Liiketoimintastrategiat (5 op)
Toteutuksen tunnus: YL00CN93-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
13.02.2025 - 10.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Jukka Sirkiä
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
LLPRYASLI24KVAsiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 24KV Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen käsitteet ja strategisen johtamisen osana organisaatioiden toimintaa
- osaa analysoida organisaation omaa toimintaa strategisesta näkökulmasta
- ymmärtää toimintaympäristön ja kilpailutekijöiden vaikutukset organisaation toimintaan
- osaa rakentaa analyysin pohjalta organisaatiolle strategisen suunnitelman ja soveltaa sitä johtamistyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetuskerrat toteutetaan Zoomin tai Teamsin välityksellä tiimityöskentelynä ja intensiivisenä yrityssimulaationa. Tiimityöskentelynä opiskelijaryhmät toteuttavat tiimitehtäviä ja mahdollisesti strategiatehtävän työelämän yrityscaselle sekä yrityssimulaatiossa toteutetaan yrityksen strateginen johtamisen simulaatio. Tiimit muodostetaan ja tiimityöskentely alkaa jo ensimmäisellä kerralla, joten ole mukana. Kurssin Moodlesta löytyvät kurssin keskeiset aineistot ja myös tarvittavat Zoomin tai Teamsin linkit.
Yrityksen eri sidosryhmät, omistajat ja sijoittajat painottavat ESG:n merkitystä yhä enemmän.
Kurssilla huomioidaan johtamisen vaatimuksia yritysten vastuullista liiketoimintaa kohtaan, erityisesti taloudellisen vastuullisuuden näkökulmista. ESG-tekijöillä (Environmental, Social ja Governance) tarkoitetaan yritysten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen sekä hallintotapaan liittyviä asioita.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutetaan koulutusohjelman päivinä lukujärjestyksen mukaisesti. Tiimityöt ja yrityssimulaatio toteutetaan enimmäkseen lähiopetuksen ulkopuolella.
Liiketoimintastrategiat tapaamiskerrat Teamsillä, ole mukana:
TO 13.2.2025 klo 17
TO 20.3.2025 klo 17
TO 10.4.2025 klo 17
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintomateriaali on saatavilla Moodlessa. Tukimateriaalina toimii kirjallisuus: Kim, W. Chan & Mauborgne, Renee. Sinisen meren strategia. Talentum, 2015 ja Mika Kamenskyn kirja: Strateginen johtaminen ja Menestyksen timantti.
Lisäksi tarvitaan omaehtoista tiedonhakua.
Työelämäyhteistyö
Tiimityönä toteutettava strategiatehtävä tai tilanteen mukaan vaihtoehtoiset tiimitehtävät.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom tai Teams, yrityssimulaation sovellus ja itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Opintojaksolla opitaan liiketoiminnan strategisen johtamisen ja suunnittelun perusteet. Strategisen johtamisen viitekehystä sovelletaan tiimitöissä ja yrityssimulaatiossa. Tarkempi kuvaus löytyy kurssin Moodlesta.
Arviointimenetelmät
Arvioinnissa huomioidaan tiimitehtävät, oppimispäiväkirja ja myös yrityssimulaatiossa menestyminen. Tarkempi kuvaus löytyy kurssin Moodlesta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja oppimistavotteita tai opiskelijalta puuttuu kurssin osasuorituksia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee strategisen johtamisen keskeiset käsitteet, teoriat ja analyysit sekä ymmärtää niiden hyödyntämisen strategisten valintojen tekemisessä sekä strategian merkityksen liiketoiminnan kehittämisen välineenä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee monipuolisesti strategiaan liittyviä peruskäsitteitä, teorioita ja analyysejä sekä ymmärtää niiden yhteyden myös omaan työhön. Opiskelija osaa hyödyntää analysoitua tietoa ja perustella kehittämiseen liittyviä toimenpide-ehdotuksia. Opiskelija kykenee tutkimaan ja arvioimaan yrityksen toimintaympäristöä, kysyntää sekä asiakas- ja kilpailutilannetta strategisten analyysien avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida kriittisesti strategiatyöhön liittyviä teorioita, keskeisiä käsitteitä ja analyysejä sekä perustella niiden käyttöä liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Opiskelija osaa hyödyntää teorioita liiketoiminnan eri osa-alueiden strategisen tason tarkastelussa ja kykenee analyyttiseen tarkasteluun.