Luova ongelmanratkaisu (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CI78-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Sami Heikkinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
TLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
-
MLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Muotoiluinstituutti
-
HLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa luovia ongelmanratkaisumenetelmiä
- erotella luovan ongelmanratkaisun kannalta olennaisia edellytyksiä
- arvioida toimintaympäristön tai yhteisön otollisuutta luovaan ongelmanratkaisuun
- soveltaa kokeilukulttuurin ja ketterän kehittämisen periaatteita (ellei tule jossain muualla luontevasti osaamistavoitetasolla)
- havainnollistaa ja ratkaista työelämän ongelmia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa. Opintojakson aikana opiskelija tutustuu opintojakson aiheisiin, jotka tulevat saataville viikottain. Opintojakson aikana kokeillaan opintojakson menetelmiä käytännössä yhteisissä verkkotapaamisissa.
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu erilaisiin tapoihin, joilla luovaa ongelmanratkaisua voidaan toteuttaa. Menetelmiä pääsee kokeilemaan opintojakson aikana käytännössä. Opintojakson suoritus perustuu oppimispäiväkirjaan, jossa opiskelija raportoi opintojakson aiheista ja omista kokemuksistaan tarjottujen menetelmien hyödyntämisestä.
Verkkotapaamiset:
ma 22.1.2024 klo 17-19
ti 20.2.2024 klo 17-19
ti 26.3.2024 klo 17-19
ke 10.4.2024 klo 17-19
ke 15.5.2024 klo 17-19
HUOM! Opintojaksolla tehdään harjoituksia myös ryhmän kanssa. Opintojakso ei siis sovellu ainoastaan yksilötyöskentelyyn. Otathan tämän huomioon opintojaksolle ilmoittautuessasi, niin et pety etkä tuota myöskään pettymystä muille ryhmän jäsenille.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lukukauden aikana. Osan opintojaksosta opiskelija voi suorittaa omaan tahtiinsa. Kerran kuussa järjestettävissä yhteisissä tapaamisissa kokeillaan käytännössä opintojakson aiheeseen liittyviä menetelmiä. Näissä tapaamisissa läsnäolo on pakollista.
Verkkotapaamiset:
ma 22.1.2024 klo 17-19
ti 20.2.2024 klo 17-19
ti 26.3.2024 klo 17-19
ke 10.4.2024 klo 17-19
ke 15.5.2024 klo 17-19
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaalit ovat saatavilla opintojakson verkkoalustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii viikottaista ajankäyttöä. Jokaisella viikolla opiskelijoille jaetaan videomateriaalia (max. 30 minuuttia / viikko). Sen lisäksi opiskelija etsii itse lisää materiaalia aiheesta. Tähän aikaa menee n. 1 tunti / viikko. Viikon aikana oppimansa opiskelija raportoi oppimispäiväkirjalla, jonka kirjoittamiseen menee aikaa arviolta n. 1 tunti / viikko. Näistä muodostuva viikottainen kuormitus on n. 2,5 tuntia / viikko. Opintojaksolla on n. 15 viikkoa, joten yhteensä materiaaleihin ja viikottaisiin tehtäviin menee aikaa n. 40 tuntia.
Opintojakson pakollisiin tapaamisiin (5 kpl) menee kuhunkin aikaa 2 tuntia. Yhteiset tapaamiset vievät aikaa yhteensä 10 tuntia.
Ajankäytön suunnittelussa ja kuormituksen arvioinnissa kannattaa ottaa huomioon ryhmässä tehtävän työskentelyn osuus. Ryhmätyöskentelyn määrästä jokainen ryhmä sopii itse. Tähän osuuteen menee opintojakson aikana aikaa yhteensä maksimissaan 80 tuntia.
Opintojakso vaatii opiskelijan aikaa siis yhteensä 130 (40 + 10 + 80) tuntia.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan osa-alueisiin, joiden avulla voidaan edistää luovaa ongelmanratkaisua. Seuraavien osa-alueiden kautta osallistuja oppii hahmottamaan ratkaistavan ongelman monipuolisesti ja kykenee tekemään parempia päätöksiä.
- Luovuus, motivaatio ja uteliaisuus
- Toimija-analyysi
- Tavoiteanalyysi
- Syy-seurausyhteyksien analyysi
- Vaihtoehtojen analyysi
- Päätösten analyysi
Edellisellä toteutuksella kevätlukukaudella opintojaksopalautteen antajat nostivat esiin seuraavia näkökulmia:
Opintojakson kokonaisarviointien keskiarvoksi muodostui 4.0 / 5. Toteutustapojen osalta arviointien keskiarvoksi tuli 4.3 / 5. Opintojaksolla onnistuneiksi asioiksi koettiin luovan prosessin toteutus, looginen eteneminen, tarjolla olleet työkalut, selkeä arvostelu ja monipuoliset luennot.
Arviointimenetelmät
Opintojakson arviointi perustuu opiskelijan tekemään oppimispäiväkirjaan. Arvioinnin perusteena on opiskelijan laatiman oppimispäiväkirjan syvällisyys, aikataulun mukainen toteuttaminen sekä opintojakson aihepiirien käsittelyn tarkkuus.
Arviointiasteikko
1-5