Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet (teknik), skriftlig (1 op)

Toteutuksen tunnus: KR00CH08-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Ruotsi

Paikat

19 - 35

Koulutus

  • Kieliopinnot LUT

Opettaja

  • Merja Naalisvaara-Jokinen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KKIE24LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2024-2025, LUT

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- tuottaa erilaisia opiskeluun ja työelämään liittyviä lyhyitä tekstejä sekä ymmärtää oman alansa tekstejä
- hankkia tietoa omaan alaan liittyen ruotsin kielellä
- käyttää nettisanakirjoja.

Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkototeutus itseopiskeluna.

Itseopiskeluversio sopii opiskelijalle, jolla on ruotsin kielessä riittävät pohjatiedot: lukiossa noin arvosanan 8 opiskelija. Opiskelijan tulee harkita huolella omia mahdollisuuksiaan ja kykyjään suorittaa itseopiskeluopintojakso itseohjautuen ilman kieltenopettajan tavanomaista ohjausta.

Svenska i arbetslivet, skriftlig (1 op) ja Svenska i arbetslivet, muntlig (1 op) muodostavat yhden 2 op:n kokonaisuuden. Niitä ei voi suorittaa erikseen eri ajankohtina eli kyse on yhdestä opintojaksosta, jossa kirjallinen ja suullinen osuus arvioidaan erikseen.

Tämä toteutus on itseopiskeluversio Moodle-ympäristössä, joka on lähinnä resurssoitu muualla asuville ja/tai työelämässä oleville opiskelijoille, joiden on hankala osallistua normaaliin periodin kestävään lähiopetukseen. Opiskelun voi aloittaa joustavasti lukukauden aikana. Ilmoittautumisajan päätyttyä yhteys opettajaan sähköpostitse, mikäli on kiinnostunut aloittamaan itseopiskeluversion.

Myös suoraan maisterivaiheeseen tulleet opiskelijat ja väylän kautta tulleet ovat kohderyhmä. Koska ilmoittautumistiedoissa ei näy onko opiskelija tullut suoraan maisterivaiheeseen tai väylän kautta, joutuu opettaja kysymään tämän tiedon opiskelijalta erikseen sähköpostitse ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Tämän vuoksi opiskelijan tulee seurata sähköpostiaan säännöllisesti jo ilmoittautumisajan aikana.
Opintojakson kuvaus kokonaisuudessaan löytyy Sisusta, kun klikkaa Sisun sivulla näkyvää erillistä linkkiä.

Mikäli ryhmässä tilaa, hyväksytään sinne myös muita opiskelijoita kuin yllä oleviin kohderyhmiin kuuluvia.

Hyväksytty suoritus vastaa korkeakoulututkinnon suorittaneelta julkisyhteisön henkilöstöltä kaksikielisellä alueella vaadittavaa kielitaitoa (laki 424/03 ja asetus 481/03).

Ajoitus ja läsnäolo

Kevätlukukausi 2025. Arvioitavat kirjalliset ja suulliset näytöt voi tehdä vielä toukokuussa 2025, mistä johtuen päättymispäivä sijoittuu sinne.

Itseopiskelun voi aloittaa joustavasti lukukauden aikana. Mikäli opiskelu alkaa ilmoittautumisajan päätyttyä, yhteys ensin opettajaan.

Itsenäinen työskentely Moodle-ympäristössä. Suullista kielitaitoa harjoitellaan pääosin itsenäisesti ja vapaaehtoisissa viikoittaisissa videotapaamisissa. Videotapaamisten ajankohdat sovitaan kurssin alettua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.

Uusintamahdollisuudet

Kurssin päätyttyä tehdään kirjalliseen osioon kuuluva valvottu Exam-suoritus kampuksella. Kirjallisen osion arvioitavia palautuksia tehdään myös Moodleen kurssin aikana. Arvioinnissa pääpaino on Exam-suorituksella.

Exam voidaan tehdä myös vierailijana jollain toisella Exam-paikkakunnalla. Tästä lisätieto
https://elut.lut.fi/fi/opintojen-suorittaminen/tenttiminen/exam-sahkoinen-tenttiminen/tenttivierailu

Ajankäyttö ja kuormitus on laskettu taitotason B1 perusteella.

Oppimisympäristö

Itseopiskeluversiossa käytössä on Moodle-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopisteen kurssi vastaa 2 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä (kirjallinen ja suullinen osio).
Ajankäyttö ja kuormitus on laskettu taitotason B1 perusteella.

Sisältö

Itsenäinen työskentely Moodle-ympäristössä.

Viestinnällisiä lähinnä kirjallisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja syventää työelämässä tarvittavaa oman alan ruotsin kielen taitoa. Suullista kielitaitoa harjoitellaan pääosin itsenäisesti ja vapaaehtoisissa viikoittaisissa videotapaamisissa.

Yleinen alakohtainen sanasto ja terminologia sekä työelämän vuorovaikutustilanteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Taitotaso B1-B2. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää lukion B-kielen tasoista kielen hallintaa.

Opiskelijan suositellaan suorittavan ensin valmentava Prepkurs i svenska -opintojakso, mikäli opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson osaamistasoa. Oman osaamistason määrittelyyn avuksi viitekehyksen itsearviointitaulukko:
http://www02.oph.fi/ops/taitotasoasteikko.pdf

Arviointimenetelmät

Kirjallinen taito, josta oma numeroarvosana 1-5: hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät, joista yksi on valvottu suoritus.

Suullinen taito, josta oma numeroarvosana 1-5: vapaaehtoiset videotapaamiset, pienryhmässä pidettävä powerpoint-esitys ja sen jälkeen välittömästi pidettävä suullinen raportointitilaisuus.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Osaaminen viitekehyksen alimmalla A-tasolla.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 1

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 3

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 5

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.