Asiantuntijan viestintätaidot (4 op)
Toteutuksen tunnus: KS00BT59-3348
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.08.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 10.11.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Reetta Nyman
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSH24SMSairaanhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
-
HLPR24SMNHoitotyö Lappeenranta 24SMN, nopeutettu väylä
-
HLPRTH24SMTerveydenhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
-
HLPREH24SMEnsihoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: C2
Opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutus on suunnattu ryhmille:
- HLPRSH24SM Sairaanhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
- HLPR24SMN Hoitotyö Lappeenranta 24SMN, nopeutettu väylä
- HLPRTH24SM Terveydenhoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
- HLPREH24SM Ensihoitajakoulutus 24SM Lappeenranta
Kurssi toteutetaan verkko-opetuksena. Kurssiin kuuluu verkossa olevia tehtäviä ja itsenäistä työtä sekä yksin että ryhmässä.
Ajoitus ja läsnäolo
Aktiivinen osallistuminen opetukseen on olennaista, koska viestintätaitoja harjoitellaan opetuksen aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan Moodlessa.
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus ja Moodle-kurssin verkkomateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 opintopistettä = 108 tuntia opiskelijan työtä. Kurssi on tiiviillä aikataululla ja siinä on useita kirjallisia tehtäviä ja ryhmätyöskentelyä tapaamisten välillä, joten aikaa on varattava kunnolla.
Sisältö
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi.
Arviointimenetelmät
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin.