Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien ennakointi ja innovaatiotoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CD68-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

08.09.2025 - 12.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jussi Mozo
  • Kirsi Kallioniemi

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLTILII24SH2
    Liiketalouden koulutus 24S 2 Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa linkittää tulevaisuuksien ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan osaksi organisaation strategista johtamista muuttuvassa toimintaympäristössä.
- osaa etsiä, jäsentää ja hyödyntää ennakointitietoa.
- osaa innovoida/luoda uusia ratkaisuja ketterän kehittämisen menetelmillä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa
- ennakoida oman alansa toimintaympäristön muutoksia
- hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen kansallisten ja kansainvälisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia omalla alallaan
- käyttää tulevaisuudentutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä oman alansa tutkimus- ja kehittämistyössä.

Opintojakso sisältää kaksi toisiaan täydentävää osaa:
* Ennakointi ja tulevaisuudentutkimuksen menetelmät (3 op), opettaja Kirsi Kallioniemi
* Strateginen johtaminen muuttuvassa toimintaympäristössä (2 op), opettaja Jussi Mozo

Tapaamisia lukujärjestyksen mukaan; Jussin osuus joka toinen viikko ja menetelmäharjoitukset joka viikko.

Opintojakson materiaalit ja ohjevideo opintojaksolle avataan viikolla 37 Moodlessa.
Varsinainen lähiopetus käynnistyy viikolla 38. Opintojaksolla on luentoja (3 kpl) ja käytännön menetelmäharjoituksia (4 kpl) ja yksi vapaaehtoinen ohjauskerta. Menetelmäharjoituksissa kokeillaan ja sovelletaan ennakoinnin menetelmiä toimeksiantoon.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla työskennellään itsenäisesti ja ryhmissä.
Opintojaksolla tehdään kaksi erillistä raporttia. Opintojaksolla laaditaan tehtäväraportti innovaatiotoiminnasta ja työstetään hankkeelta saatua toimeksiantoa, josta laaditaan loppuraportti.
Osallistuminen luentoihin ja lähiopetukseen helpottaa opintojakson tehtävien ja toimeksiannon tekemistä.

Opintojakson toteutus 8.9. - 12.12.2025

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle ja opettajan muu osoittama materiaali.

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 5 op, 135 opiskelijan työtä.
Ennakointi ja soveltavat menetelmät 3 op (81 h), luentoja ja ohjattua työskentelyä 40 h, ryhmässä työskentelyä 30 h ja itsenäistä opiskelua 11 h.
Strateginen johtaminen muuttuvassa tomintaympäristössä 2 op (54 h), aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja raportointiin.

Sisältö

Opintojakson sisältö
- Strateginen johtaminen ja ennakointi käsitteinä, ajattelutapana ja käytäntöinä.
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Opintojaksolla käytettäviä menetelmiä: Trendien/signaalien tunnistaminen, skenaariot ja vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat, Lootuskukka ja Tulevaisuustaulukko.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei suositella suoritettavaksi ensimmäisenä opiskeluvuonna.

Arviointimenetelmät

Opintojakson 3 op osuudessa arvioidaan
* käsitteet
* ennakointiajattelu
* menetelmien soveltaminen toimeksiantoon
* toimeksiantotehtävän loppuraportti


Opintojakson 2 op osuudessa arvioidaan
* strategisen johtamisen osuuden loppuraportti.

Opintojakson arviointi muodostuu toimeksiantotehtävän raportoinnista, johon sovelletaan tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä (50 %) ja strategisen johtamisen osuuden raportoinnista (50 %).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa etsiä tietoa.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa.
Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuustiedon muotoja ja sisältöjä yksittäisistä teemoista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa perustella eri tietolähteiden sopivuutta.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri työkalujen soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa tulevaisuustietoa omaan alaansa liittyen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida kriittiseseti eri tietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida eri työkalujen toimivuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tulevaisuustietoa osana strategista johtamista.