Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittämistoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: YL00CN98-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

25.09.2025 - 11.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 85

Koulutus

  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen

Opettaja

  • Jaani Väisänen
  • Minna Ikävalko

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLPRYKAUP25KV
    Kaupallistaminen - Ideoista euroiksi (YAMK) 25KV Lappeenranta
  • LLPRYASLI25KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 25KV Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella organisaation kehittämisprojektin ja siihen liittyvän prosessin
- osaa valita kehittämisprojektille sopivan lähestymistavan ja soveltaa siihen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja aineistonhankintamenetelmiä
- osaa analysoida hankittua aineistoa ja dokumentoida prosessin
- osaa hyödyntää saatuja tuloksia organisaation kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena.
Verkkoluennot, verkkoseminaari, verkkotentti. Itsenäistä opiskelua, ja aiheeseen perehtymistä harjoitustehtävien avulla.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso järjestetään ajalla 25.9. - 11.12.2025

Verkkoluennot to 25.9.2025 (klo 17-20); to 9.10.2025 (klo 17-20); ja to 30.10.2025 (klo 17-20)
Verkkoseminaari to 27.11.2025 (klo 17-20)
Verkkotentti to 11.12.2025 (klo 17-20)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalia jaetaan Moodlessa, sekä opiskelijoita ohjeistetaan kirjallisuuden hakemiseen opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla järjestetään kaksi uusintatenttiä keväällä 2026, tarkempi aikataulu kerrotaan opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Verkkoluennot, -seminaari, ja Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä.

9h verkkoluentoja
3h verkkoseminaari
3h verkkotentti
120h itsenäistä opiskelua: luentomateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtymistä, harjoitustehtävien tekemistä sekä tenttiin valmistautumista.

Sisältö

Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät
Tietosuoja-asiat
Erilaisten tietokantojen käyttö.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Seuraavien yamk-koulutusten opiskelijoilla on etusija opintojaksolle: 'Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen' ja 'Kaupallistaminen - Ideoista euroiksi'.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen harjoitustyö sekä verkkotentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.