Furniture Design -studio (20 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CM63-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Sari Anttonen
- Harri Kalliomäki
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Kalusteiden suunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida kalusteen toiminnalliset, rakenteelliset ja esteettiset vaatimukset
- kalustesuunnittelun prosessin ja osaa hyödyntää mallityöskentelyä suunnittelun menetelmänä
- hyödyntää ergonomian ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita kalusteiden suunnittelussa
- suunnitella käyttötarkoituksen ja tilasuunnittelun kokonaisuuteen liittyviä kalusteratkaisuja
- laatia suunnitelmistaan mitoitetut työpiirustukset.
Kalusteiden valmistus (10 op)
Opiskelija osaa
- huomioida suunnittelussa valmistuksen vaatimukset
- suunnitella tuotantotaloudellisesti toteuttamiskelpoisia kalusteita, jotka noudattavat kestävän kehityksen periaatteita
- valita yleisesti käytettyjä sekä ympäristötehokkaita rakenne- ja materiaalivaihtoehtoja
- laatia suunnitelmistaan työohjeet ja CAD-piirustukset valmistusta varten.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustehtävät, messu- ja yritysvierailut.
Lähiopetus, ohjattu työskentely, itsenäinen- ja tiimityöskentely.
Mallinrakennus, pajatyöskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan opintojakson aikana Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelystä. Lukujärjestykseen työskentelystä on varattu noin puolet ko. ajasta. Muu työskentely aikataulutetaan itsenäisesti.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssille osallistuminen edellyttää paja-ajokortteja ja cad-osaamista.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen. Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa. Arviointi numeroasteikolla 1-5. Myöhässä palautetut harjoitustyöt vaikuttavat arvosanaa laskevasti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun