Siirry suoraan sisältöön

Yhteisön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BZ62-3048

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.02.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Kousa
  • Tiia Kangassalo
  • Heidi Savolainen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISH24SMLH
    Sairaanhoitajakoulutus 24SMLH Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Verkkoluento 2
  • Verkkoluento 3
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Harjoitus R 3
  • Simulaatio 1
  • Simulaatio 2
  • Simulaatio 3

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida yhteisön terveyden ja hyvinvoinnin tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- arvioida terveyseroihin vaikuttavia tekijöitä kestävän kehityksen näkökulmasta
- arvioida ja kehittää asiakkaan voimavaroja vahvistavia interventioita moniammatillisesti
- ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksissä ja matkailijan tartuntatautien ehkäisyssä
- selittää seksuaaliterveyden moninaisuuden ja merkityksen hyvinvoinnille, tunnistaa riskitekijät ja osaa edistää seksuaaliterveyttä eri elämänvaiheissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan lähi- ja verkko-opetuksena. Opintojaksolla on 1 Lahden kampuksella toteutettava harjoituspäivä sekä verkkoluento ja luentotallenteet, oppimistehtäviä ja verkkotentti

Ajoitus ja läsnäolo

100% läsnäolovelvoite harjoituspäivässä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tentti- ja lähdemateriaalia:

Infektiotaudit ja rokotukset - https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset
Matkailijan terveysopas - https://www.terveyskirjasto.fi/sisalto/matkailijan-terveysopas
THL: Hyvinvointi- ja terveyserot - https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/
Palosuo, H., Sihto, M., Lahelma, E., Lammi-Taskula, J. & Karvonen, S. (2013). Sosiaaliset määrittäjät WHO:n ja Suomen terveyspolitiikassa. Raportti 14/2013, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 3/2017 53. vuosikerta: Terveys ja sosiaaliset erot: mitä on tutkittu ja mitä tarvitsee vielä tutkia? - https://journal.fi/sla/article/view/59163
Sihto, M. & Karvonen, S. (2016). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Sosiaali- ja terveysministeriö - https://stm.fi/seksuaaliterveys
Tuorila, H. (2013) Potilaan voimaantuminen ei horjuta vaan tukee asiantuntijaa. Duodecim 2013;129:666–71. https://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo10877
Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 4/2018 55. vuosikerta: Uudet toimintamallit hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - https://journal.fi/sla/article/view/76541
Palonen, M. 2021. Perheistä ja kohtaamisista. Teoksessa E. Harju, M. Palonen & N. Sarell Yhdessä perheen kanssa. Perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Gaudeamus. (19–35).
Paunonen, M. & Vehviläinen-Julkunen, K. 1999. Suomalaisen perheen rakenteet ja perheiden toiminnan vaikutus perheenjäsenten terveyteen. Teoksessa M. Paunonen & K. Vehviläinen-Julkunen Perhe hoitotyössä, teoria, tutkimus ja käytäntö WSOY
Perhehoitolaki 20.3.2015/263. Viitattu 16.8.2023. Saatavissa https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20150263#P3
STM, Sosiaali- ja terveysministeriö 2019. Terveyden edistäminen. Saatavissa https://stm.fi/terveyden-edistaminen
Tammekas, T., Haaranen, A., Pietilä, A-M. & Häggman-Laitila, A. (2018). Perheen voimavarat ja tuen tarpeet puolitoistavuotiaan lapsen laajoissa terveystarkastuksissa. Tutkiva hoitotyö 16 (2), 29-35
THL, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2022). Hyvinvointi- ja terveyserot. Eriarvoisuus. Keskeisiä käsitteitä. https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/keskeisia-kasitteita
THL, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2022). Lapset, nuoret ja perheet. Sote-palvelut. Äitiys- ja lastenneuvola. Neuvolatyön sisällöt ja menetelmät. Voimavaralähtöiset menetelmät https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuvolatyon-sisallot-ja-menetelmat/voimavaralahtoiset-menetelmat
Thompson, I.E., Gustafson, K.E., Hamett, K.W. & Spork, A. (1992). Stress, coping and family functioning. Journal on Pediatric Psychology 17, 573–585
Tilastokeskus 2023. Tilastotieto. Julkaisut. Perheet. 2020. Perheiden määrä väheni edelleen vuonna 2022. https://stat.fi/julkaisu/cl8jxlulw9u9a0cvz1lafhjk0
Tilastokeskus 2021. Perheiden määrän lasku pysähtynyt. https://www.stat.fi/til/perh/2020/perh_2020_2021-05-28_tie_001_fi.html
Vuorenmaa, M., Perälä, M-L, Halme, N., Kaunonen, M.& Åstedt-Kurki, P. (2016). Associations between family characteristics and parental empowerment in the family, family service situations and the family service system. Child: care, health and development 42 (1), 25–35 https://doi.org/10.1111/cch.12267
Wright, L. & Leahey, M. (2000). Nurses and families. A guide to family assessment and intervention. 3.painos FA Davis Company.
Åstedt-Kurki, P., Hopia, H. & Vuori, A. (1999a) Family health in everyday life: a qualitative study on well-being in families with children. Journal of Advanced Nursing 29, 704–711
Åstedt-Kurki, Lehti, K., Paunonen, M. & Paavilainen, E. (1999b). Family member a hospital patient: sentiments and functioning of the family. International Journal of Nursing Practice 5, 155–163
Åstedt-Kurki (2010). Family Nursing Research for Practise: The Finnish Perspective. Journal of Family Nursing 16 (3), 256–268.
Åstedt-Kurki, P. & Palonen, M. (2021). Perhe ja hyvinvointi perhehoitotieteen näkökulmasta. Teoksessa E. Harju, M. Palonen & N.Sarell Yhdessä perheen kanssa. Perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Gaudeamus.

Oppimisympäristö

Lähi- ja etäopetus ja Moodle -oppimisalusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Sisältö:
- yhteisön terveyden ja hyvinvoinnin tekijät yksilö- ja yhteisötasolla
-terveyseroihin vaikuttavat tekijät kestävän kehityksen näkökulmasta
- asiakkaan voimavaroja vahvistavat interventiot:etäohjaus ja hoidon tarpeen arviointi
- asiakkaan rokotusohjaus ja matkailijan tartuntatautien ehkäisy
- seksuaaliterveyden moninaisuus ja merkitys eri elämänvaiheissa yksilön ja yhteisön hyvinvoinnille
-omien käsitystensä tunnistaminen perheestä, perheiden terveydestä ja perhehoitotyöstä
- perhe -käsitteen, perhehoito ja perhehoitotyön määritelmät
- erilaiset perhemuodot
- potilaiden läheisten kohtaaminen

Arviointimenetelmät

Rokotusosaaminen: verkkotentti hyväksytty/hylätty
Rokotustehtävät hyväksytty/hylätty
Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen harjoituspäivä (hoidon tarpeen arviointi) suoritettu
Portfolio hyväksytty/hylätty
Osallistuminen yhteiseen keskusteluun Moodle-alustalla (osallistava keskustelu)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Rokotusosaaminen: verkkotentti hyväksytty/hylätty
Rokotustehtävät hyväksytty/hylätty
Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen harjoituspäivä (hoidon tarpeen arviointi) suoritettu
Portfolio hyväksytty/hylätty
Osallistuminen yhteiseen keskusteluun Moodle-alustalla (osallistava keskustelu)