Kestävän kehityksen innovaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: YL00DD64-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
10.09.2025 - 15.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Kaupallistaminen - Ideoista euroiksi
Opettaja
- Anna Pajari
- Tiina Taiminen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRYKAUP25KVKaupallistaminen - Ideoista euroiksi (YAMK) 25KV Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- integroida kestävän kehityksen näkökulmia uusien tuotteiden ja palvelujen kehityksessä
- analysoida markkinoita ja tunnistaa potentiaaliset kaupallistamismahdollisuudet kestävän kehityksen tuotteille ja palveluille
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita eri toimialoilla ja liiketoimintamalleissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan monimuoto-opetuksena, joka koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta ja soveltavista tehtävistä. Opetusmenetelmiä ovat luennot, tapaustutkimukset, asiantuntijavierailut ja digitaalisten työkalujen hyödyntäminen (esim. videoesitykset, infografiikat). Oppiminen on vuorovaikutteista ja käytännönläheistä, ja opiskelijat soveltavat oppimaansa käytännön kehittämistehtävissä.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi järjestetään syyslukukaudella 10.9.-15.10. Kurssi sisältää kolme lähiopetuskertaa (3 x 3 h), joiden osallistumista suositellaan vahvasti. Itsenäisen työskentelyn määrä on merkittävä, ja opiskelijan tulee varata riittävästi aikaa soveltavien tehtävien suorittamiseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Bocken, N., Short, S., Rana, P., & Evans, S. (2014). "A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes."
- Geissdoerfer, M., Vladimirova, D., & Evans, S. (2018). "Sustainable business model innovation: A review."
Ajankohtaiset artikkelit ja tutkimukset, jotka jaetaan kurssin aikana Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi suoritetaan yksilötehtävien kautta, mutta opiskelija voi valita esitystavan osassa tehtävistä (esim. kirjallinen raportti vs. videoesitys).
Työelämäyhteistyö
Kurssilla käytetään yritysesimerkkejä ja ajankohtaisia kestävän kehityksen innovaatioita eri toimialoilta. Asiantuntijavierailu ja yrityscaset tukevat työelämälähtöistä oppimista.
Uusintamahdollisuudet
Opiskelija voi uusia hylätyn suorituksen kurssin ohjeistuksen mukaisesti. Uusintatehtävät määräytyvät tapauskohtaisesti.
Oppimisympäristö
Kurssi toteutetaan Moodlessa, ja osa tehtävistä edellyttää digitaalisten työkalujen käyttöä (esim. videointi, infografiikan luonti).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus (3x3 h)
Luentoihin valmistautuminen
Tehtävä 1 (yritysanalyysi ja video)
Tehtävä 2 (markkinointisuunnitelma + infografiikka)
Tehtävä 3 (lopputehtävä + esitys)
Muu itsenäinen työskentely
Yhteensä 135 h
Sisältö
Kurssi käsittelee kestävän kehityksen innovaatioprosesseja, markkina-analyysiä, kaupallistamista ja sovelluksia eri toimialoilla.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista.
Arviointimenetelmät
Tehtävä 1 (videoanalyysi) – 20 %
Tehtävä 2 (markkinointisuunnitelma + infografiikka) – 30 %
Tehtävä 3 (lopputehtävä + esitys) – 50 %
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tehtävät ovat puutteellisia tai eivät vastaa annettuja vaatimuksia.
Oppilas ei osoita ymmärrystä kestävän kehityksen innovaatioista tai liiketoiminnan sovelluksista.
Ei riittävää lähdeaineiston käyttöä tai analyysi on heikko.
Esitykset (video/posteri) ovat laadultaan huonoja tai puutteellisia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Yritysanalyysi ja videoesitys:
Perustiedot yrityksen kestävän kehityksen innovaatiosta tunnistettu, mutta analyysi on pinnallinen.
Videoesitys on rakenteeltaan sekava tai visuaalisesti heikko.
Lähdeaineistoa käytetty niukasti.
Markkinointisuunnitelma ja infografiikka:
Perusmarkkinointianalyysi tehty, mutta kaupallistamisstrategia on vajavainen.
Infografiikka on epäselvä eikä tue suunnitelmaa.
Lopputehtävä ja esitys:
Innovaatioehdotus on heikko tai epämääräinen.
Kirjallinen raportti on suppea ja vailla kunnollista analyysiä.
Esitys on rakenteeltaan heikko ja havainnollistaminen puutteellista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Yritysanalyysi ja videoesitys:
Hyvä ymmärrys yrityksen kestävän kehityksen innovaatiosta.
Analyysi osoittaa perustason kriittistä ajattelua.
Videoesitys on selkeä ja hyvin jäsennelty, mutta visuaalinen toteutus voisi olla parempi.
Markkinointisuunnitelma ja infografiikka:
Markkina-analyysi on kattava, mutta kaupallistamisstrategia kaipaa syventämistä.
Infografiikka on selkeä ja tukee analyysiä, mutta visuaalinen ilme voisi olla vahvempi.
Lopputehtävä ja esitys:
Innovaatioehdotus on realistinen ja perusteltu.
Kirjallinen raportti osoittaa hyvää asiantuntemusta ja viittaa relevantteihin lähteisiin.
Esitys on johdonmukainen ja havainnollistaa innovaation keskeiset näkökulmat.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Yritysanalyysi ja videoesitys:
Syvällinen ja kriittinen analyysi yrityksen kestävän kehityksen innovaatiosta.
Opiskelija osoittaa erinomaista ymmärrystä kestävän kehityksen liiketoimintamalleista.
Videoesitys on hyvin tuotettu, visuaalisesti laadukas ja vaikuttava.
Markkinointisuunnitelma ja infografiikka:
Markkina-analyysi ja kaupallistamisstrategia ovat erinomaisesti perusteltuja.
Infografiikka on visuaalisesti houkutteleva ja tehokkaasti informatiivinen.
Lopputehtävä ja esitys:
Innovaatioehdotus on luova, skaalautuva ja vahvasti perusteltu.
Kirjallinen raportti on akateemisesti vahva, hyvin lähteistetty ja syvällinen.
Esitys on vakuuttava, selkeästi strukturoitu ja hyvin visualisoitu.