Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CF03-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Auli Haarnio

Ryhmät

  • MLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Muotoiluinstituutti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on itsenäisesti verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.
12.8. - 31.12.2024

Kurssiin sisältyy opetusmateriaalia Moodlessa (mm. pienet luentotallenteet ydinteemoista), yhden alan teoksen lukeminen ja reflektoiva referaatti ja yksi isompi kehitystehtävä. Luen opintojakson vinkit ja ohjeet huolella ja etene osio kerrallaan. Opit palvelumuotoilun perusteet tutustumalla alan käsitteisiin, tyypilliseen prosessimalliin ja tekemällä ohessa kehitystehtävän.

Osallistu opintojakson avausinfoon ti. 20.8 klo 15:30 Zoomissa. Linkki Moodlessa.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus elo - joulukuu 2024. 12.8.-31.12.2024

Opintojakso on itsenäisesti suoritettava toteutus. Opintojaksolla on suuri vapaus työskennellä omassa tahdissa verkkoaineistojen äärellä ja kentällä valitun kehitystehtävän parissa.

Aloitusinfossa on erityisen hyvä olla kuulolla (Zoom). Saat kuvan sisällöstä ja vinkkejä kehitystehtävän tekemiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu jompaan kumpaan perusteokseen:

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos

Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

LABPrimosta löytyy e-kirjana (lisenssejä on useita).

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee itsenäisesti opintojakson ohjeistuksen mukaan kehittämistyön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Aikatauluta tekeminen heti opintojakson alkaessa.

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee yhden itsenäisen kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Sisältö

Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opiskelija arvioi oman osaamisen reflektoimalla opintojakson aikana tapahtuvaa kehittymistä.

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

HYV edellyttää, että tehtävät on suoritettu aikataulussa ja vastaukset osoittavat osaamisen kehittymistä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.