Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY53-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
06.10.2025 - 21.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Taru Simpura
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_TH
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH24KTerveydenhoitajakoulutus 24K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Harjoitukset
- Simulaatio R 1
- Simulaatio R 2
Osaamistavoitteet
• toteuttaa terveydenhoitajatyön asiakaslähtöisiä ja vaikuttavia toimintamalleja ja työmenetelmiä, sekä toteuttaa ja kehittää asiakaslähtöisiä terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä
• käyttää ja kehittää innovatiivisesti käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluita, sekä perustella eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveydenhoitajan työssä
• arvioida moniammatillista kommunikaatiota monialaisessa yhteistoiminnassa ja monitoimijaisissa verkostoissa ja omaa rooliaan siinä
• käyttää kulttuurisensitiivistä työotetta, toimia yhteistyössä ja tukea eri kulttuureista ja kulttuuritaustasta olevia asiakkaita ja perheitä sekä edistää heidän terveyttään, toimintakykyään ja hyvinvointiaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan pääsääntöisesti lähiopetuksena kampuksella. Opintojakso sisältää opetusta kampuksella (mm. luennot ja harjoitukset), ryhmissä tehtävää opiskelua sekä itsenäistä työtä (mm. tehtävät, oppimispäiväkirja)
Ajoitus ja läsnäolo
Osallistuminen luento-opetukseen on erittäin suotavaa, tarvittaessa korvaava tehtävä. Harjoituspäivässä 100% läsnäolovelvollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Patja, Absetz & Rautava (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim.
Haarala, Honkanen, Mellin & Tervaskanto-Mäentausta. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä julkisen, yksityisen ja /tai kolmannen sektorin edustajien kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Sovitaan tarpeen mukaan erikseen.
Oppimisympäristö
Lisätietoa oppimisympäristöistä opintojakson alkaessa, verkko-oppimisympäristönä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 5 op, mikä vastaa 135 t. opiskelijan työtä.
Sisältö
- Terveydenhoitajatyön asiakaslähtöiset ja vaikuttavat toimintamallit sekä työmenetelmät
- Asiakkaiden ja perheiden terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen
- Vastuullisuus, kestävyys, eettisyys ja näyttöön perustuva toiminta terveydenhoitajan työssä
- Moniammatillinen kommunikaatio monialaisessa yhteistyössä ja monitoimijaisissa verkostoissa sekä kulttuurisensitiivinen työote
- Käyttäjälähtöisten digitaalisten palveluiden käyttö
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät suoritettu hyväksytysti ja osallituminen harjoituspäivään
Oppimispäiväkirja: hyväksytty / hylätty /täydennettävä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt osoittamaan osaamistaan (tehtävät ja oppimispäiväkirja).
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opintojaksolla vaaditun osaamisen (tiedot ja taidot) soveltaminen on niukkaa. Tehtävissä on puutteita ja eri lähteiden käyttäminen ja perusteet ovat vähäisiä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opintojaksolla vaaditun osaamisen (tiedot ja taidot) soveltaminen on hyvää. Tehtävissä on hyödynnetty soveltaen ja arvioiden eri lähteitä. Asioiden ja käsitteiden hallinta on sujuvaa ja johdonmukaista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opintojaksolla vaaditun osaamisen (tiedot ja taidot) soveltaminen on erinomaista. Tehtävissä on hyödynnetty soveltaen ja arvioiden eri lähteitä monipuolisesti. Osaamisessa näkyy sujuvuuden ja johdonmukaisuuden lisäksi myös kriittisyys ja innovatiivisuus.