Monimuotoiset vuorovaikutustaidot (3 op)
Toteutuksen tunnus: KY00CX06-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 20.04.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 20
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Pirjo Rantonen
- Sari Pärssinen
- Merja Naalisvaara-Jokinen
- Sanna Kyyhkynen
- Esa Laihanen
- Hanna Vihava
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kongressi (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE24LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT
Pienryhmät
- Luennot
- Kongressi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• esiintyä luontevasti, varmasti ja tavoitteellisesti eri kielillä ottaen huomioon viestintätilanteen ja -ympäristön vaatimukset
• keskustella ja argumentoida vakuuttavasti vuorovaikutustilanteissa
• toimia monikulttuuristen ryhmien jäsenenä
• hyödyntää monipuolisesti puheviestinnän perusteita ja tekniikoita.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
(Ryhmä 3004: Viestintätieteen opiskelijat)
Ryhmät 3005, 3006: Yhteiskuntatieteen opiskelijat
Opetuskielinä suomi, englanti ( saksa, ranska, espanja ja venäjä)
- lähiopetusta
- valmistatumista lähiopetukseen
- itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä
- ryhmätyöskentelyä
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus on periodien 3 ja 4 aikana keväällä 2025.
Lähiopetuskertoja on 1-2 kertaa viikossa, yhteensä 15 kertaa (+ruotsi).
Edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetukseen, koska opintojaksolla harjoitellaan viestintätaitoja.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan oppitunnilla ja/tai ilmoitetaan Moodlessa.
Oppimisympäristö
Moodle sekä tarvittaessa Teams tai Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Yhteiskunta- ja viestintätieteiden monimuotoiset vuorovaikutustaidot 3 op -opintojakso toteutetaan samaan aikaan
- Svenska i arbetslivet (samhälle), muntlig 1 op -opintojakson kanssa.
Yhteensä 4 op vastaa 108 tuntia opiskelijan työtä.
Lähitapaamiset 42 tuntia.
Lähiopiskelua luokassa on kaksi tuntia viikoittain. Aktiivinen läsnäolo on välttämätöntä, sillä työskentely painottuu kontaktitunteihin ja on vaikeasti korvattavissa itsenäisesti. Opetus on pääosin suomeksi 3. periodissa ja pääosin englanniksi 4. periodissa, jolloin sisältöä integroidaan Kriittiset järjestelmät - Food systems -kurssiin.
Ruotsin luokkatunteja on noin joka toinen viikko kaksi tuntia muun opetuksen lisäksi.
Sisältö
-esiintymis- ja ryhmäviestintätaitoja
-monikulttuurisen viestinnän peruspiirteitä
-kulttuurieroja vuorovaikutuksessa ja konfliktien hallinnassa
-alan keskusteluja ja esityksiä livenä ja verkossa
-palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-väittelyt, neuvottelut ja kokoukset
-englannin osalta integraatio kurssin Food Systems – kriittiset järjestelmät työskentelyyn
-ruotsissa viestinnällisiä suullisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa
- ruotsin kielen yleinen oman alan perussanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
(Ryhmä 3004: Viestintätieteen opiskelijat)
Ryhmät 3005, 3006: Yhteiskuntatieteen opiskelijat
Arviointimenetelmät
Suomen kieli ja viestintä, englanti ja muut vieraat kielet: Arviointi oppimistehtävien perusteella.
Svenska i arbetslivet (samhälle), muntlig: arviointi luokkatapaamisten ja oppimistehtävien sekä viimeisenä pidettävän erillisen suullisen pienryhmänäyton perusteella ; arviointiasteikko 1-5.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Koko kurssin arviointi on asteikolla hyväksytty/hylätty.
Ruotsin osuus arvioidaan kielilain mukaisesti 0-5:
Svenska i arbetslivet (samhälle), muntlig:
Arvosana 1:
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Arvosana 3:
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Arvosana 5:
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.