminen, opintojakson aikataulussa pysyminen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Menetelmien valinta: Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Mittaus: Mittaa asiakkaan toimintakykyä epäluotettavasti tai ei osaa suorittaa mittauksia.
Tavoitteiden määrittely: Ei osaa määritellä selkeitä tai realistisia tavoitteita toimintakyvyn ja osallisuuden tukemiseksi.
Ohjaus ja neuvonta: Ei osaa käyttää ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä tehokkaasti tai ei käytä niitä lainkaan.
Kirjaaminen: Kirjaa asiakkaan toimintakykytiedot puutteellisesti, epäselvästi tai ei kirjaa lainkaan.
Ohjausmenetelmien hyödyntäminen: Ei osaa hyödyntää ohjausmenetelmiä yksilö- tai ryhmänohjauksessa tai ei käytä niitä lainkaan.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus vastaa arviointiasteikon 1-5 tasoa 3.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Menetelmien valinta: Valitsee osittain tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Mittaus: Mittaa asiakkaan toimintakykyä, mutta mittauksen luotettavuus on heikko.
Tavoitteiden määrittely: Määrittelee tavoitteita, mutta ne eivät ole selkeitä tai realistisia.
Ohjaus ja neuvonta: Käyttää ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä, mutta niiden käyttö on tehotonta.
Kirjaaminen: Kirjaa asiakkaan toimintakykytiedot, mutta kirjaus on epäselvää tai puutteellista.
Ohjausmenetelmien hyödyntäminen: Hyödyntää ohjausmenetelmiä, mutta niiden käyttö on vähäistä ja tehotonta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Menetelmien valinta: Valitsee pääosin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Mittaus: Mittaa asiakkaan toimintakykyä riittävän luotettavasti.
Tavoitteiden määrittely: Määrittelee toimintakykyä ja osallisuutta tukevia tavoitteita, mutta ne voivat olla epätarkkoja.
Ohjaus ja neuvonta: Käyttää ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä, mutta niiden tehokkuus vaihtelee.
Kirjaaminen: Kirjaa asiakkaan toimintakykytiedot, mutta kirjaus voi olla puutteellista.
Ohjausmenetelmien hyödyntäminen: Hyödyntää ohjausmenetelmiä, mutta niiden käyttö voi olla rajoittunutta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Menetelmien valinta: Valitsee erittäin tarkoituksenmukaisia ja asiakaslähtöisiä toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Mittaus: Mittaa asiakkaan toimintakykyä erittäin luotettavasti ja tarkasti.
Tavoitteiden määrittely: Määrittelee selkeitä, realistisia ja asiakaslähtöisiä toimintakykyä ja osallisuutta tukevia tavoitteita.
Ohjaus ja neuvonta: Käyttää monipuolisesti ja tehokkaasti ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä.
Kirjaaminen: Kirjaa asiakkaan toimintakykytiedot kattavasti ja selkeästi.
Ohjausmenetelmien hyödyntäminen: Hyödyntää erilaisia ohjausmenetelmiä sekä yksilö- että ryhmänohjauksessa erittäin hyvin.