Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO32-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

07.10.2024 - 02.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa etäopetuksena. Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 7.10.2024 klo 9-15 ja 2.12.2024 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 29.10.2024 klo 8-10.

Opintojaksoon kuuluvat eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen- suorittaminen sekä yksin tai parityönä toteutettava omaan työhön/työalueeseen liittyvä kehittämistehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso aukeaa 7.10.2024 ja päättyy 2.12.2024.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti.
Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 7.10.2024 klo 9-15 ja 2.12.2024 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 29.10.2024 klo 8-10.
(Näissä ei ole läsnäolovelvoitetta).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukseen ei ole valinnaista suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö sekä työelämän oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on kaksi suoritettavaa tehtävää:
- eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen (tehdään ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla)
- Kehittämistehtävä, jonka palautus on opintojakson päättyessä 2.12.2024.

Sisältö

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Opiskelija suorittaa eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus-osion ja toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta vahvistavan kehittämistehtävän omaan työhönsä/työalueeseensa liittyen.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteena ovat 1) eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen -suoritus hyväksytysti sekä
2) itsenäinen tai parityönä tehty kehittämistehtävä. Kehittämistehtävä arvioidaan numeerisesti 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii johdonmukaisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä perustelee tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä omalla alallaan

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä tietolähteitä
- osaa kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä hyödyllisiä aloja ylittäviä yhteistyösuhteita rakentaen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä omalla erityisellä asiantuntija-alueellaan
- osaa arvioida ja kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää strategista toimintaa/käytäntöjä