Ikääntyneiden toimintakyvyn edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA35-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 04.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Outi Pöyhönen
- Sirpa Silaste
- Eija Viitala
- Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
-
HLPRFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Info
- Näyttö
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ikääntymisen ilmiönä ja sen mukanaan tuomat liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset
- kuvata ja soveltaa toimintakykyä tukevia fysioterapeuttisia menetelmiä
- toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä ja toimia yhteistyössä asiakkaan lähipiirin kanssa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu kotikampuksilla sekä verkkoympäristössä (verkkotapaamiset Zoomissa sekä harjoitustunnit kotikampuksilla). Näiden lisäksi opintojakso sisältää itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson oppimistapahtumat ajoittuvat viikoille 33-40/2024.
Itsenäisesti opiskeltava lääketieteen osuus ajoittuu aikavälille 3.6.-18.8.2024.
Oppimistapahtumien sisältö näkyy opintojakson Moodle- pohjalla.
Opintojakso vaatii läsnäoloa. Opiskelija vastaa itsenäisesti mahdollisten poissaolokertojensa asiasisältöjen opiskelusta. Opiskelija osoittaa osaamisensa osaamisen näytössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Fysioterapiaosuus: Moodle-pohjalla osoitettu materiaali
Lääketieteenosuus: Oppiportissa (Geriatria)
Työelämäyhteistyö
Ikääntyneen palveluohjaus- ja ikääntyneen etäkuntoutusteemat yhteistyössä työelämän kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn lääketieteen tentin ja/tai hylätyn näyttökokeen uusimisesta sovitaan opintojakson opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Kotikampus ja verkkoympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lääketieteen osuus (1 op) n. 27 h
Verkko-opetus n. 14 h
Kampustunnit n. 20 h
Osaamisen näyttö n. 30 min
Itsenäinen opiskelu n. 70 h
Sisältö
Geriatria (sisältönä mm. vanhenemiseen liittyvät muutokset elimistössä, gerastenia ja sarkopenia, muistisairaudet, vanhusten mielialahäiriöt, lääkehoito)
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja kuvaaminen
Ikääntyneiden kaatumistapaturmat ja niiden ehkäisy
Muistisairaan ohjaaminen ja kuntoutus
Ikääntyneiden toimintakyvyn harjoittaminen (mm. voima- ja tasapainoharjoittelu, ravitsemuksen erityispiirteet)
Teknologia ikääntyneiden kuntoutuksessa
Ikääntyneen palveluohjaus ja neuvonta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakson Eri ikäinen ihminen suoritus edeltävästi tukee osaamisen kehittymistä tämän opintojakson aikana.
Opintojaksoon liittyvät ahot-hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettaja Outi Pöyhöselle (outi.poyhonen@lab.fi).
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana muodostuu lääketieteen osuuden tentin ja osaamisen näytön arvosanojen painotetusta keskiarvosta (lääketieteen osuus 1 op ja osaamisen näytön osuus 4 op).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opintojakson suoritteet puuttuvat (lääketieteen tentti, osaamisen näyttö, ennakko- ja oppimistehtävät).
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa toteuttaa ohjatusti toimintakyvyn arvioinnin ja osaa laatia toimintakykyä tukevan suunnitelman asiakkaalle. Opiskelija osaa hakea suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti toimintakyvyn arvioinnin ja osaa laatia asiakaslähtöisen toimintakykyä tukevan suunnitelman asiakkaalle. Opiskelija osaa hakea monipuolisesti suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti laaja-alaisen toimintakyvyn eri osa-alueet huomioivan arvioinnin ja osaa laatia asiakaslähtöisen asiakkaan ympäristön huomioivan toimintakykyä tukevan suunnitelman. Opiskelija osaa hakea ja soveltaa monipuolisesti suunnitelmaa tukevaa tutkimustietoa.