Siirry suoraan sisältöön

Valokuvahistoria (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CW70-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Valokuvauksen koulutus

Opettaja

  • Pauliina Pasanen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)

Ryhmät

  • MLTIVK24S
    Valokuvauksen koulutus 24S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa valokuvauksen historian vaiheista osaten suhteuttaa niitä kunkin ajan ilmiöihin, yhteiskunnalliseen ja teknologian kehitykseen
- sijoittaa kuvaajia tyylihistoriallisesti eri aikakausiin
- hankkia tietoa valokuvauksen historian ja tutkimuksen alalta
- tuottaa analyyttistä asiatekstiä käsitellyistä aiheista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutukseltaan opintojakso koostuu luennoista, esitelmistä, keskusteluista, kirjallisuuteen tutustumisesta ja kirjallisista tehtävistä. Opintojakson aikana teemme vierailun mm. Suomen valokuvataiteen museolle Helsinkiin. Opintojakson lopuksi pidetään tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus kerran viikossa 3-4 t pääsääntöisesti lähiopetuksena kampuksella. Mahdollisesti muutamia etäluentoja zoomissa.
80% läsnäolo, muutoin opettajan määräämiä lisätehtäviä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Saraste Leena: Valokuva, muisto - viesti - taide. Musta taide. 2010
Kukkonen Jukka, Vuorenmaa Tuomo-Juhani, Hinkka Jorma: Valokuvan taide - suomalainen valokuva 1842 - 1992. Suomalaisen kirjallisuuden seura. 1992
Heikka E., Lintonen K., Rastenberger A-K: Valokuvataiteen ydin. 1900-luvun suomalaiset valokuvat ja taidepuhe. Maahenki. 2014

Oppimisympäristö

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena ja osittain zoomissa.

Sisältö

Käymme läpi valokuvauksen kansainvälistä ja suomalaista historiaa 1800-luvulta nykypäivään.
Erityisesti valokuvataiteen historia, mutta muutkin valokuvauksen osa-alueet kuvajournalismista muotivalokuvaukseen ovat läsnä opetuksessa.
Valokuvien käyttö ja ilmaisulliset keinot ovat yhteydessä välineen teknologisiin muutoksiin, mutta valokuvat kertovat vahvasti myös oman aikansa yhteiskunnallisista ilmiöistä. Kuvataiteen tyylikaudet, taiteen teorian ajankohtaiset keskustelut ja valokuvaus ovat nekin kytköksissä toisiinsa. Opintojakso pyrkii liittämään valokuvauksen historian tunnetut nimet ja kuvat näihin moniin yhteyksiin avaten näkymää myös valokuvan tulevaisuuteen digitaalisessa maailmassa.
Opintojakso tarjoaa valokuvaajalle välttämättömän sivistyksellisen tietopohjan omasta välineestä, inspiraation lähteen ja lähtökohdat opinnäytetyön kirjallisen osan toteuttamiseen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

HUOM: Ensisijaisesti hyväksytään ryhmän MLTIVK24S opiskelijoiden ilmoittautumiset, joille kurssi on pakollinen. Kurssi on kuitenkin avoin myös Lappeenrannan kuvataiteen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen tunneilla. Kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tentin läpäiseminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät osoittavat opiskelijan tuntevan valokuvauksen historian merkittävimmät ilmiöt, tekniikan ja ilmaisun kehittymisen yhteyksiä ja tyylikausia, sekä tunnettuja valokuvaajia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat valokuvauksen historian hyvästä tuntemuksesta välineen teknisen ja ilmaisullisen kehityksen osalta. Opiskelija tunnistaa tyylikausia ja niiden tunnettuja edustajia ja osaa liittää valokuvauksen ilmiöitä aikakauden yhteiskunnalliseen kehitykseen ja historiaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat valokuvauksen historian erinomaisesta tuntemuksesta välineen teknisen ja ilmaisullisen kehityksen osalta. Opiskelija tunnistaa tyylikausia ja niiden tunnettuja edustajia varmuudella, osaten liittää nämä myös kuvataiteen laajempaan historiaan. Opiskelija pystyy kertomaan valokuvauksen ilmiöistä osana aikakauden yhteiskunnallista kehitystä ja historiallisia tapahtumia.