Sustainable Design -studio (20 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CM60-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Oona Casalegno
- Kimmo Kukkonen
- Olli Seppälä
- Noora Nylander
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTITEMU23STeollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
-
MLTIEX25KSaapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Sustainable Design -teoria (5 op)
Opiskelija osaa
- kuvata ympäristötehokkaan ja eettisen ajattelun periaatteita ja mahdollisuuksia
- hankkia tuotteisiin ja ympäristöihin elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin ja toimintatapoihin liittyvää tietoa
- kuvailla ympäristötehokkaita tuotekehitystrategioita.
Sustainable Design - työpaja (15 op)
Opiskelija osaa
- suunnitella tuotteita ja ympäristöjä hyödyntämällä niiden elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin ja toimintatapoihin liittyvää tietoa
- systeemiajattelun ja innovaatioekosysteemien perusteet
- huomioida ympäristötehokkuuden tuotekehitystyössä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää KIDE-teoriaosuuden (5 op), joka tehdään Metropolian Moodle-alustalla.
Kurssin pääasiallinen suoritus tehdään yritys- tai hankeyhteistyöprojekteissa, joita on 2-3 kpl.
Projektien pituudet voivat vaihdella.
Kurssiin kuuluu vierailuja yrityksiin, vierailevien luennoitsijoiden osuuksia ja erilaisia harjoitustehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Teoria 5op, KIDE-kiertotalous ja muotoilu-materiaalin suoritus
Projektityöskentelyosuus, 15op,
75% läsnäolovaatimus. Poissaolot kompensoidaan mahdollisesti lisätehtävillä ja tulee selvittää opettajan kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaali Moodle-sivulla.
Työelämäyhteistyö
Projektien aiheet liittyvät tutkimushankkeisiin LABissa ja yritysyhteistyöprojekteihin.
Oppimisympäristö
Moodle (Metropolia tai LAB)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Perusopinnot teollisen tai pakkausmuotoilun alueelta.
Arviointimenetelmät
KIDE-material
Väli- ja loppukritiikit
Työskentely projektien parissa ja osallistuminen opetuskertoihin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Teoria:
Opiskelija osaa...
- etsiä yksittäistä tietoa annetuista tietolähteistä
- käyttää annettuja ammatillisia käsitteitä/terminologiaa ja osoittaa perehtyneensä kestävän suunnittelun alan tietoperustaan.
Työpaja:
Opiskelija osaa...
-Kykenee etsimään annettua tietoa käsitteelle eri tietolähteistä
-Kykenee käyttämään annettuja yksittäisiä kestävän suunnittelun menetelmiä ja prosesseja tiimien muotoiluprojektissa
-Kykenee toimimaan ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Teoria:
Opiskelija osaa...
- etsiä tietoa ja erottaa arkipäivän tiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää johdonmukaisesti keskeisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa.
Työpaja:
Opiskelija osaa...
-Kykenee etsimään ja rajaamaan muotoilu työskentelyyn tarvittavaa tietoa
-Kykenee käyttämään ja toteuttamaan kestävän suunnittelun menetelmiä tai malleja ja prosesseja tiimien muotoiluprojektissa
-Kykenee työskentelemään tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyssä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Teoria:
Opiskelija osaa...
- etsiä tietoa sekä perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
- käyttää ammatillisia käsitteitä/terminologiaa asiantuntevasti.
Työpaja:
Opiskelija osaa...
-Pystyy etsimään tietoa ja osaa arvioida valittuja tietolähteitä ja sitä, miten tiimi käyttää niitä muotoiluprojektissa
-Kykenee käyttämään ja valitsemaan kestäviä suunnittelumenetelmiä ja -prosesseja sekä perustelemaan valintansa tiimin muotoiluprojektissa.
-Kykenee työskentelemään tavoitteellisesti ja organisoimaan ryhmätoimintaa tiimityössä.