Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00DA26-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 75

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sirpa Silaste
  • Hanna Laine
  • Sanna Spets
  • Annakaisa Loiri

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRFYS24S
    Fysioterapeuttikoulutus 24S Lappeenranta
  • HLTIFYS24S
    Fysioterapeuttikoulutus 24S Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Harjoitukset 1
  • Harjoitukset 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• Valita toimintakykyä arvioivia menetelmiä asiakaslähtöisesti
• Mitata asiakkaan toimintakykyä luotettavasti
• Määritellä asiakaslähtöiset toimintakykyä ja osallisuutta tukevat tavoitteet
• Tunnistaa ja käyttää asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta edistävän ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä
• Kirjata asiakkaan toimintakykytiedon lähtökohtia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, oppimistehtävät, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja ryhmätehtävät ja työelämäyhteistyö mahdollisuuksien mukaan.

Opintojaksolla on yhtymäkohtia opintojaksoon 2.2 Liike ja liikkuminen toimintakyvyn tukena, joten ne kannattaa suorittaa samanaikaisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso vaatii läsnäoloa. Kontaktiopetus on aikataulutettu lukujärjestykseen. Muut itsenäisesti suoritettavat sisällöt ja tehtävät tulee suorittaa opintojakson alussa määritettyjen aikataulujen sisällä. Opintojaksolla arvioidaan myös aktiivista osallistumista kontaktiopetuksessa ja opintojakson aikataulussa pysymistä.

Poissaolosta (sairaus) ilmoitetaan harjoitustunnin vastuuopettajalle ja osoitetaan, miten oppitunnin sisältö on opiskeltu.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Moodle-alustalla esitetty materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaavat opinnot korkeakoulussa.

Työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö mahdollisuuksien mukaan paikallisten toimijoiden kanssa.

Lahti: 31.3.2025 senioreiden testipäivä (pakollinen).

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan annettujen tehtävien ja aktiivisen osallistumisen kautta. Hylätyt tehtävät tulee täydentää/uusia.

Oppimisympäristö

Kampus, verkko-opetus ja asiakastilanteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Kontaktiopetuksen määrä on 53 h ja itsenäisen työn osuus 82 h.

Sisältö

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- valita toimintakykyä arvioivia menetelmiä asiakaslähtöisesti
- mitata asiakkaan toimintakykyä luotettavasti
- määritellä asiakaslähtöiset toimintakykyä ja osallisuutta tukevat tavoitteet
- tunnistaa ja käyttää asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta edistävän ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä
- kirjata asiakkaan toimintakykytiedon lähtökohtia.

Opintojakso tukee opiskelijan tutkimis- ja arviointiosaamisen, terapiaosaamisen ja ohjaus- ja neuvontaosaamisen kehittymistä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävät opinnot:
1.3 Terveys ja toimintakyky
1.4 Kehon rakenne ja toiminta

Opintojaksolla on yhtymäkohtia opintojaksoon 2.2 Liike ja liikkuminen toimintakyvyn tukena, joten ne kannattaa suorittaa samanaikaisesti.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty/täydennettävä/hylätty.

Arvioinnissa huomioidaan aktiivinen osallistuminen, opintojakson aikataulussa pysyminen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Menetelmien valinta: Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Mittaus: Mittaa asiakkaan toimintakykyä epäluotettavasti tai ei osaa suorittaa mittauksia.
Tavoitteiden määrittely: Ei osaa määritellä selkeitä tai realistisia tavoitteita toimintakyvyn ja osallisuuden tukemiseksi.
Ohjaus ja neuvonta: Ei osaa käyttää ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä tehokkaasti tai ei käytä niitä lainkaan.
Kirjaaminen: Kirjaa asiakkaan toimintakykytiedot puutteellisesti, epäselvästi tai ei kirjaa lainkaan.
Ohjausmenetelmien hyödyntäminen: Ei osaa hyödyntää ohjausmenetelmiä yksilö- tai ryhmänohjauksessa tai ei käytä niitä lainkaan.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus vastaa arviointiasteikon 1-5 tasoa 3.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Menetelmien valinta: Valitsee osittain tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Mittaus: Mittaa asiakkaan toimintakykyä, mutta mittauksen luotettavuus on heikko.
Tavoitteiden määrittely: Määrittelee tavoitteita, mutta ne eivät ole selkeitä tai realistisia.
Ohjaus ja neuvonta: Käyttää ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä, mutta niiden käyttö on tehotonta.
Kirjaaminen: Kirjaa asiakkaan toimintakykytiedot, mutta kirjaus on epäselvää tai puutteellista.
Ohjausmenetelmien hyödyntäminen: Hyödyntää ohjausmenetelmiä, mutta niiden käyttö on vähäistä ja tehotonta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Menetelmien valinta: Valitsee pääosin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Mittaus: Mittaa asiakkaan toimintakykyä riittävän luotettavasti.
Tavoitteiden määrittely: Määrittelee toimintakykyä ja osallisuutta tukevia tavoitteita, mutta ne voivat olla epätarkkoja.
Ohjaus ja neuvonta: Käyttää ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä, mutta niiden tehokkuus vaihtelee.
Kirjaaminen: Kirjaa asiakkaan toimintakykytiedot, mutta kirjaus voi olla puutteellista.
Ohjausmenetelmien hyödyntäminen: Hyödyntää ohjausmenetelmiä, mutta niiden käyttö voi olla rajoittunutta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Menetelmien valinta: Valitsee erittäin tarkoituksenmukaisia ja asiakaslähtöisiä toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Mittaus: Mittaa asiakkaan toimintakykyä erittäin luotettavasti ja tarkasti.
Tavoitteiden määrittely: Määrittelee selkeitä, realistisia ja asiakaslähtöisiä toimintakykyä ja osallisuutta tukevia tavoitteita.
Ohjaus ja neuvonta: Käyttää monipuolisesti ja tehokkaasti ohjauksen ja neuvonnan keinoja ja menetelmiä.
Kirjaaminen: Kirjaa asiakkaan toimintakykytiedot kattavasti ja selkeästi.
Ohjausmenetelmien hyödyntäminen: Hyödyntää erilaisia ohjausmenetelmiä sekä yksilö- että ryhmänohjauksessa erittäin hyvin.