Siirry suoraan sisältöön

Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

06.10.2025 - 21.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Taru Simpura
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_TH

Opetusryhmät

  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRTH24K
    Terveydenhoitajakoulutus 24K Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info
  • Luennot
  • Harjoitukset
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2

Osaamistavoitteet

• toteuttaa terveydenhoitajatyön asiakaslähtöisiä ja vaikuttavia toimintamalleja ja työmenetelmiä, sekä toteuttaa ja kehittää asiakaslähtöisiä terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä
• käyttää ja kehittää innovatiivisesti käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluita, sekä perustella eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveydenhoitajan työssä
• arvioida moniammatillista kommunikaatiota monialaisessa yhteistoiminnassa ja monitoimijaisissa verkostoissa ja omaa rooliaan siinä
• käyttää kulttuurisensitiivistä työotetta, toimia yhteistyössä ja tukea eri kulttuureista ja kulttuuritaustasta olevia asiakkaita ja perheitä sekä edistää heidän terveyttään, toimintakykyään ja hyvinvointiaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan pääsääntöisesti lähiopetuksena kampuksella. Opintojakso sisältää opetusta kampuksella (mm. luennot ja harjoitukset), ryhmissä tehtävää opiskelua sekä itsenäistä työtä (mm. tehtävät, oppimispäiväkirja)

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen luento-opetukseen on erittäin suotavaa, tarvittaessa korvaava tehtävä. Harjoituspäivässä 100% läsnäolovelvollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Patja, Absetz & Rautava (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim.
Haarala, Honkanen, Mellin & Tervaskanto-Mäentausta. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä julkisen, yksityisen ja /tai kolmannen sektorin edustajien kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Sovitaan tarpeen mukaan erikseen.

Oppimisympäristö

Lisätietoa oppimisympäristöistä opintojakson alkaessa, verkko-oppimisympäristönä Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaisuus on 5 op, mikä vastaa 135 t. opiskelijan työtä.

Sisältö

- Terveydenhoitajatyön asiakaslähtöiset ja vaikuttavat toimintamallit sekä työmenetelmät
- Asiakkaiden ja perheiden terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen
- Vastuullisuus, kestävyys, eettisyys ja näyttöön perustuva toiminta terveydenhoitajan työssä
- Moniammatillinen kommunikaatio monialaisessa yhteistyössä ja monitoimijaisissa verkostoissa sekä kulttuurisensitiivinen työote
- Käyttäjälähtöisten digitaalisten palveluiden käyttö

Arviointimenetelmät

Opintojakson tehtävät suoritettu hyväksytysti ja osallituminen harjoituspäivään
Oppimispäiväkirja: hyväksytty / hylätty /täydennettävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt osoittamaan osaamistaan (tehtävät ja oppimispäiväkirja).

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opintojaksolla vaaditun osaamisen (tiedot ja taidot) soveltaminen on niukkaa. Tehtävissä on puutteita ja eri lähteiden käyttäminen ja perusteet ovat vähäisiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opintojaksolla vaaditun osaamisen (tiedot ja taidot) soveltaminen on hyvää. Tehtävissä on hyödynnetty soveltaen ja arvioiden eri lähteitä. Asioiden ja käsitteiden hallinta on sujuvaa ja johdonmukaista.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opintojaksolla vaaditun osaamisen (tiedot ja taidot) soveltaminen on erinomaista. Tehtävissä on hyödynnetty soveltaen ja arvioiden eri lähteitä monipuolisesti. Osaamisessa näkyy sujuvuuden ja johdonmukaisuuden lisäksi myös kriittisyys ja innovatiivisuus.