Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY26-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24SSosionomikoulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Itsenäinen
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
– jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä osana ihmiskäsitystä
– selittää yksilön kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheiden merkityksen yksilön elämäntilanteeseen
– tunnistaa asiakkaan tavoitteellisen psykososiaalisen tukemisen taustalla vaikuttavia ihmisen elämänkulkuun liittyviä tekijöitä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu kampuksella lähiopetuksena viimeistä kertaa lukuunottamatta. Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesto kampuksella. Lisäksi oppimistehtävätyöskentelyä oman tiimin kanssa . Opintojaksolla on itsenäisiä, tiiminä tehtäviä tehtäviä sekä moodle-tentti. Opintojakso toteutuu aj. 2.9.-14.10.24
Opetustapahtumiin tulee osallistua, ja ensimmäisessä 2.9. kontaktitapaamisessa kampuksella on erityisen tärkeää olla paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista.
Opintojakso toteutuu tiiviissä yhteistyössä KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa. Opintojaksoon kuuluu molempia opintojaksoja kokoava yhteinen oppimistehtävä opintojaksojen päättyessä.
Ajoitus ja läsnäolo
- 2.9. KAMPUS, yhteinen aloitus KASVUYMPÄRISTÖT -opintojakson kanssa
- 5.9. KAMPUS
- 9.9. KAMPUS
- 18.9.KAMPUS
- 23.9.KAMPUS
- 30.9. ITSENÄINEN
- 14.10.VERKKO (zoom), yhteinen päätösseminaari KASVUYMPÄRISTÖT-opintojakson kanssa
Kaikissa opetustapahtumissa tulee olla paikalla. Opettaja ei tee poissaoloja korvaavia tehtäviä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ensisijaiset teokset:
- Pulkkinen, L. , Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2022. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY (myös aiemmat painokset käyvät)
- Sinkkonen, J. 2022.Kiintymyssuhteet elämänkaaressa (myös aiemmat painokset käyvät)
Vaihtoehtoiset teokset:
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Uusintamahdollisuudet
Ensisijaisesti seuraavalla toteutukselle osallistuminen. Neuvoteltava opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lappeenrannan kampus
Zoom
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- työpajat (verkko/kampus) 1 op
- oppimistehtävät 3 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op
Sisältö
- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus, temperamentti
- elämänkaariajattelu, yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, persoonallisuuden
kehitys, temperamentin ja persoonallisuuden käsite, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys, kehitystehtävät ja
haasteet lapsuudessa,nuoruudessa, aikuisuudessa, vanhuudessa. Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- yksilön kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä
- menetelmät: havainnointi, itsereflektio, oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen
Arviointimenetelmät
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo työpajoissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Tentti (hyv/hyl)
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tasoa 1 tai ei lainkaan noudata annettua aikataulua.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elinkaarta ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elinkaaren kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää koko ihmisen elinkaaren psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Noudattaa hyvin aikatauluja, dialoginen osallistuminen aktiivista. Tieteellisen, tutkimukseen perustuvan tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.