Siirry suoraan sisältöön

Dokumentaariset metodit -studio (20 op)

Toteutuksen tunnus: AM00DB97-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

25.08.2024 - 27.12.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Valokuvauksen koulutus

Opettaja

  • Henrik Edlund

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIVK22S
    Valokuvauksen koulutus 22S Lahti
  • MLTIEX24S
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 24S, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
  • MLTIEX24
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 2024, lyhyet vaihdot, muotoilu, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- keskustella luovassa työssä käytetyn dokumentti-käsitteen mahdollisuuksista ja rajoituksista
- käyttää perusteltuja kuvausmetodeja valittuun aiheeseen
- tehdä ilmaisultaan ja teknisiltä ratkaisuiltaan hallitun teoskokonaisuuden näyttelyyn
- arvioida analyyttisesti ja kriittisesti omaa ja toisten työskentelyä sekä keskustella siihen liittyvistä periaatteista
- hakea tietoa liittyen dokumentaarisen kuvan traditioon ja sen nykyilmiöihin
- kirjoittaa analyyttisesti dokumentaarisesta kuvasta ja omasta tuotannostaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskelijan oma taiteellinen työskentely, luennot, keskustelut, reflektiot, vierailut, henkilökohtainen ohjaus

Ajoitus ja läsnäolo

80% läsnäolo.

Poissaolosta on tehtävä korvaavat tehtävät. Opettaja ei automaattisesti tarjoa poissaolojen korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan on itse selvittävä poissaoloaikana käsitellyt aiheet ja hankittava tietoa ja taitoja soveltuvalla tavalla. Opiskelijan tulee aina ilmoittaa poissaolosta opettajalle ja ehdottaa, miten voi osoittaa vastaavat taidot. Jos poissaoloja kertyy paljon, kurssin suorittamisesta on sovittava uudelleen opettajan kanssa.


Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Erikseen osoitettava kirjallisuus

Oppimisympäristö

Kampus, vierailut, Zoom

Sisältö

Kurssi tarkentaa tekemiseen: kurssin aikana opiskelijat työstävät pitkää valokuvallista projektia, jonka päätteeksi se viedään näyttelymuotoon. Kurssin puitteissa tehtyjen projekteiden temaattiset lähtökohdat vaihtelevat opiskelijoiden omien intressien mukaan, mutta kurssin aikana opetellaan prosessinomaista, aktiivista ja metodisesti jäsentynyttä toimintatapaa. Kurssin ideana on myös kannustaa opiskelijoita pohtimaan valitsemiaan tekniikoiden ja metodien mahdollisuuksista ja rajoituksista sekä sitä, miten ilmaisulliset valinnat vaikuttavat merkityksiin.

Kurssi tarjoaa syvällisen katsauksen dokumentaarisuuden moniin sävyihin ja valmistaa opiskelijoita itsenäiseen, pitkäjänteiseen valokuvatyöskentelyyn. Kurssin lähtökohtana on dokumentaarisuus, jossa käsitellään erilaisia tapoja käyttää valokuvaa yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja maailman ymmärtämiseen. Käsitettä lähestytään myös teoreettisesti. Kurssi kannustaa opiskelijoita kehittämään kriittistä arviointikykyä ja pohtimaan dokumentaation mahdollisuuksia ja rajoituksia taiteen kontekstissa.

Arviointimenetelmät

Arviointiin vaikuttavat valmis kuvallinen työ (50%), osallistumisaktiivisuus (25%) sekä reflektiokyky (25%)

. Osaalueet arivoidaan asteikoilla 1-5. 

Opintojakson loppuarvosana teoreettinen maksimiarvo on 20. Kuvallisen työn painotus on 50 prosenttia.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Tehtävät ovat palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja palautetut tehtävät osoittavat opiskelijan omaksuneen opintojakson sisältöjä. Opiskelija on tehnyt kuvausprojektin, mutta lopputulos on niukka ja vaatisi jatkotyötä. Opiskelija on suorittanut annetut kirjalliset tehtävät, mutta ne ovat sisällöltään niukkoja.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehdyt tehtävät kertovat paneutuneisuudesta omaan työskentelyyn ja oppituntien sisältöihin. Opiskelija on osannut valita kuvausaiheeseen sopivia metodologisia ratkaisuja ja saattaa työn loppuun näyttelykokonaisuudeksi. Opiskelija on osannut valita kuvia ja tekstejä oman kirjoittamisensa lähtökohdiksi. Tekstit ovat kokonaisuuksia, joissa opiskelijan oma ajattelu ja tulkinta tulevat esiin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehdyt tehtävät kertovat erityisestä paneutuneisuudesta omaan työskentelyyn ja oppituntien sisältöihin. Opiskelija on osannut valita kuvausaiheeseen sopivia metodologisia ratkaisuja ja saattaa työn loppuun näyttelykokonaisuudeksi, joka on omaperäinen ja valmis teos. Opiskelija on osannut valita oivaltavasti kuvia ja tekstejä oman kirjoittamisensa lähtökohdiksi. Tekstit ovat julkaisukelpoisia kokonaisuuksia, joissa opiskelijan oma ajattelu ja tulkinta nostavat esiin omalaatuisia näkökulmia aiheesta.