Asiakasanalytiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: YL00CN96-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
20.03.2025 - 22.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Jaani Väisänen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
LLPRYASLI25KVAsiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 25KV Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Tentti
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa asiakaskokemuksen kannalta tärkeimpiä sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä
- osaa yhdistää sisäisistä ja ulkoisista tietolähteistä saatavaa asiakastietoa
- osaa muodostaa liiketoimintaa kuvaavia tunnuslukuja asiakasdatasta
- osaa toteuttaa asiakasdataan perustuvaa kuvailevaa ja ennustavaa analyysiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on verkossa pidettäviä luentoja sekä itseopiskelumateriaalia. Opiskelijat tekevät kurssin aihealueisiin liittyvän harjoitustyön sekä tentin.
Ajoitus ja läsnäolo
20.3.2025 - 22.5.2025. Verkkoluennot to 20.3.2025, to 10.4.2025, to 8.5.2025. Verkkoluennot eivät ole pakollisia mutta suositeltavia. Luennot ajoittuvat opintojakson alkupäähän, ja niissä käytävien tietojen pohjalta suoritetaan kurssin muut tehtävät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luento- ja itseopiskelumateriaali. Muut opettajan osoittamat materiaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi suoritetaan vain esitetyn mallin mukaan
Työelämäyhteistyö
Kurssin harjoitustyö on mahdollista suorittaa esim. omalla työpaikalla tai omassa yrityksessä.
Uusintamahdollisuudet
Tentti viimeisten luentojen ja harjoitusten jälkeen. Kaksi uusintatenttiä erikseen ilmoitettuina ajankohtina.
Oppimisympäristö
Opiskelu tapahtuu verkossa. Kurssimateriaali, tiedotus, harjoitustöiden palautus ja tentti moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op = 135 tuntia.
Lähiopetus 12 tuntia
Itsenäinen opiskelu 50 tuntia
Harjoitustyö 50 tuntia
Tenttiin valmistautuminen 21 tuntia
Tentti 2 tuntia
Sisältö
Asiakaskokemuksen liittyvät sisäiset ja ulkoiset tietolähteet
Sisäisen ja ulkoisen asiakastiedon yhdistäminen liiketoiminnan näkökulmasta
Asiakasdatasta muodostettujen liiketoimintaa kuvaavien tunnuslukujen laskeminen
Asiakasdata osana asiakkuudenhallintajärjestelmää
Arviointimenetelmät
Harjoitustyö hyväksytty/hylätty
Tentti
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan, kun opiskelija ei ole saavuttanut kurssin oppimistavoitteita. Opiskelija ei ymmärrä asiakasanalytiikan osa-alueita, eikä osaa näyttää mitään aiheeseen liittyviä oppimistuloksia tentissä ja tehtävissä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa nimetä yrityksen ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä
Opiskelija tietää, miksi ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä yhdistetään
Opiskelija osaa nimetä joitain asiakasanalytiikan tunnuslukuja
Opiskelija tietää, mikä rooli asiakasdatalla on asiakkuudenhallintaprosessissa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa tunnistaa ja löytää yrityksen ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä
Opiskelija osaa yhdistää ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä
Opiskelija osaa laskea asiakasanalytiikan tunnuslukuja
Opiskelija osaa hyödyntää asiakasdataa asiakkuudenhallintaprosessissa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa tunnistaa ja löytää yrityksen strategialle keskeisiä ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä
Opiskelija osaa yhdistää ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä luoden strrategisesti kiinnostavaa uutta tietoa
Opiskelija osaa laskea yrityksen strategian kannalta tärkeimpiä asiakasanalytiikan tunnuslukuja sekä muokata niitä tarpeen mukaan
Opiskelija osaa suunnitella ja implementoida asiakasdatalähtöisen asiakkuudenhallintaprosessin