Siirry suoraan sisältöön

Kestävän kehityksen innovaatiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: YL00DD64-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

10.09.2025 - 15.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Kaupallistaminen - Ideoista euroiksi

Opettaja

  • Anna Pajari
  • Tiina Taiminen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLPRYKAUP25KV
    Kaupallistaminen - Ideoista euroiksi (YAMK) 25KV Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- integroida kestävän kehityksen näkökulmia uusien tuotteiden ja palvelujen kehityksessä
- analysoida markkinoita ja tunnistaa potentiaaliset kaupallistamismahdollisuudet kestävän kehityksen tuotteille ja palveluille
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita eri toimialoilla ja liiketoimintamalleissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan monimuoto-opetuksena, joka koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta ja soveltavista tehtävistä. Opetusmenetelmiä ovat luennot, tapaustutkimukset, asiantuntijavierailut ja digitaalisten työkalujen hyödyntäminen (esim. videoesitykset, infografiikat). Oppiminen on vuorovaikutteista ja käytännönläheistä, ja opiskelijat soveltavat oppimaansa käytännön kehittämistehtävissä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi järjestetään syyslukukaudella 10.9.-15.10. Kurssi sisältää kolme lähiopetuskertaa (3 x 3 h), joiden osallistumista suositellaan vahvasti. Itsenäisen työskentelyn määrä on merkittävä, ja opiskelijan tulee varata riittävästi aikaa soveltavien tehtävien suorittamiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Bocken, N., Short, S., Rana, P., & Evans, S. (2014). "A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes."
- Geissdoerfer, M., Vladimirova, D., & Evans, S. (2018). "Sustainable business model innovation: A review."

Ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset, jotka jaetaan kurssin aikana Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssi suoritetaan yksilötehtävien kautta, mutta opiskelija voi valita esitystavan osassa tehtävistä (esim. kirjallinen raportti vs. videoesitys).

Työelämäyhteistyö

Kurssilla käytetään yritysesimerkkejä ja ajankohtaisia kestävän kehityksen innovaatioita eri toimialoilta. Asiantuntijavierailu ja yrityscaset tukevat työelämälähtöistä oppimista.

Uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi uusia hylätyn suorituksen kurssin ohjeistuksen mukaisesti. Uusintatehtävät määräytyvät tapauskohtaisesti.

Oppimisympäristö

Kurssi toteutetaan Moodlessa, ja osa tehtävistä edellyttää digitaalisten työkalujen käyttöä (esim. videointi, infografiikan luonti).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus (3x3 h)
Luentoihin valmistautuminen
Tehtävä 1 (yritysanalyysi ja video)
Tehtävä 2 (markkinointisuunnitelma + infografiikka)
Tehtävä 3 (lopputehtävä + esitys)
Muu itsenäinen työskentely
Yhteensä 135 h

Sisältö

Kurssi käsittelee kestävän kehityksen innovaatioprosesseja, markkina-analyysiä, kaupallistamista ja sovelluksia eri toimialoilla.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Tehtävä 1 (videoanalyysi) – 20 %
Tehtävä 2 (markkinointisuunnitelma + infografiikka) – 30 %
Tehtävä 3 (lopputehtävä + esitys) – 50 %

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tehtävät ovat puutteellisia tai eivät vastaa annettuja vaatimuksia.
Oppilas ei osoita ymmärrystä kestävän kehityksen innovaatioista tai liiketoiminnan sovelluksista.
Ei riittävää lähdeaineiston käyttöä tai analyysi on heikko.
Esitykset (video/posteri) ovat laadultaan huonoja tai puutteellisia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Yritysanalyysi ja videoesitys:
Perustiedot yrityksen kestävän kehityksen innovaatiosta tunnistettu, mutta analyysi on pinnallinen.
Videoesitys on rakenteeltaan sekava tai visuaalisesti heikko.
Lähdeaineistoa käytetty niukasti.

Markkinointisuunnitelma ja infografiikka:
Perusmarkkinointianalyysi tehty, mutta kaupallistamisstrategia on vajavainen.
Infografiikka on epäselvä eikä tue suunnitelmaa.

Lopputehtävä ja esitys:
Innovaatioehdotus on heikko tai epämääräinen.
Kirjallinen raportti on suppea ja vailla kunnollista analyysiä.
Esitys on rakenteeltaan heikko ja havainnollistaminen puutteellista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Yritysanalyysi ja videoesitys:
Hyvä ymmärrys yrityksen kestävän kehityksen innovaatiosta.
Analyysi osoittaa perustason kriittistä ajattelua.
Videoesitys on selkeä ja hyvin jäsennelty, mutta visuaalinen toteutus voisi olla parempi.

Markkinointisuunnitelma ja infografiikka:
Markkina-analyysi on kattava, mutta kaupallistamisstrategia kaipaa syventämistä.
Infografiikka on selkeä ja tukee analyysiä, mutta visuaalinen ilme voisi olla vahvempi.

Lopputehtävä ja esitys:
Innovaatioehdotus on realistinen ja perusteltu.
Kirjallinen raportti osoittaa hyvää asiantuntemusta ja viittaa relevantteihin lähteisiin.
Esitys on johdonmukainen ja havainnollistaa innovaation keskeiset näkökulmat.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Yritysanalyysi ja videoesitys:
Syvällinen ja kriittinen analyysi yrityksen kestävän kehityksen innovaatiosta.
Opiskelija osoittaa erinomaista ymmärrystä kestävän kehityksen liiketoimintamalleista.
Videoesitys on hyvin tuotettu, visuaalisesti laadukas ja vaikuttava.

Markkinointisuunnitelma ja infografiikka:
Markkina-analyysi ja kaupallistamisstrategia ovat erinomaisesti perusteltuja.
Infografiikka on visuaalisesti houkutteleva ja tehokkaasti informatiivinen.

Lopputehtävä ja esitys:
Innovaatioehdotus on luova, skaalautuva ja vahvasti perusteltu.
Kirjallinen raportti on akateemisesti vahva, hyvin lähteistetty ja syvällinen.
Esitys on vakuuttava, selkeästi strukturoitu ja hyvin visualisoitu.