Siirry suoraan sisältöön

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CX94-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

06.10.2025 - 21.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Veera Laiho
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_TH

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRTH24K
    Terveydenhoitajakoulutus 24K Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Luennot 2
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus
Itsenäiset tai parin kanssa tehtävät oppimistehtävät
Harjoitukset kampuksella

Ajoitus ja läsnäolo

Seminaari 100% läsnäolo
Harjoituspäivä 100% läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tentti- ja lähdemateriaalia:
Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/rokottajan-tietopaketti

Matkailijan terveysopas - https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/matkailijan-terveysopas

Matkailijan terveysopas- https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas

THL: Hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/

Sihto, M. & Karvonen, S. (2016). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.

Sosiaali- ja terveysministeriö - https://stm.fi/seksuaaliterveys
Edistä- ehkäise- vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014- 2020 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116162/THL_OPAS33_VERKKO9.3.2016.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Uusintamahdollisuudet

Rokotusosaaminen osio (portfolio + tentti) ja tartuntataudit tehtävä hyväksytty/hylätty
Seminaaritehtävä numeraalinen arvioin T1-K5/täydennettävä

Oppimisympäristö

Lähiopetus kampuksella ja verkko-opetus Zoom/Teams

Sisältö

Opiskelija osaa
• arvioida terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
• suunnitella moniammatillisessa yhteistyössä terveyden ja toimintakyvyn interventioita yksilöille ja ryhmille
• analysoida riskitekijöitä, olemassa olevia ja uusia terveysuhkia osana asiakkaiden tai potilaiden terveyden edistämistä
• selittää rokotusohjelman tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä
• selittää seksuaalisuuden moninaisuutta ja seksuaaliterveyden merkitystä hyvinvoinnille sekä tunnistaa sen riskitekijöitä.

Arviointimenetelmät

- Seminaaritehtävä arvioidaan numeraalisesti T1-K5/täydennettävä,
- Kurssin tehtävät hyväksytty/hylätty
- Rokotusosaamisen kokonaisuus ( tartuntatauti tehtävä, rokotusosaamisen portfolio ja tentti) verkossa hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii kurssin tehtävien hyväksytyn suorittamisen, rokotusosaamisen ja tartuntataudit osion hyväksytyn suorittamisen, osallistumisen lähiopetuksena olevaan harjoituspäivään ja hyväksytyn arvosanana seminaaritehtävästä.

Kurssin arvosana muodostuu seminaarityön arvioinnista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakso on hylätty, jos ei osallistunut lähiopetukseen ja opintojakson tehtäviä ei ole suoritettu kriteerien mukaisesti.