Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijan viestintätaidot (4 op)

Toteutuksen tunnus: KS00BT59-3341

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 35

Koulutus

  • Kieliopinnot LAB

Opettaja

  • Tarja Saarnisto

Opetusryhmät

  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: C2

Opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan Lappeenrannan kampuksella ja verkossa (Moodle). Lähiopetus koko ryhmän kanssa sekä pienryhmätapaamisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan syyslukukaudella 2024. Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuutta opetustilanteissa sekä kampuksella että verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan materiaali Moodlessa.

Oppimisympäristö

Lappeenrannan kampus, Moodle.

Opetus voi sisältää myös vierailukäynnin Lappeenrannan alueella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 4 opintopistettä, joka vastaa noin 112 tuntia työtä.
Kontaktiopetus noin 28 tuntia.
Itsenäinen opiskelu ja pienryhmätyöskentely noin 84 tuntia.

Sisältö

Kurssin sisällöissä painottuvat erilaiset viestintään liittyvät harjoitukset. Sisällöt, vaatimukset ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, joilloin kaikkien kurssille osallistuvien on oltava paikalla.

Kurssin kirjallisen osion tehtäviä ovat opintoihin liittyvät asiatekstit, kuten asiantuntija-artikkeli, raportti ja itsearviointi. Suullisessa osiossa tehdään muun muassa puheharjoituksia pienryhmissä ja perehdytään selkokielen käyttöön käytännössä. Kurssi sisältään myös työnhakuun liittyviä tehtäviä.

Tehtävät on sidottu opiskelijan koulutusalaan ja alan työelämätaitoihin.

Tavoitetaso C2, minimitaso C1.

Arviointimenetelmät

Osa kurssin tehtävistä arvioidaan numerolla, näitä ovat
- asiantuntija-artikkeli (parityö)
- raportti
- argumentoiva puhe

Osa kurssin tehtävistä arvioidaan joko hyväksytyksi tai hylätyksi, näitä ovat esimerkiksi
- kielenhuollon tehtävät
- viestijäkuva
- työhaastatteluvideo
- video-CV:n arviointitehtävä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tehtävä hylätään, jos teksti/esitys/suoritus ei vastaa tehtävänantoa tai jos tehtävää/esitystä ei ole palautettu/suoritettu lainkaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Suullinen viestintä:
Sisällön suunnittelussa kuulijakuntaa, tilannetta eikä tavoitetta ole otettu kunnolla huomioon. Esiintyminen on monella tapaa epävarmaa, vuorovaikutus on erittäin heikkoa tai puuttuu, ja nonverbaalinen viestintä on minimaalista tai/ja ristiriidassa puheen kanssa. Esityksen jäsentely ja johdonmukaisuus ovat epäselviä, ja sidosteisuus on häilyvää. Kieli on paikoin epäselvää, äänen tehokeinot ovat heikkoja/puuttuvat, puhe on liian hiljaista tai monotonista.

Kirjallinen viestintä:
Teksti sisältää huomattavan paljon virheitä, mutta viesti välittyy. Teksti etenee useassa kohdassa epäloogisesti ja lauseet ovat paikoin irrallisia. Ulkoasu noudattaa osittain standardia. Teksti on monilta osin tekstilaji- ja /tai tyylikonventioiden vastaista. Sisältö vastaa suppeasti tehtävänantoa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Suullinen viestintä:
Viestin sisällössä on huomioitu tilanne, kuulijakunta ja tavoite, mutta kaikissa ei ole täysin onnistuttu. Esiintyminen on luontevaa, puhuja saa kontaktin kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Esityksen/viestin jäsentely on johdonmukainen ja sitä on helppo seurata. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on riittävän selkeää, kuuluvaa ja ilmeikästä.

Kirjallinen viestintä:
Viestintä on melko sujuvaa ja selkeää sekä melko virheetöntä. Teksti etenee melko loogisesti ja sidosteisesti, mutta tekstissä on pieniä tekstilaji- ja/tai tyylivirheitä. Tekstin sisältö vastaa pääosin tehtävänantoa ja tekstin ulkoasu on pääosin standardin mukainen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Suullinen viestintä:
Viestin sisältö on valittu taitavasti ja tavoitteellisesti kuulijakunnan ja tilanteen mukaan. Esiintyminen on ryhdikästä ja vakuuttavaa, vuorovaikutus on erittäin taitavaa ja spontaania, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Viestin ja/tai esityksen jäsentely on erittäin selkeä ja looginen (aloitus, käsittely, lopetus), lisäksi siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli on yleisölle ja aiheeseen sopivaa, erittäin selkeää, kuuluvaa, vivahteikasta ja ilmeikästä.

Kirjallinen viestintä:
Viestintä on erittäin sujuvaa, monipuolista, selkeää ja vakuuttavaa. Teksti etenee loogisesti ja on erinomaisesti jäsentynyttä ja sidosteista. Tekstin ulkoasu on täysin standardin mukainen. Opiskelija osaa viestiä luontevasti asiaankuuluvalla tekstilajilla ja tyylillä. Sisältö vastaa täysin tehtävänantoa.