Siirry suoraan sisältöön

Tilasuunnittelustudio (20 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CM62-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus

Opettaja

  • MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Sari Anttonen

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTISIK23K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23K Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:

Asumisympäristö (10 op)
Opiskelija osaa
- havainnoida ja analysoida tilojen mittasuhteita, muotoja, toimivuutta ja tunnelmaa
- tehdä suunnitteluratkaisuja ergonomisen ja aistiystävällisen ympäristön aikaansaamiseksi
- suunnitella asuintiloja, jotka vastaavat ajankohtaisiin rakentamisen ja asumismukavuuden vaatimuksiin
- laatia kodin sisustussuunnittelun asiakirjat.

Julkitilasuunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- huomioida julkitilojen erityisvaatimukset suunnittelutyössä
- suunnitella tilallisen palvelukonseptin
- tuottaa luonnos- ja toteutusvaiheen sisustus-, kaluste- ja valaistussuunnitelmiin liittyvät asiakirjat
- suunnitella esteettömiä julkitiloja
- toimia monialaisessa projektissa ja kommunikoida ammattimaisesti.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustehtävät, messu- ja yritysvierailut.
Lähiopetus, ohjattu työskentely, itsenäinen- ja tiimityöskentely.

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali jaetaan opintojakson aikana Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson harjoitustehtäviä toteutetaan hanke- ja työelämäyhteistyönä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelystä. Lukujärjestykseen työskentelystä on varattu noin puolet ko. ajasta. Muu työskentely aikataulutetaan itsenäisesti.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssille osallistuminen edellyttää sisustusarkkitehtuurin perusopintoja ja Archicad-osaamista.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen. Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa. Arviointi numeroasteikolla 1-5. Myöhässä palautetut harjoitustyöt vaikuttavat arvosanaa laskevasti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun